عصر بازار

بازنگری قرارداد فروش اقساطی خودرو توسط سازمان مالیاتی

عصر اعتبار- با افزایش ابهامات اخذ مالیات از تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی فروش اقساطی خودرو، قرار شد که مسئولان سازمان مالیاتی این قراردادها را بازنگری کنند.

بازنگری قرارداد فروش اقساطی خودرو توسط سازمان مالیاتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، با وجود اینکه ثبت نام طرح خرید خودرو با وام 25 میلیون تومانی به اتمام رسید اما موضوع اخذ مالیات از تسهیلات توسط خودروسازان هنوز هم مورد بحث است و انتقاداتی را توسط مصرف کنندگان در پی داشته است. بر این اساس مسئولان سازمان مالیاتی قرار است که قراردادهای خودرویی خودروسازان با مردم را مورد بازنگری قرار دهند.

    اخذ مالیات بر تسهیلات در طرح فروش اقساطی خودرو، ابهاماتی را ایجاد کرده، این در حالی است که دریافت هر گونه مالیات از تسهیلات که بانک‌های مجاز آن را پرداخت کرده باشند، غیرقانونی است و اصلا چیزی به نام مالیات تسهیلات وجود ندارد.

    البته مسئولان سازمان مالیاتی، مالیات 9 درصدی اخذ شده توسط خودروسازان را به نام مالیات خرید خودرو می‌دانند نه مالیات دریافت وام و ارزش افزوده، زیرا مالیات بر ارزش افزوده یک بار در قیمت تمام شده خودرو محاسبه شده است. بر این اساس مالیات‌چی‌ها مطرح می کنند که ممکن است این مالیات، مالیات خرید کالا باشد و قرار است که این موضوع بررسی بیشتری شود و قراردادها بررسی شوند.

    براساس دستورالعمل واگذاری خودرو به مشتریان، در کنار قیمت مصوب فروش نقدی (که مالیات بر ارزش افزوده و یا مالیات تسهیلات بر روی آن محاسبه شده است)، خریداران باید پیش پرداخت را همراه با مالیات تسهیلات بپردازند. برخی این اقدام را اخذ دو بار مالیات ارزش افزوده عنوان کرده اند.

    مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت این اقدام را قانونی خوانده و گفته است: تمامی کالاهای فروخته شده مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود که باید مصرف‌کننده آن را بپردازد و در نهایت این مالیات بر روی اقساط محاسبه شده است.

    خبرگزاری مهر چهارشنبه هفته گذشته گزارش داده بود: خودروسازان در محاسبه اقساطی که برای متقاضیان دریافت وام خودرو مشخص کرده‌اند، مالیات بر ارزش افزوده را هم اضافه کرده و هر قسط را بر مبنای محاسبه این آیتم مالیاتی از متقاضی دریافت می‌کنند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی