عصر بازار

ارزش اقتصادی محصولات دانش‌بنیان کشاورزی کشور ۵۰۰ میلیون دلار است

عصر اعتبار- صالحی با بیان اینکه ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در ایران فعالیت دارد، اظهار کرد: ارزش محصولات آنها حدود ۵۰۰ میلیون دلار است که ضرورت دارد این عدد حداقل به ۲ میلیارد دلار برسد.

ارزش اقتصادی محصولات دانش‌بنیان کشاورزی کشور ۵۰۰ میلیون دلار است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر دومین رویداد فناوری نوین کشاورزی در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد. محورهای رویداد دوم عبارتند از افزودنی‌های زیستی صنایع غذایی، کودها و مهارکننده‌های زیستی و آلی، افزودنی‌های زیستی خوراک دام و طیور، فرآورده‌های با ارزش حاصل از ضایعات و پسماندهای کشاورزی، انتقال و تجاری‌سازی فناوری قابل عرضه انجام پروژه‌های تحقیق و توسعه سفارشی رفع چالش‌ها و ایجاد افق‌های جدید و ایجاد گسترش شبکه زنجیره ارزش.

    غلامرضا صالحی، رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در ابتدای نشست گفت: پیش بینی مسائل کشاورزی تا سال 1430 به ویژه با تغییرات اقلیمی یکی از دغدغه‌های کشور است. معضلات زیستی تأثیر زیادی روی کشت و کار دارد.
    وی افزود: پیش‌بینی شده تا 3 دهه آینده حداقل یک درجه به دمای کشاورزی افزوده شود. همچنین 30 درصد از سطح آب‌های در دسترس کاهش پیدا کند در حالی که جمعیت به 100 میلیون نفر خواهد رسید که نیاز محصولات کشاورزی حدود 200 میلیون تن خواهد بود.
    وی ادامه داد: سالانه حدود 25 میلیون تن نهاده‌های فناوری وارد می‌شود که بخش اعظمی از آن مربوط به ذرت و دانه‌های روغنی است.

    صالحی با اشاره به ارزش اقتصادی محصولات وارداتی در حوزه نهادهای فناورانه تصریح کرد: 3 میلیارد دلار هزینه کرد واردات انواع نهاده‌های فناورانه کشاورزی مانند بذرهای هیبرید، دانه‌های روغنی، کودهای شیمیایی و… عدد بزرگی است.

    رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با تاکید به لزوم توسعه کشاورزی دانش بنیان عنوان کرد: این فناوری شامل اصلاح ژنتیکی مبتنی بر ژنوم و ویرایش ژنی، کشاورزی در فضای بسته، کشاورزی با آب دریا و… از آن جمله است.
    ارزش افزوده اقتصادی
    صالحی با اشاره به وضعیت بازار بیوتکنولوژی عنوان کرد: وضعیت بازار بیوتکنولوژی حدود 1000 میلیارد دلار است و تا سال 2030 میلادی به حدود 3 هزا. میلیارد دلار خواهد رسید که 20 درصد آن مربوط به کشاورزی است.
    وی با بیان اینکه 200 شرکت دانش بنیان در ایران فعالیت دارد، اظهار کرد: ارزش محصولات آنها حدود 500 میلیون دلار است که در داخل مصرف می‌شود و ضرورت دارد این عدد به حداقل به 2 میلیارد دلار برسد و سهمی در بازار جهانی داشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو