عصر بازار

هزینه ایجاد شغل در بخش تعاون چقدر است؟

عصر اعتبار- کارشناسان اقتصادی می گویند هزینه ایجاد شغل در بخش تعاون بسیار کمتر از سایر بخش ها است. ارقامی مختلفی برای ایجاد شغل در بخش تعاون وجود دارد.

هزینه ایجاد شغل در بخش تعاون چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم،در حالی که هزینه اشتغالزایی در بخش تعاون حدود یک چهارم هزینه اشتغالزایی در سایر بخش‌ها است،متأسفانه توجه به این بخش کمتر بوده است و  اقتصاد تعاون به عنوان اقتصاد مردم نهاد باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

    در قانون اساسی کشور، اقتصاد در 3 رکن دولتی، خصوصی و تعاونی خلاصه شده اما آن طور که از بخش دولتی و خصوصی در اقتصاد صحبت می‌شود، بخش تعاون مورد کم لطفی قرار می‌گیرد، بخشی که همان حضور مردم در اقتصاد را می‌تواند فعال کند؛ همان مردمی کردن اقتصاد.

    مهدی مسکنی ، معاون امور تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در ارزیابی هزینه ایجاد شغل در بخش تعاون، می‌گوید:سرانه سرمایه‌گذاری به ازای ایجاد هر شغل موقت در تعاونی‌های مسکن 750میلیون تومان و به ازای هر شغل پایدار در بخش تعاونی‌های تولیدی، خدماتی و توزیعی، 770میلیون تومان است.

    وی می گوید:متوسط ایجاد شغل به ازای هر طرح در تعاونی‌های تولیدی 13نفر، تعاونی‌های مسکن 75نفر و تعاونی‌های خدمات و سایر توزیعی 11نفراست.

    به گزارش تسنیم، از سوی دیگر محمد شیخ حسینی، مدیرعامل بانک توسعه تعاون در مورد اینکه میانگین هزینه ایجاد هر شغل در بخش تعاون چقدر است، بیان داشت: به طور میانگین هر شغل در بخش تعاون با سرمایه‌گذاری حدود 500 میلیون تومان انجام می‌شود که هم بنگاه‌های خرد و هم متوسط را در بر می‌گیرد، در حالی که این سرانه در بخش خصوصی بیش از یک میلیارد تومان است.

    برخی از کارشناسان نیز معتقدند میانگین هزینه ایجاد شغل ثابت و پایدار، بین سه تا چهار میلیارد تومان است اما طرح های تعاونی میانگین این مبلغ به شدت کاهش داده است.

    قیمت تمام شده ایجاد شغل ثابت و پایدار در تعاونی‌ها کمتر از یک‌ششم سایر بخش‌ها است. هر آنچه که کشور و دولت در حوزه تعاون کمک و تسهیلگری کند، می‌توان پیشرفت بیشتری کرد.بخش تعاون به کمک مالی کمتری نیاز دارد چرا که می توان با  تکیه بر منابع مردمی با قیمت‌های بسیار پایین، شغل پایدار ایجاد و در حوزه تولید نقش‌آفرینی کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی