عصر بازار

تکلیف مجلس برای بیمه‌گر و صندوق تامین خسارت بدنی برای پرداخت خسارات

عصر اعتبار- مجلس، بیمه‌گر و صندوق تامین خسارت بدنی را مکلف‌ کرد حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز در صورت تکمیل مدارک خسارت متعلقه را بر اساس ضوابط موجود در قانون پرداخت نمایند.

تکلیف مجلس برای بیمه‌گر و صندوق تامین خسارت بدنی برای پرداخت خسارات
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس و در ادامه‌ی بررسی و تصویب لایحه دائمی شدن بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه در مقابل شخص ثالث و در بخش چهارم این قانون درمورد ضوابط پرداخت خسارت به حادثه دیده ماده 32 را به این نحو به تصویب رساندند که بیمه و صندوق تامین خسارت بدنی موظف است حداکثر ظرف مدت 15 روز پس از دریافت مدارک مورد نیاز از دو طرف، خسارت را پرداخت نمایند.

    همچنین بر اساس ماده 33 نیز نمایندگان مصوب کردند در حوادث منتج به خسارت بدنی ، زیان دیده، اولیاءدم یا وارث قانونی موظفند پس از قطعی شدن مبلغ خسارت برای تکمیل مدارک به منظور دریافت خسارت به بیمه‌گر مراجعه کنند و بیمه گر مکلف است حداکثر ظرف مدت 20 روز مبلغ خسارت را به زیان دیده یا نمایندگان قانونی او پرداخت نمایند. اما در صورت عدم مراجعه زیان دیده در مهلت مذکور خسارت را نزد صندوق تودیع و قبض واریزی را به مرجع قضایی تحویل نماید. در این صورت تعهد مسبب و بیمه گر ایفا شده و صندوق مکلف است بلافاصله پس از درخواست زیان دیده این مبلغ را عینا به وی پرداخت نماید.

    بر اساس تبصره یک ماده 33 در مواردی که صندوق مطابق مقررات این قانون راسا مکلف به پرداخت خسارت است پس از قطعی شدن مبلغ خسارت چنانچه زیان دیده یا قائم مقام وی تا 20 روز پس از ابلاغ اظهار نامه رسمی برای دریافت خسارت به صندوق مراجعه نکند مبلغ مذکور به عنوان امانت نزد صندوق باقی می‌ماند.

    بر اساس تبصره 2 همین ماده در مواری که رای صادر شده از دادگاه بدوی صرفا از جنبه‌ی عمومی مورد تجدید نظر خواهی قرار گرفته باشد زیان دیده یا وارث قانونی و بیمه گر و یا صندوق تامین خسارات بدنی باید طبق مفاد این قانون عمل نمایند و ملاک قطعی شدن میزان خسارت موضوع این ماده حکم قطعی دادگاه است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی