عصر بازار

معاون سابق بانک مرکزی:

اجرای طرح کارمزد مانع تعطیلی کارتخوان‌هاست

عصر اعتبار- معاون سابق فناوری بانک مرکزی گفت: بانک‌ها همواره به دنبال جذب منابع بیشتر هستند و برای دستیابی به این هدف اقدامات بسیاری از جمله حذف کارمزد در شبکه پرداخت را انجام دادند که به نوبه خود موجب شکل‌گیری رقابت ناسالم بین آن‌ها شده است.

اجرای طرح کارمزد مانع تعطیلی کارتخوان‌هاست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا ، ناصر حکیمی  در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه اصلاح نظام کارمزد در کشور تا چه میزان ضروری است، اظهار کرد: در شبکه پرداخت 10 میلیون پایانه‌ داریم که بیش از 40 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در آن صورت گرفته است. هزینه نگهداری این شبکه در سال حدود 20 درصد و میزان استهلاک آن نیز 20 درصد است. بنابراین سالانه 16 هزار میلیارد تومان هزینه سرپا ماندن آن بدون توسعه آتی است.

    وی افزود: در سال‌های گذشته با ناترازی بانک‌ها و مشکلات پیش آمده برای آن‌ها به لحاظ سودآوری و هزینه کرد از محل سود و زیان‌شان این نگرانی را درپی داشته است که آیا می‌توان این شبکه را مثل گذشته سرپا نگه داشت یا خیر؟ واقعیت این است که هزینه‌های نگهداری شبکه باتوجه به شرایط پیش آمده برای بانک‌ها دیگر ممکن نبود.

    حکیمی با تاکید بر این که ضروری بود بخشی از هزینه‌های نگهداری شبکه پرداخت را ذی‌نفع نهایی پرداخت کند نه بانک‌ها، تصریح کرد: خوشبختانه در نهایت بانک مرکزی با همکاری سایر بانک‌ها به این جمع‌بندی رسید که بخشی از هزینه‌های نگهداری شبکه پرداخت از پذیرنده دریافت شود.

    به گفته معاون سابق بانک مرکزی اگر این اتفاق رخ نمی‌داد شبکه پرداخت در کشور روزبه‌روز کهنه‌تر و فرسوده‌تر می‌شد و خدمات آن روندی نزولی به خود می‌گرفت، بنابراین کمکی که اصناف و دارندگان کارت‌خوان‌ها در این زمینه می‌کنند، کمکی در راستای بهبود وضعیت شبکه و سرویس‌دهی آن است.

    این کارشناس ارشد امور بانکداری در پاسخ به این سوال که اصلاح نظام کارمزد چه کمکی به بهبود کیفیت خدمات‌دهی شبکه پرداخت می‌کند، خاطرنشان کرد: کارمزدی که به عنوان پول جدید وارد اکوسیستم پرداخت می‌شود به منزله سرمایه‌گذاری جدید برای نوآوری، به‌ روزرسانی و استفاده از ابزارهای جدید پرداخت است. بنابراین به باور من کارمزد یک سرمایه‌گذاری برای نگهداری و توسعه شبکه پرداخت است.

    حکیمی ادامه داد: پول اصناف در شبکه بانکی است و برای آن‌ها تفاوتی نمی‌کند پولشان در کدام بانک باشد. اما رقابت ناسالمی بین بانک‌ها برای رسوب پول شکل گرفته است که باعث می‌شود هزینه‌های شبکه بانکی بالا برود. یکی از هزینه‌ها هم حذف کارمزد بود. در بانک‌ها گمان می‌رفت رسوب‌گذاری پول جذاب است و لذا کارمزد به سمت حذف شدن رفت اما در واقعیت پول در سیستم بانکی در جریان است و رسوب آن عملا بی‌معنی است.

    وی گفت: بانک‌ها سال‌ها بابت استفاده از شبکه پرداخت یارانه داده‌اند، ولی اکنون منابع آن‌ها به پایان رسیده است و توان دادن یارانه بیش از این را ندارند. به همین دلیل قرار است بخشی از یارانه‌ای که به سیستم پرداخت داده شده، را کنار بگذاریم.

    معاون سابق بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که اصلاح نظام کارمزد در پرداخت کارتی چه تاثیری در بهبود ارائه خدمات به پذیرنده‌ها می‌کند، گفت: اولین فایده آن بهبود وضعیت صورت سود و زیان و ترازنامه شرکت‌های پرداخت است. وضعیت اقتصادی سال‌های اخیر موجب زیان‌دهی این شرکت‌ها شده و زیان‌دهی و ورشکستی این شرکت‌ها به معنی از کار افتادن کارتخوان‌ها در سراسر کشور است.

    وی با تاکید بر اینکه اصلاح نظام کارمزد باعث تقویت بنیه شرکت‌های پرداخت الکتروینک می‌شود، اظهار کرد: حتی می‌توان امیدوار به سرویس‌دهی بیشتر آن‌ها و معرفی ابزارهای جدید از سوی آن‌ها بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی