عصر بازار

رییس کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد

مالیات بر ارزش افزوده کالاهای صادراتی ایران ۳ برابر دیگر کشورها

عصر اعتبار- رییس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران ضمن گلایه از برخی فرآیند‌های داخلی که باعث گران شدن صادرات و کاهش آن شده است، گفت: یکی از این فرآیندها، اخذ ۹ درصد مالیات برارزش افزوده از کالاهای صادراتی است، در حالیکه این میزان در سایر کشور‌ها کمتر از سه - چهار درصد است.

مالیات بر ارزش افزوده کالاهای صادراتی ایران ۳ برابر دیگر کشورها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمود تولایی درباره برخی مشکلاتی که در هفت ماهه ابتدایی امسال باعث کاهش صادرات شده است، اظهار کرد: یکی از مهمترین مسائل صادراتی کشور، موضوع تسهیل در فرآیند استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان است.

    وی افزود: در حال حاضر هر صادراتی که انجام می‌شود مشمول مالیات بر ارزش افزوده و استرداد می‌شود؛ اقدامی که در سیستم مالیاتی فرآیند طولانی دارد و این در حالی است که واحدهای صنعتی تولیدی صادرات محور به لحاظ نقدینگی با مشکل روبرو هستند.

    تولایی تصریح کرد: در زمینه رفع موانع تولید دولت اقداماتی را انجام داده است اما و آن بندی که به استرداد بر مالیات بر ارزش افزوده مربوط می‌شود به راحتی اجرا نمی‌شود. از سوی دیگر نظام مالیاتی معمولا مسئولیت تامین منابع را برعهده داشته است اما امسال به دلیل محدودیت‌هایی که داشت نتوانست تامین منابع را مانند سال‌های گذشته انجام دهد که در این جریان صادرکننده هم مقصر نیست چون نمی‌تواند پولی که پرداخت می‌کند را دریافت کند.

    رییس کمیسیون مالیات،کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش به برخی دلایل کاهش صادرات نیز اشاره کرد و گفت: کاهش قیمت‌ کالاهای صادراتی یکی از دلایل افت صادرات بوده است. همچنین مشکلات در کشور‌های منطقه دلیل دیگر افت صادرات است، چرا که بیشتر هدف‌های صادراتی ایران کشور‌های منطقه هستند؛ ‌کشور‌هایی که در حال حاضر خودشان با مشلات متعدد اقتصادی مواجه شده‌اند.

    وی اضافه کرد:‌ برخی فرآیند‌های داخلی نیز صادرات را گران و پر زحمت می‌کند و هنوز اقدام جدی در جهت تسهیل صادرات انجام نشده است. یکی از این فرآیندهای داخلی که باعث پرهزینه شدن صادرات شده است اخذ 9 درصد مالیات برارزش افزوده از کالاهای صادراتی است که رقم خیلی زیادی است. این درحالی است که در سایر کشور‌ها این رقم کمتر از سه - چهار درصد است.

    تولایی گفت: همچنین صادرکنندگان برای تامین منابع مالی خود با مشکل روبرو هستند. بانک‌هایی‌ که وام پرداخت می‌کنند معمولا در هر سال نیمی از تامین مالی آنچه برای بخش‌های مختلف از جمله صادرات تعیین شده است را انجام می‌دهند که این مسئله خود مشکلاتی را برای صادرکنندگان به وجود می‌آورد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو