عصر بازار

سیاست جدید بانک مرکزی قیمت طلا را کاهش می‌دهد

عصر اعتبار- یک اقتصاددان گفت: کاهش تنش‌ها، قیمت ارز و طلا را تحت تاثیر قرار داده و سیاست‌های فعالانه بانک مرکزی به کنترل بازار‌ها کمک می‌کند.

سیاست جدید بانک مرکزی قیمت طلا را کاهش می‌دهد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، مرتضی افقه، اقتصاددان به تاثیر واکنش حمله اسرائیل بر بازار ارز پرداخت و اظهار کرد: مدت‌هاست که در تمامی نوشته‌هایم تأکید کرده‌ام که قیمت دلار و تتر، عمدتاً تابع تحولات بیرونی و تنش‌های منطقه‌ای است.

    وی افزود: انتظار می‌رفت که اسرائیل به ایران پاسخی دهد و متأسفانه برخی رسانه‌های خارجی هم سعی داشتند تا فضا را ملتهب کنند. اما با این حمله مشخص شد که اسرائیل واکنش گسترده‌ای نشان نخواهد داد؛ اگرچه پیش‌تر اعلام کرده بود که پاسخی شدید خواهد داشت، اما شاهد یک حمله ضعیف و شکست‌خورده بودیم.

    افقه ادامه داد: این مسئله باعث کاهش تنش‌ها شده و این سیگنال بلافاصله تأثیر خود را بر بازار ارز گذاشته است، به‌طوری‌که فشار بر بازار ارز کاهش یافته و تتر که به عنوان سیگنال به بازار دلار آزاد شناخته می‌‍شود، از دیشب با سقوطی 5 پله‌ای از 69 به 64 رسید؛ دلار معاملات فردایی هم امروز در کانال 66 باز شد.

    این استاد دانشگاه در پایان اشاره‌ای به وضعیت بازار طلا داشت و بیان کرد: قیمت‌ها در بازار طلا تحت تأثیر تحولات خارجی و داخلی است؛ ازاین‌رو، کاهش تنش در منطقه و اسرائیل می‌تواند باعث کاهش قیمت جهانی اونس طلا و کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی شود. اقدام بانک مرکزی در افزایش تعداد حراج سکه به سه روز در هفته و ضرب سکه‌های جدید با تاریخ همان سال نیز سیاست فعالی است که می‌تواند قیمت طلا را همانند ارز کاهش دهد.

    پورسعید خلیلی