عصر بازار

قالیباف: برخی شرکت‌های دولتی اقساط تسهیلات بانکی را پرداخت نمی‌کنند

عصر اعتبار- رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از شرکت‌های دولتی علی‌رغم داشتن پول در بانک‌ها، اقساط تسهیلات بانکی دریافتی را پرداخت نمی‌کنند که باید این وضعیت تعیین تکلیف شود.

قالیباف: برخی شرکت‌های دولتی اقساط تسهیلات بانکی را پرداخت نمی‌کنند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی نوبت عصر امروز یکشنبه و در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه درباره تعیین سازوکار و بازپرداخت بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به شبکه بانکی گفت: مواردی وجود دارد که شرکت های دولتی پول دارند اما اقساط بانک ها را پرداخت نمی کنند.

    وی ادامه داد: این شرکت های دولتی پول نزد بانک ها دارند اما فقط اقساط را پرداخت نمی کنند؛ ما در برنامه هفتم توسعه مصمم به حل این بلاتکلیفی و چاره اندیشی برای این موضوع هستیم.

    در جریان بررسی این بند، نیازی نماینده دولت نیز ضمن اعلام مخالفت با این بند گفت: بدهی دولت به بانک ها حدود 1400 همت برآورد می شود و تمام دولت ها در پرداخت بدهی به بانک ها کوتاهی کرده اند پس اینکه توقع داشته باشید این دولت همه بدهی ها را پرداخت کند، شدنی نیست.

    وی ادامه داد: پرداخت این میزان بدهی تمام بازارها را تحت تاثیر قرار داد، درآمدهای دولت را نیز تحت الشعاع خود قرار می دهد.

    محمدحسین حسین زاده بحرینی عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم نیز توضیح داد: بدهی حسابرسی شده دولت به بانک ها 134 همت است که کمتر از یک دهم رقم اعلامی نماینده دولت است.

    وی ادامه داد: ما در اینجا نمی گوییم کل بدهی جمهوری اسلامی به بانک ها را طی 5 سال پرداخت کنیم بلکه تدبیری برای حل این ناترازی مهم شده است. بانک ها ترازنامه ای دارند که یک طرف آن سپرده های مردم و طرف دیگر تسهیلات است. باید سود سپرده های مردم ماهانه پرداخت شود.

    حسین زاده بحرینی دلیل ناترازی بانک ها را پرداخت نکردن اقساط توسط دولت و شرکت های دولتی دانست و افزود: دولت باید سود تسهیلات را پرداخت کند؛ این بند بار مالی ندارد و تنها باید دولت سود و اقساط تسهیلات دریافتی خود را بپردازد.

    وی درباره میزان بدهی شرکت های دولتی گفت که در این باره گزارش رسمی ارائه نشده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی