عصر بازار

معاون بانک مرکزی:

وظیفه نظام بانکداری، مدیریت تخصیص و تجهیز منابع در بازار پول است

عصر اعتبار- معاون توسعه مدیریت و منابع بانک مرکزی گفت: ابزار تخصیص بهینه منابع تغییر کرده و امروزه با استفاده از تحول دیجیتال انجام می‌شود.

وظیفه نظام بانکداری، مدیریت تخصیص و تجهیز منابع در بازار پول است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، یکتا اشرفی، معاون توسعه مدیریت و منابع بانک مرکزی در نشست تخصصی «از بانکداری دیجیتال تا بانکداری هوشمند» در همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، اظهار کرد: اقتصاد علم تخصیص بهینه منابع است. این تعریف از ابتدای شکل‌گیری علم اقتصاد استفاده می‌شود، اما ابزار تخصیص بهینه منابع در طول زمان تغییر کرده است و امروزه این تخصیص بهینه با استفاده از تحول دیجیتال انجام می‌شود. شبکه گستره جهانی و اینترنت ابزاری بود که در تحول دیجیتال نقش اساسی داشت.

    وی افزود: از سال 2018 به بعد جهان به سمت اقتصاد هوشمند حرکت کرده است. خانوار، بنگاه و دولت که سه ضلع اقتصاد را تشکیل می‌دهند بر اساس ابزار هوشمندسازی به تصمیم‌سازی هوشمند رسیده‌اند. این ابزار در بستر تحول دیجیتال شکل گرفته و استفاده می‌شود.

    اشرفی ادامه داد: وظیفه اصلی نظام بانکداری عمل مدیریت تخصیص و تجهیز منابع در بازار پول است. خدمات دیگری نیز در این حوزه ارائه می‌دهد. از سال 1980 به بعد خدمات الکترونیکی به مرور وارد خدمات بانکی شد و پس از آن نیز بانکداری دیجیتال مطرح شد. این ابزار دیجیتال خواسته‌ها و نیاز‌های مشتریان را رصد می‌کند و خدمات را مبتنی بر آن ارائه می‌دهد. پس از بانکداری دیجیتال نیز بانکداری هوشمند شکل گرفته است.

    معاون توسعه مدیریت و منابع بانک مرکزی گفت: همانطور که از اقتصاد سنتی به اقتصاد هوشمند رسیده‌ایم. در بانکداری نیز از بانکداری سنتی به سمت بانکداری دیجیتال و سپس در بستر دیجیتال به سمت بانکداری هوشمند پیش می‌رویم.


    پیش‌نیازهای بانکداری دیجیتال و هوشمند

     

    مرتضی ترک تبریزی؛ رئیس هیئت مدیره بانک تجارت نیز با اشاره به چالش‌ها و مشکلات حوزه بانکداری هوشمند، گفت: چندین موجودیت برای ایجاد بانکداری دیجیتال و پس از آن بانکداری هوشمند مورد نیاز است. اطلاعات، شرکت‌های نوآور و فینتک، مدیریت و پذیرش ریسک و هم‌افزایی همه بخش‌ها برای حرکت به این سمت از جمله این موجودیت‌ها است.

     

    وی با بیان اینکه در مقایسه با کشور‌های همسایه سرویس‌های بسیار خوبی در حوزه بانکداری الکترونیک و دیجیتال در کشور ارائه می‌شود، تصریح کرد: کرونا و یارانه‌هایی که پس از همه‌گیری به توسعه بانکداری الکترونیک اختصاص پیدا کرد در توسعه این خدمات موثر بوده و این توسعه و رشد همچنان ادامه دارد.

     

    رئیس هیئت مدیره بانک تجارت در بانکداری دیجیتال، مدیریت ریسک و محاسبه ریسک بسیار مهم است. لازمه مدیریت ریسک از جمله مدیریت نرخ کارمزد، نرخ سود، میزان پرداخت تسهیلات و سایر موارد استقلال مدیران بانک‌ها و همکاری مراجع بالادستی است.

     

    ترک‌تبریزی ادامه داد: مراجع بالادستی با در اختیار داشتن اطلاعات زیاد از هر بانک می‌توانند تصمیمات خود را بگیرند. البته در این راستا باید درون بانک و در حوزه‌های مختلف مقدماتی شکل بگیرد که یکی از مهمترین این مقدمات فراهم کردن داده‌های مورد نیاز است.

    هوشمندسازی نظام بانکی یک الزام است

     

    در ادامه این نشست سید مهدی حسینی؛ قائم مقام بانک سپه نیز گفت: دو اتفاق نسبت به بانکداری هوشمند باید شکل بگیرد. اول تغییر پارادایم و دوم تغییر نگاه. بانک‌ها باید بدانند که هوشمندی انتخاب نیست بلکه یک استراتژی راهبردی است و بر اساس این الزام و دیدگاه پارادایم خود را تغییر دهند.

     

    وی اظهار داشت: در حوزه هوشمندسازی یکی از مسائل مهم حمکرانی و نظارت هوشمند است که رئیس کل بانک مرکزی در این همایش به آن اشاره کردند. با اینکه نظام بانکی به سمت هوشمندسازی تا حدی پیش رفته است اما این اتفاق در حمکرانی نیز باید بیافتد و به سمت حمکرانی و نظارت هوشمند حرکت کنیم.


    ضرورت ساختار منسجم برای تبادل اطلاعات در شبکه بانکی

    رسول لطفی آذر؛ معاون فناوری اطلاعات بانک ملت نیز در این نشست اظهار کرد: برای دریافت تسهیلات در نظام بانکی تمام بانک‌ها می‌توانند مانده حساب‌های فرد را استعلام بگیرند. این در حالی است که در دیگر حالت‌ها این یک حریم خصوصی است. متاسفانه حریم خصوصی در ایران ماهیتش مشخص نیست؛ بنابراین باید در ابتدا مشخص شود حریم خصوصی چیست تا بتوان داده مورد نیاز را در اختیار داشت.

    وی ادامه داد: با ایجاد یک سیستم یکپارچه می‌توان تمام اطلاعات مربوط به مشتریان بانکی را در اختیار بانک‌ها گذاشت. باید برنامه‌ریزی جدی برای ایجاد یک ساختار منسجم برای تبادل اطلاعات در شبکه بانکی داشته باشیم.

    به گفته او، کیفیت سرویس نظام بانکی تحت تاثیر اطلاعاتی است که از ارگان‌های مختلف دریافت می‌کنند؛ ضمن اینکه اپراتور‌ها نیز در هوشمندسازی بانک‌ها باید همراه شوند.

    لطفی آذر با بیان اینکه بسیاری از فینتک‌ها پشت در بانک‌ها برای دریافت اطلاعات منتظر نشسته‌اند، تصریح کرد: از طرفی هم بانک‌ها هزینه بسیار بالایی برای توسعه زیرساخت‌ها دارند و هزینه تمام شده این خدمات برای بانک‌ها بالاست. برای توسعه هوشمندسازی نظام بانکی به open API نیاز داریم و باید به سمت استفاده از این ابزار برویم.

    معاون فناوری اطلاعات بانک ملت گفت: در حال حاضر به کد‌های کاربری و رمزعبور‌های متعددی در دسترسی به خدمات دیجیتال نیاز داریم و در دوره بلوغ این بخش، باید به سمتی پیش برویم که به حداقل کد کاربری و رمزعبور نیاز داشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی