عصر بازار

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس :

سیاست اعتبار مالیاتی مهم‌ترین منبع برای تحقق دانش بنیان شدن اقتصاد

عصر اعتبار-ضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مسیر تحقق دانش بنیان شدن اقتصاد ملی با تحقیق و توسعه و افزایش سرمایه گذاری در این زمینه هموار خواهد شد و سیاست اعتبار مالیاتی مهم‌ترین منبع برای تحقق نقشه راه دانش بنیان شدن اقتصاد ملی و صنایع فناور است.

سیاست اعتبار مالیاتی مهم‌ترین منبع برای تحقق دانش بنیان شدن اقتصاد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، اهمیت تهیه مسیر رشد برای بخش‌های مختلف زنجیره ارزش بسیار مهم است؛ مسئله تکمیل و توسعه زنجیره ارزش در کشور ما با چند مشکل روبرو است؛ اول اینکه حمایت‌های انجام شده از تولید بر اساس تحقق مسیر توسعه صنعتی کشور نبوده است و همین موضوع سبب شده به جای اینکه یارانه بخش تولید هدفمند باشد و تولید را به سمت بهره‌وری بیشتر حرکت دهد، متاسفانه بالعکس بوده و یارانه اعطایی در ابتدا مسیر تبدیل به رانتی شده است که در وضعیت فعلی در صورت حذف آن، تولید نیز با تعطیلی مواجه خواهد شد.

    از همین رو نیاز است مسیر صنعت تغییر و تحول جدی کند. برای ایجاد یک تغییر و تحول جدی، نیازمند تامین مالی هدفمند و مشروط به توسعه زنجیره ارزش نیز است. راهکاری که اقتصاد کشور را از بن‌بست رانت انرژی ارزان خارج کند و مزیت صنعتی کشور به جای اینکه مبتنی بر رانت انرژی ارزان باشد، به سمت استفاده حداکثری از نوآوری برود.

    این بازطراحی مهم صنعتی در کشور اخیراً با قانون جهش تولید دانش بنیان تسهیل شده است؛ در جایی که دولت در راستای حمایت‌های هوشمند خود به دنبال تعریف زمین بازی جدید و برد - برد برای تولید و دولت باشد.

    این سیاست مهم که نظام تامین مالی نقشه راه دانش بنیان شدن اقتصاد ملی مبتنی بر آن است، سیاست اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه است که به شرکت‌های صنعتی و خدماتی در هر بخش از کشور، این امکان را می‌دهد که برای تحقیق و توسعه هزینه‌کرد داشته باشند و در عوض به جای این هزینه‌کرد در حوزه تحقیق و توسعه، اعتبار مالیاتی دریافت کنند.

    اعتبار مالیاتی، علاوه بر هدفمند کردن مشوق‌های مالیاتی دولت به سمت بهره‌وری بیشتر و تکمیل زنجیره ارزش به جای معافیت مالیاتی، امر تحقیق و توسعه صنعتی را برای بخش خصوصی نیز به صرفه خواهد کرد و صنعت نیز تمایل خواهد داشت که در این بخش سرمایه‌گذاری کند.

    نقش دانش‌ بنیان‌ها برای جلوگیری از خام فروشی

    غلامرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به ضرورت بازطراحی صنعتی کشور از مسیر دانش بنیان شدن اقتصاد ملی، اظهار کرد: زمانی که منابع زیرزمینی ارزشمندی مانند نفت در کشور کشف شد، راحت‌ترین کار این بود که آنها را به صورت خام بفروشیم و سرمایه‌گذاری مناسبی برای تبدیل آنها انجام نشد، این در حالی است که در برهه زمانی هم که روند صنعتی شدن کشور شکل گرفت، مجدداً در حوزه مونتاژکار کردیم و همچنان صادرات منابع اصلی که عمدتاً هم در اختیار دولت بود، ادامه داشت.

    وی با بیان اینکه هنوز هم این روند در کشور ما طی می‌شود، تصریح کرد: اما کسی هم این مساله را انکار نمی‌کند که خام فروشی، فروش سرمایه کشور و حق نسل‌های آینده است، درحالی که این منابع را می‌توانیم با افزایش ارزش افزوده بیشتری صادر کنیم و درآمد بیشتری را برای کشور به ارمغان بیاوریم.

    این نماینده مجلس با اشاره به نقش دانش‌ بنیان‌ها برای جلوگیری از خام فروشی، گفت: دانش‌بنیان‌ها عمدتاً موسساتی هستند که با حداقل سرمایه نقدی مورد نیاز ولی با ارزش افزوده و دانش‌بری که وجود دارد، می‌تواند کالاهای با ارزش و با کیفیت تولید و مانع از خام‌فروشی شوند.

    به جای خام فروشی، تکنولوژی صادر کنیم

    مرحبا با بیان اینکه سرمایه گذاری خوبی شروع شده، ولی هنوز کارهای انجام نداده بسیاری داریم، ادامه داد: مقام معظم رهبری سال 1401 را سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری کرده بودند؛ اما اینگونه نیست که این شعارها فقط مختص همان سال باشد و باید آن را ادامه دهیم؛ بنابراین نیاز است با استفاده از تکنولوژی بالا، ایده‌ها و افکار و مواد اولیه، نعماتی خدادادی را تبدیل به محصولات با ارزش و با کیفیت کنیم و به جای صادرات محصولات خام کشور، تکنولوژی خودمان را صادر کنیم.

    وی با بیان اینکه این مهم از مسیر صنایع فناور و نوآور به وقوع خواهد پیوست، گفت: مسیر تحقق دانش بنیان شدن اقتصاد ملی با تحقیق و توسعه و افزایش سرمایه گذاری در این زمینه هموار خواهد شد و سیاست اعتبار مالیاتی مهم‌ترین منبع برای تحقق نقشه راه دانش بنیان شدن اقتصاد ملی و صنایع فناور است

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: تجربه ثابت کرده هر کجا که اراده کردیم و هر کجا که برای ما مهم بوده به موفقیت رسیدیم. ما الان صنایعی داریم که در دنیا به آن افتخار می‌کنیم؛ صنعت انرژی اتمی را با هزار مشکلی که داشتیم به نتیجه رساندیم. صنعت هوا و فضا را با تحریم به دست آوردیم؛ اما چرا در حوزه‌هایی که تحریم نبودیم، موفق نشدیم که نشان می‌دهد ما در این حوزه‌ها تمرکز نکردیم و اگر اراده می‌کردیم، قطعاً به هدف می‌رسیدیم.

    مرحبا با انتقاد از اینکه ما به اندازه کافی دانش بنیان‌ها را جدی نگرفتیم، خاطرنشان کرد: ما در حوزه‌هایی تحریم می‌شویم که غرب فکر می‌کند، تحریمشان تاثیر دارد و هر جا ثابت کنیم که تحریم‌ها تاثیری ندارد و می‌توانیم آنها را دور بزنیم، قطعاً در آن حوزه ناامید خواهند شد.

    وی با بیان اینکه با تکیه بر دانش‌بنیان‌ها می‌توانیم امیدوار باشیم که تحریم‌ها را بشکنیم، گفت: بسیاری از حوزه‌ها که تکنولوژی بالایی دارند را در اختیار ما قرار نمی‌دهند ولی دانش بنیان می‌تواند این دستاوردها را برای ما داشته باشند؛ بنابراین باید به این مسائل به عنوان اصل مهم توجه کافی داشته باشیم و اگر این اتفاق رخ دهد قطعاً می‌توانیم به موفقیت برسیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار