عصر بازار

تراکنش ۱۳۸ میلیارد دلاری ایران در سال گذشته

عصر اعتبار- حجم تراکنش ارزی در سال ۱۴۰۲ از مرز ۱۳۸ میلیارد دلار گذشت و در سال گذشته بیش از ۶۹ میلیارد دلار ارز برای واردات کالا تامین شده است.

تراکنش ۱۳۸ میلیارد دلاری ایران در سال گذشته
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا؛ بانک مرکزی در واکنش به سخنان صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی که با عناوینی همچون " وضعیت بازار ارز کاملا آشفته است/ بانک مرکزی به تولید کنندگان می‌گوید برای واردات مواد اولیه ارز ندارد" در رسانه‌های منتقد دولت منعکس شد، ضمن تاکید بر جریان روان تامین و تخصیص ارز بابت واردات کالا‌های اساسی، دارو، تجاری و بازرگانی اعلام کرد از ابتدای سال جاری تا یکم اردیبهشت 3 میلیارد دلار ارز برای کالا‌های اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از سوی بانک مرکزی تامین شده است.


    براین اساس از ابتدای فروردین ماه تا ابتدای اردیبهشت ماه 1403، 3 میلیارد و 2 میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی، دارو، تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است.


    برای کالا‌های اساسی به نرخ 28500 تومان 621 میلیون دلار، برای نیاز صنعت و تجهیزات تولید به نرخ 41 هزار تومان مبلغ یک میلیارد و 744 میلیون دلار و برای خدمات 539 میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.


    همچنین برای واردات کالای اسای کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی 548 میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی 73 میلیون دلار و در مجموع 621 میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شد.

    تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل 398 میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل 134 میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل 112 میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل 88 میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل 155 میلیون دلار صورت گرفته است. همچنین تا پایان فروردین ماه امسال این گروه‌های به ترتیب 165، 26، 126، 91، میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کرده‌اند.


    علاوه بر این گروه ها، 861 میلیون دلار ارز نیمایی و 130 میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.


    آمار‌ها حاکی از این است که حجم تراکنش ارزی کشور در سال 1402 از مرز 138 میلیارد دلار گذشت. بانک مرکزی در سال گذشته بیش از 69 میلیارد دلار ارز برای واردات کالا و خدمات مورد نیاز تامین کرده است، برآورد اولیه نشان می‌دهد حجم صادرات کالا و خدمات نیز سال گذشته بیش از 85 میلیارد دلار بوده است.


    در پایان ذکر این نکته ضروری است که بانک مرکزی آمادگی دارد به منظور ارائه اطلاعات صحیح از وضعیت ارزی کشور؛ اطلاعات مورد نیاز را در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دهد.

    پورسعید خلیلی