عصر بازار

کاهش ذخایر ارزی عربستان به کمترین میزان ۱۳ سال گذشته

عصر اعتبار- بانک مرکزی عربستان اعلام کرد، ذخایر ارزی این کشور ماه پیش به کمترین میزان در ۱۳ سال گذشته رسیده است.

کاهش ذخایر ارزی عربستان به کمترین میزان ۱۳ سال گذشته
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس،  بانک مرکزی عربستان اعلام کرد، ذخایر خارجی این کشور ماه گذشته به کمترین میزان در 13 سال گذشته رسیده است، احتمالا تغییر رویکرد در نحوه  هزینه درآمدهای نفتی عامل این کاهش بوده است.

    بر اساس این آمار، دارایی خارجی خالص عربستان در ماه آوریل به 1.538 تریلیون ریال (410 میلیارد دلار) کاهش یافته که افت 8.8 میلیارد دلاری نسبت به ماه مارس را نشان می‌دهد.

    دارایی‌های خارجی عربستان برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافته و طولانی‌ترین دوره کاهشی از اوایل سال 2019 را به خود اختصاص داده است.

    درحال حاضر، این ذخایر نسبت به بالاترین میزان در آگوست 2014 که به 737 میلیارد دلار رسیده بود، بیش از 44 درصد کمتر است و در کمترین سطح از آوریل 2010 قرار دارد که در آن زمان به 418 میلیارد دلار رسیده بود.

    محمد ابوبشا، رئیس بخش تحقیقات اقتصاد کلان در بانک سرمایه گذاری EFG Hermes در قاهره به بلومبرگ گفت: « کاهش اخیر این ذخایر با کاهش تزریق دولت به ذخایر همزمان شده است.»

    عربستان که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است، به طور سنتی به سود حاصل از فروش نفت خام متکی بوده و بخش قابل توجهی از این پول را به صندوق ذخیره خود واریز می‌کند.

    با این حال، سال گذشته دولت این کشور متعهد شد تا هزینه‌های دولتی را از درآمدهای نفتی جدا کند اما ترجیح می‌دهد این وجوه را تا زمانی که کمیته مالی درباره نحوه تخصیص آنها تصمیم بگیرد، در حساب جاری خود نگه دارد.

    با توجه به افزایش شدید قیمت نفت خام، درآمدهای نفتی عربستان در سال گذشته به نزدیک رکورد 326 میلیارد دلار رسید که به دولت این کشور کمک کرد تا برای نخستین بار در یک دهه گذشته، مازاد مالی 27.7 میلیارد دلاری داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی