عصر بازار

یک عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد

فرار مالیاتی ۸۰ هزار میلیارد تومان در سال

عصر اعتبار- یک استادیار اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی در مقاله‌ای با عنوان اقتصاد مقاومتی اعلام کرد: در حالی که ظرفیت پرداخت مالیات در اقتصاد ایران ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است، اما حداکثر مالیات در ایران حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

فرار مالیاتی ۸۰ هزار میلیارد تومان در سال
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، حسین صمصامی مزرعه‌آخوند استادیار و عضو هیات علمی دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی، در مقاله‌ای با عنوان آسیب‌شناسی شفاف‌سازی اقتصادی و ارائه طرح پیشنهادی در اقتصاد مقاومتی که به همت مرکز تحقیقات اقتصاد اسلامی دانشگاه شهید بهشتی منتشر شده است، با اشاره به بند 19 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر شفاف‌سازی اقتصادی یادآور شده است:‌ عدم شفافیت اقتصادی و نبود اطلاعات کامل و دقیق از وضعیت اقتصادی کشور باعث بروز فساد و رانت شده است.

    این مقاله در اجلاس سراسری بسیج استادان در مشهد مقدس در سال جاری ارائه شده است.

    متن کامل این مقاله را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

    حسین صمصامی در بخش فرار مالیاتی این مقاله آورده است:‌ بر اساس اطلاعات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حجم تولید ناخالص داخلی و قیمت جاری در سال 1393، حداقل هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که با در نظر گرفتن نرخ 15 درصدی یعنی نرخ حداقلی مالیات بر ارزش افزوده به جای کلیه انواع مالیات‌ها در اقتصاد حدود 150 هزار میلیارد تومان توان مالیاتی در کشور وجود دارد.

    وی افزود: در حالی که حداقل 150 هزار میلیارد تومان توان مالیاتی کشور است اما مجموع درآمدهای مالیاتی و مستقیم و غیرمستقیم مصوب در همان سال 93، برابر 70 هزار میلیارد تومان و مجموع درآمد ناشی از فروش نفت 77 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که این امر نشان می‌داد فرار مالیاتی حداقل 80 هزار میلیارد تومان بوده است.

    وی آثار سوء فرار مالیاتی را ضمن وابسته نگه داشتن کشور به درآمد نفتی و اسیب‌پذیر بودن اقتصاد از این ناحیه، تأمین نشدن درآمد دولت و در نتیجه عدم ارائه خدمات اجتماعی مطلوب ذکر کرده است.

    استادیار اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی برخورداری از سامانه اطلاعاتی منسجم مالیاتی را به موازات فرهنگ‌سازی در مورد لزوم پرداخت مالیات را یادآور شده است.

    صمصامی همچنین در مورد قاچاق به عنوان پدیده سوء در اقتصاد کشور آورده است حداقل حجم قاچاق در سال 20 میلیارد دلار برآورد می‌شود که به دلیل پایین بودن قیمت و نداشتن کیفیت و همچنین عدم نظارت بهداشتی بر کالاهای قاچاقی علاوه بر اینکه توان بنگاه‌های تولیدی را در رقابت با کالای قاچاق از بین می‌برند، سلامت جامعه را با مصرف این کالاها به خطر می‌اندازد.

    وی همچنین پدیده قاچاق را تهدید جدی بر سر راه تجارت آزاد دانسته و گسترش قاچاق را موجب کاهش درآمد گمرکی و مالیاتی دولت دانسته و یادآور شده است:‌کاهش تولید داخل، افزایش بیکاری،‌خروج ارز و فرار سرمایه‌ها با پدیده نامطلوب قاچاق انجام می‌شود.

    وی گفته است:‌در یک اقتصاد منسجم پایگاه‌های اطلاعاتی قوی همه فعالیت‌های اقتصادی را ثبت و ضبط می‌کند و با اقتصاد زیرزمینی یا اقتصاد سیاه برخورد می‌شود.

    صمصامی همچنین در مورد پول‌شویی که آن را پول غیرقانونی یا کثیف حاصل از فعالیت مجرمانه مانند اختلاس، رشوه، اخاذی، کلاهبرداری، قاچاق مواد مخدر، قاچاق اسلحه، قاچاق کالا و ارز و قاچاق انسان می‌داند، وجود پول‌شویی را مانع رشد اقتصاد و مبارزه با آن را لازم می‌داند.

    وی با بیان این مسائل یادآور می‌شود: باید یک بانک اطلاعاتی جامع و یکپارچه و مرتبط با یکدیگر از اطلاعات اقتصادی کشور تشکیل شود.

    متن کامل این مقاله را می‌توانید از تارنمای الکترونیکی مرکز تحقیقات اقتصاد اسلامی دانشگاه شهید بهشتی مطالعه کنید.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو