عصر بازار

کاهش نگرانی‌های تجار با راه‌اندازی بازار ارز توافقی

عصر اعتبار- قادری؛ نماینده مجلس معتقد است که راه‌اندازی بازار توافقی به کاهش دغدغه تولیدکنندگان و واردکنندگان کمک می‌کند.

کاهش نگرانی‌های تجار با راه‌اندازی بازار ارز توافقی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا جعفر قادری؛ رئیس کمیسیون حمایت از تولید و اصل 44 قانون اساسی مجلس با اشاره به اینکه نظام ارزی کشور ما شناور مدیریت شده است،گفت: برخی از کالا‌های ضروری با ارز 28 هزار 500 تومان وارد کشور می‌شوند؛ اما سایر نیاز متقاضیان از طریق مرکز مبادله ایران تامین می‌شود، البته بستر تامین برخی نیاز‌ها نیز بازار آزاد است.


    وی افزود: حجم تقاضا در بازار آزاد با اقدامات بانک مرکزی کاهش پیدا کرده و عمده تقاضا‌ها در مرکز مبادله ارز و طلای ایران تامین می‌شود؛ بنابراین شاهد ایجاد آرامش و ثبات در بازار ارز هستیم و باید بدانیم تاثیر عملیات وعده صادق یک و دو بر بازار به صورت موقتی بود؛ چون تقاضا‌های واقعی به خوبی تامین می‌شود و به نوعی ورود بانک مرکزی به عنوان بازارساز به بازار ارز نیز باعث ایجاد ثبات در بازار شده است.


    رئیس کمیسیون حمایت از تولید درباره راه اندازی بازار ارز توافقی گفت: راه اندازی این بازار به کاهش دغدغه تولیدکنندگان و واردکنندگان کمک می‌کند، همچنین صادرکنندگان نیز می‌توانند ارز خود را راحت‌تر و به قیمت بالاتر در بازار ارز توافقی به فروش برسانند. درست است تقاضاکننده ارز خود را در این بازار با قیمت بالاتری دریافت می‌کند؛ اما در عوض فرآیند‌های اداری آن آسان و سریع‌تر است؛ بنابراین تقاضا کننده می‌تواند زودتر مشکل تولید را حل کند؛ بنابراین راه اندازی بازار ارز توافقی یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان است.

     

    مدیریت پایه پولی و نقدینگی به کنترل تورم

    قادری تصریح کرد: مدیریت پایه پولی و نقدینگی به کنترل تورم نقطه به نقطه و تورم تولیدکننده و مصرف کننده کمک کرده که این منجر به ایجاد ثبات در بازار ارز شده است، اما باید به قانون تامین تولیدات نیز توجه کنیم؛ یعنی روش‌های جدیدی برای تامین مالی واحد‌های تولیدی در نظر بگیریم. روش‌های جدید مالی معمولا روی حجم نقدینگی و پایه پولی اثری می‌گذارند یا تولیدکننده می‌تواند از سود انباشته برای تامین مالی خود با توجه به معافیت‌های مالیاتی استفاده کند.


    وی بیان کرد: فکتورینگ و استفاده از تضامین دولتی و شرکتی برای تامین مالی خارجی یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به از بین بردن محدودیت در تامین مالی تولید کمک کند؛ در نتیجه اقدام بانک مرکزی در کنترل نقدنیگی است بسیار درست بوده؛ اما باید در کنار این سیاست به نیاز بنگاه‌های تولیدی نیز توجه شود که در شورای ملی تامین مالی برای این امر تلاش کرده‌ایم.


    رئیس کمیسیون حمایت از تولید بیان کرد: کالا‌های وارداتی تولیدکنندگان نباید در گمرک بماند و تسویه مطالبات و عرضه‌های باید سریع‌تر انجام شود برای همین جلساتی را در شورای گفت‌وگو برگزار کرده‌ایم تا تاخیر‌های غیرارادی از سمت تجار توسط بانک مرکزی پذیرفته شود، همچنین بانک مرکزی هم‌زمان با کنترل نقدینگی باید دسترسی به ماشین‌آلات و تجهیزات را آسان کند تا بتوانیم از این طریق حجم تولید داخلی و صادرات را بیشتر کنیم، همچنین صادرکننده و واردکننده اگر بتواند با کشور‌های عضو پیمان شانگ‌های و بریکس ارتباط مالی برقرار کنند می‌توانند نیاز خود را تامین کنند.

    پورسعید خلیلی