عصر بازار

مصری:

تجمیع بیمه‌ها به دلایل حقوقی و شرعی انجام‌پذیر نیست

عصر اعتبار- عضو هیئت رئیسه و سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: تجمیع بیمه‌ها به دلایل مسائل حقوقی و شرعی قابل انجام نیست.

تجمیع بیمه‌ها به دلایل حقوقی و شرعی انجام‌پذیر نیست
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، عبدالرضا مصری اظهار کرد: تجمیع بیمه‌ها به دلیل مسائل حقوقی و شرعی قابل انجام نیست و نیز اشکالات بسیاری دارد.

    وی در ادامه گفت: ماهیت هر صندوق با توجه به نوع اعضای آن ، خواسته‌های آن صندوق و الزامات آن و شروط ضمن عقد آن صندوق کاملاً با یکدیگر متفاوت است، به عنوان مثال فردی که بیمه شده تأمین اجتماعی است 27درصد از جمع حقوق بازنشستگی خود را برابر قراردادی با بیمه به حساب تأمین اجتماعی می‌ریزد و 9درصد این مبلغ را به بیمه درمانی و 18درصد بابت بیمه بازنشستگی می‌پردازد و این موضوع با فردی که در سال با یک میلیون تومان حقوق، 90هزار تومان بابت درمان به تأمین اجتماعی پرداخت می‌کند  نیز با فردی که از بیمه سلامت پولی دریافت نمی‌کند مثل بیمه سلامت ایرانیان یا بیمه کارکنان دولت که رقم حق بیمه آن کمتر از بیمه تأمین اجتماعی است همگی افراد در یک سطح قرار نمی‌گیرند.

    مصری تصریح کرد: بر همین اساس ما نمی‌توانیم حق کارگری را که به حساب صندوق اجتماعی پول می‌پردازد با یک کارمند دولت یا با فردی که ماهی صدهزارتومان از حقوقش برای درمان پرداخت می‌شود در یک سطح قرار دهیم.

    وی عنوان کرد: به عنوان مثال فردی که بیمه صدا و سیما است با فردی که بیمه شرکت نفت است را نمی‌توان یکی کرد بدین معنا که بیمه شرکت نفت خاصیت دیگری دارد زیرا که در مناطقی که شرکت نفت کار می‌کند به هیچ عنوان این دستگاه، ارائه‌کننده خدماتی درمانی نیست و خود این شرکت بیمه درمان را به صورت مستقیم برای بیمه شوندگان پرداخت می‌کند و برای کسی که در بیمه تأمین اجتماعی حق بیمه می‌دهد از انواع بیمه مانند بیمه از کارافتادگی، بیمه فوت، بیمه بازنشستگی را پرداخت می‌کند لذا تجمیع بیمه‌ها یک شعار تقریباً کارشناسی نشده است.

    مصری گفت: تجمیع بیمه‌ها امکان‌پذیر نیست فقط بخش درمان اگر تجمیع شود در مرحله اول باید همه سرانه‌ها در سطح کشور اعم از بیمه خویش فرما، بیمه تأمین اجتماعی، بیمه روستاییان عشایر، بیمه کارکنان دولت، صندوق بازنشستگی یک عدد شوند و برای تمامی این بیمه‌ها یک سرانه واحد باید باشد که در آن صورت تأمین اجتماعی نمی‌تواند 9درصد حقوق را بابت بیمه‌ درمانی از افراد بگیرد و 30هزار تومان حق بیمه برای فرد تعیین کند.

    مصری در ادامه گفت: همه سازمان های موجود بیمه را با همین ماهیت، قوانین و با همین ضوابطی که دارند به هیچ عنوان نمی‌توان درهم ادغام کرد و یک بیمه یک پارچه داشت و موضوع دیگر که می‌توان مطرح کرد این است که چه لزومی دارد که به عنوان مثال ما تمامی مدارس کلاس اول سراسر کشور را حذف کنیم و همه دانش‌آموزان را در یک کلاس قرار دهیم مهم اینجاست که ما یک کتاب و چارچوب مشترک برای کلاس اولی‌ها داشته باشیم و اشتباه ما این است که به جای اینکه سیاست‌ها را در کشور یکی کنیم از نظر شکلی فقط دستگاه‌ها را یکی و ادغام می‌کنیم و قانونی که وزارت خانه‌های صنعت،‌معدن، تجارت، راه و شهرسازی، رفاه و تعاون و کار را ادغام کردند به غیر از اینکه این وزارت خانه‌ها افت کردند و خدماتشان کاهش یافت و بوروکراسی در آن شدیدتر شد، اتفاق دیگری در کشور رخ نداد و متاسفانه ما فقط به دنبال کارهای شکلی، فیزیکی، ساختمانی و شعاری هستیم.

    وی افزود: ماهیت و محتوا را باید درست کنیم ولی متأسفانه مسئولین ما شکلی نگر هستند و شکل‌ها را بیشتر از محتوا مدنظر قرار می‌دهند لذا به عقیده بنده سیاست‌گذاری واحد برای همه بیمه‌ها باید انجام داد که همه بیمه‌ها با یک نوع خدمات، یک نوع سرانه و یک نوع تعرفه کار کنند و ما در حال حاضر غیر از بیمه‌های درمانی بیمه‌های تجاری بسیاری هم مانند بیمه آسیا، البرز، ایران، پارسیان داریم که باید مد نظر قرار داد.

    مصری افزود: فردی که حقوق بازنشستگی از بانک یا از صدا و سیما یا فولاد می‌گیرد چه طور ممکن است بیمه‌هایشان را ادغام کنیم و قطعا امکان تجمیع بیمه‌ها وجود ندارد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی