عصر بازار

برای اولین بار از بحران ۲۰۰۸ ثروت خانوارها در جهان کاهش یافت

عصر اعتبار- بر اساس گزارش مشترک بانک کردیت سوئیس Credit Suisse و یوبی‌اس UBS، ثروت خالص بخش خصوصی در سراسر جهان در پایان سال گذشته میلادی با ۲.۴ درصد کاهش به ۴۵۴.۴ تریلیون دلار رسید.

برای اولین بار از بحران ۲۰۰۸ ثروت خانوارها در جهان کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، بر اساس گزارش مشترک بانک کردیت سوئیس Credit Suisse و یوبی‌اس UBS، ثروت خالص بخش خصوصی در سراسر جهان در پایان سال گذشته میلادی با 2.4 درصد کاهش به 454.4 تریلیون دلار رسید.

    این گزارش حاکی است که کاهش ثروت مردم جهان برای اولین بار از زمان بحران مالی 2008 رخ داده است.

    این تحقیق نشان داد که بخش عمده‌ای از این کاهش 11.3 تریلیون دلاری ناشی از افزایش ارزش دلار آمریکا در برابر بسیاری از ارزهای دیگر بوده است.

    طبق گزارش‌ها، دارایی‌های مالی بیشترین سهم را در کاهش ثروت در سال 2022 داشته است، در حالی که دارایی‌های غیر مالی مانند املاک و مستغلات، علیرغم افزایش سریع نرخ‌های بهره، انعطاف‌پذیر باقی ماندند. این نظرسنجی نشان داد که ثروت به ازای هر بزرگسال با 3.6 درصد کاهش به 84718 دلار رسیده است.

    بر اساس این گزارش، زیان‌ها و کاهش ثروت به شدت در مناطق ثروتمندتر مانند آمریکای شمالی و اروپا بیشتر بود که مجموعاً 10.9 تریلیون دلار را شامل می‌شد.

    منطقه آسیا و اقیانوسیه کاهش 2.1 تریلیون دلاری ثروت را به ثبت رساند، در حالی که منطقه آمریکای لاتین با افزایش ثروت 2.4 تریلیون دلاری، از این کاهش در امان بود.

    این گزارش حاکی است که علت افزایش ثروت منطقه آمریکای لاتین، افزایش متوسط 6 درصدی ارزهای این منطقه در برابر دلار آمریکا بوده است.

    به گفته محققان، در مقیاس کشوری، ایالات متحده در صدر فهرست کاهش ثروت قرار دارد و پس از آن ژاپن، چین، کانادا و استرالیا قرار دارند.

    بنا بر این گزارش، بیشترین افزایش ثروت نیز برای روسیه، مکزیک، هند و برزیل ثبت شده است.

    این گزارش پیش بینی می کند که ثروت جهانی طی پنج سال آینده 38 درصد افزایش خواهد یافت و تا سال 2027 به 629 تریلیون دلار خواهد رسید. رشد در کشورهای با درآمد متوسط، محرک اصلی روندهای جهانی خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی