عصر بازار

رئیس سابق مجمع عالی واردات:

حجاج ایرانی ۶ میلیون دلار از عربستان سوغاتی خریده‌اند

عصر اعتبار- رئیس سابق مجمع عالی واردات گفت: حجاج طی سال های گذشته ۵ تا ۶ میلیارد دلار کالا از عربستان به عنوان سوغاتی خریده‌اند.

حجاج ایرانی ۶ میلیون دلار از عربستان سوغاتی خریده‌اند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از میزان، حسین برخوردار درباره حجم واردات ایران از عربستان بیان کرد: واردات ایران از عربستان در سال جاری بالغ بر 17میلیون دلار و عمدتاً مواد پتروشیمی بوده است.

    وی ادامه داد: در لیست اقلام وارداتی ایران از عربستان می توان به سر باطری، اکسید تیتانیم و غیره اشاره کرد.

    واردات از طریق حجاج
    رئیس سابق مجمع عالی واردات با اشاره به اجناس عربستان که از طریق حجاج وارد مرزهای کشور می شود، بیان کرد: در سال های اخیر، حجم وارداتی از این دست مانند گذشته نیست و اکثر مسافران ترجیح می دهند سوغاتی ها را از داخل کشور خریداری کنند.

    وی افزود: با این حال هنوز برخی از حجاج مایلند سوغاتی را از خاک عربستان تهیه کنند. در سال جاری با توجه به فاجعه ای که در منا رخ داد انتظار نمی رود، حجاج به دنبال خرید سوغاتی باشند.

    رئیس سابق مجمع عالی واردات گفت: اما آمار نشان می دهد در سال های گذشته حدود پنج تا 6میلیون دلار کالار به عنوان سوغاتی از کشور عربستان وارد ایران شد.

    واردات عربستان از ایران
    برخوردار در ادامه درباره واردات عربستان از ایران گفت: بیشتر کالاهای وارداتی عربستان از ایران معمولاً دستگاه های الکتریکی، کلیدهای برق یا مواد خوراکی مانند ماهی و لبنیات، گلاب، مکمل های دارویی و شلنگ بوده است.

    واردات ایران در پاییز
    رئیس سابق مجمع عالی واردات درباره واردات کالاهای پاییزی بیان کرد: انتظار می رود در پاییز مواد اولیه و واسطه ای بیش از سایر کالاها باشد چرا که در نیمه دوم سال، کارخانجات برنامه افزایش تولید و بهره وری برای پایان سال دارند. این در حالی است که لغو تحریم ها، فصل جدیدی برای اقتصاد ما ایجاد می کند.

    وی با بیان اینکه حجم واردات ایران و عربستان سالانه 500 میلیون دلار است، اظهار کرد: روغن و نوشیدنی از جمله کالاهای رایج است که از عربستان وارد ایران می شود.

    عربستان بیشتر واردات دارد تا ایران
    برخوردار ادامه داد: البته ناگفته صادرات ایران به عربستان بیشتر است تا واردات و در برخی زمینه ها نیز سرمایه گذاری مشترک صورت گرفته است.

    رئیس سابق مجمع عالی واردات با بیان اینکه بیشترین کالاهای وارداتی کالاهای اساسی است، افزود: قطعات خودرو و تولیدی نیز بیشترین کالاهای وارداتی را تشکیل می دهند.

    به گفته برخوردار لوازم خانگی و لوازم صوتی و تصویری که تا کنون بیشترین کالاهای وارداتی بودند، اکنون دیگر در اولویت کالاهای وارداتی نیستند.

    تسهیل شدن واردات
    عضو اتاق بازرگانی ایران در خصوص وضعیت واردات بعد از توافق هسته ای گفت: با جریان توافق، قطعا در تجارت تسریع خواهد شد به علت اینکه از طریق سوییفت یا از طریق بانک می توان منابع مالی را برای خرید مواد اولیه یا کالاهای مورد نیاز جا به جا کرد.

    وی ادامه داد: با تسهیل در حوزه تجارت و واردات مواد اولیه و قطعات تولیدی، قیمت تمام شده کالاها کاهش خواهد یافت و در نتیجه با کاهش قیمت تمام شده، بازارداخلی رونق می یابد.

    واردات کاهش می یابد
    رئیس سابق مجمع عالی واردات کشور گفت: پیش بینی می شود در ماه های آینده با کاهش 15 درصدی واردات مواجه شویم. 

    برخوردار با بیان اینکه واردات کالاهای قاچاق فصل به فصل تغییر می کند، گفت: کولرگازی، چوب بستنی و اقلامی از قبیل نوشابه از کالاهای قاچاق مختص تابستان است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی