عصر بازار

اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ۲۰۰ میلیون تومانی به برندگان جایزه آبادیران

عصر اعتبار- رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ۲۰۰ میلیون تومانی به برندگان دانش‌بنیان جایزه آبادیران خبر داد و گفت: صندوق نوآوری از حضور شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه ملی و نمایشگاه‌های استانی آبادیران تا سقف ۳۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض حمایت می‌کند. ضمن اینکه در قالب خط اعتباری صندوق‌های پژوهش و فناوری، تا سقف ۵۰ میلیارد تومان انواع تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه محرومیت‌زدایی و آبادانی پرداخت می‌کنیم.

اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ۲۰۰ میلیون تومانی به برندگان جایزه آبادیران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از  ایسنا، دکتر محمدصادق خیاطیان در گردهمایی فعالان مردمی آبادانی و پیشرفت فناورانه (آبادیران) با تاکید بر اینکه امروز حوزه دانش بنیان و فرزندان نواندیش کشور به چنان بلوغی رسیده‌اند که قادرند با رویکردهای فناورانه و نوآورانه به حل چالش‌های کلیدی کشور بپردازند، گفت: محرومیت‌زدایی و فقرزدایی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی است و دانش بنیان‌های کشور برای رفع این معضلات برنامه دارند؛ در این راستا نقش‌آفرینی این دوستان را ارج می‌نهیم و وظیفه خود می‌دانیم که تمام قد از این زیست‌بوم و جوانان فعال در آن حمایت کنیم.

    وی با بیان اینکه ما به دنبال دستیابی به فناوری و تعالی حوزه دانش بنیان هستیم، اظهار کرد: در این مسیر معتقدیم فناوری، چالش‌های اساسی کشور را رفع می‌کند و اقتصاد را در مسیر درستی قرار می‌دهد و مساله سفره مردم را حل می‌کند؛ در غیر این صورت اگر فناوری اکتسابی قادر به حل این مسائل نباشد، ارزش افزوده‌ای برای کشور نخواهد داشت.

    خیاطیان به حوزه‌های اصلی فناوری که صندوق نوآوری و شکوفایی بر آنها متمرکز شده است، اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری فرموده‌اند در حوزه هوش مصنوعی ما باید جزو 10 کشور برتر دنیا باشیم و به اعتقاد ما این موضوع شدنی هست، چون از ظرفیت بسیار بالایی در حوزه نیروی انسانی برخورداریم، به طوری که بر اساس برخی گزارش‌ها، ایران در زمینه استعداد نیروی انسانی در حوزه هوش مصنوعی رتبه هفتم دنیا را به خود اختصاص داده است؛ پس ما می‌توانیم در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشیم، لذا حوزه هوش مصنوعی را از اولویت‌های خود در صندوق نوآوری قرار داده‌ایم.

    وی همچنین حوزه بیوتکنولوژی را از دیگر حوزه‌های اولویت‌دار صندوق نوآوری و شکوفایی برشمرد و گفت: بیوتکنولوژی کاربرد فراوانی در زمینه سلامت و امنیت غذایی دارد و کشور نیز از ظرفیت‌های خوبی در این زمینه برخوردار است؛ هم زیرساخت‌های خوبی داریم و هم از نیروی انسانی توانمند برخورداریم.

    رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، حوزه میکروالکترونیک را نیز از دیگر حوزه‌های اولویت‌دار این صندوق عنوان کرد و گفت: بسیاری از صنایع ما، پیشران این حوزه هستند و از این جهت وظیفه ماست که از این حوزه حمایت کنیم.

    خیاطیان حوزه‌های آب، امنیت غذایی و انرژی را نیز از حوزه‌های موردتوجه صندوق نوآوری و شکوفایی برشمرد و یادآور شد: ما در صندوق نوآوری سه مساله را هدف‌گذاری کردیم؛ حوزه آب از اولویت‌های اصلی ماست. معتقدیم بخش مهمی از محرومیت در کشور به موضوع آب مرتبط است و فناوری می‌تواند مساله آب را در کشور حل کند.

    وی دومین مساله هدف‌گذاری شده در این صندوق را  موضوع امنیت غذایی عنوان کرد و افزود: موضوع انرژی نیز مساله سوم هدف‌گذاری شده توسط صندوق نوآوری است که معتقدیم راه حل آن را باید در حوزه تکنولوژی و فناوری جستجو کرد. این مسائل از نقاطی است که اگر بر آنها تمرکز کنیم و علاوه بر تامین مالی مناسب، نخبگان را پیرامون آن گرد آوریم، می‌توانیم به راه‌حل‌های مناسبی در این حوزه دست یابیم.

    رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر ضرورت تمرکزدایی از پایتخت به منظور کشف استعدادها و ایده‌ها، گفت: پیشنهاد می‌کنم سری به روستاها و شهرهای کوچک بزنیم و استعدادها را در آنجا کشف کنیم. ما در تهران نشسته و گمان می‌کنیم همه توانمندی‌ها و استعدادها در پایتخت کشور است، در حالی که در بسیاری از روستاها و شهرستان‌ها ایده‌های نابی وجود دارد که اتفاقا به حل مسائل کشور کمک می‌کند. هرچقدر از این جوانان نوآور حمایت کنیم می‌توان امیدوار بود که اتفاقات بزرگی به ویژه در حوزه محرومیت‌زدایی رقم بخورد.

    وی بحث آبادانی و محرومیت‌زدایی را از ضرورت‌‎های مهم کشور عنوان کرد و گفت: البته محرومیت ابعاد مختلفی دارد؛ یک نوع محرومیت، از حیث امکانات و زیرساخت‌های عمومی مانند آب و فاضلاب و برق و گاز است و یک نوع محرومیت، مساله فقر و فقدان فرصت‌های شغلی کافی و آبرومند است. شرکت‌های دانش‌بنیان از هر دو لحاظ می‌توانند به زدودن محرومیت از چهره این مناطق کمک کنند.

    رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: در بعد اول، شرکت‌های دانش‌بنیان متعددی هستند که می‌توانند به نهادهای عمومی مانند ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، بنیاد مستضعفان، بنیاد علوی، آستان قدس رضوی و ... کمک کنند تا زیرساخت‌ها در این مناطق فراهم شود. به‌طور مثال آب‌شیرین‌کن یا تصفیه فاضلاب ببرند و مساله آب یا فاضلاب را حل کنند.

    خیاطیان تصریح کرد: اما در بعد دوم، یعنی ایجاد اشتغال، برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان ما، تجهیزات یا ماشین‌آلاتی تولید می‌کنند که می‌تواند دستمایه ایجاد اشتغال خانگی یا خوداشتغالی قرار گیرد. به طور مثال یکی پهپاد سم‌پاش تولید می‌کند که قیمت زیادی هم ندارد و با تسهیلات لیزینگ صندوق، خرید آن تسهیل شود.

    وی به حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی از برنامه ملی «آبادیران» اشاره کرد و گفت: صندوق برای برندگان دانش‌بنیان جایزه آبادیران، تسهیلات قرض‌الحسنه 200 میلیون تومانی با دوره بازپرداخت 24 ماهه در نظر گرفته و این اعداد توسط دبیرخانه جایزه به شکل عمومی اطلاع‌رسانی شده است.

    رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین با اشاره به اینکه این صندوق از حضور شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه ملی و نمایشگاه‌های استانی آبادیران تا سقف 30 میلیون تومان به صورت بلاعوض حمایت می‌کند، گفت: پیشتر صندوق موافقت کرده است که در قالب خط اعتباری موجود و فعلی صندوق‌های پژوهش و فناوری، تا سقف 50 میلیارد تومان انواع تسهیلات از جمله لیزینگ یا سرمایه در گردش به شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه محرومیت‌زدایی و آبادانی پرداخت شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی