عصر بازار

عصر اعتبار از تراکنش های ۹ ماهه گزارش می دهد:

پرواز ۷ میلیارد تراکنش با شاپرک

عصر اعتبار- بر اساس تازه ترین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نظام پرداخت الکترونیک ایران در ۹ ماهه اول سالجاری معادل ۷.۲میلیارد تراکنش را از شوی شبکه شاپرک صادر کرد.

پرواز ۷ میلیارد تراکنش با شاپرک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» نزدیک به  2 دهه است که از تصویب و اجرای اولین قانون حمایت و توسعه بانکداری الکترونیک می گذرد. در این زمان صنعت بانکداری ایران با وجود اعمال تحریم ها و محدودیت های بسیار، توانست به جایگاهی دست یابد که هر ایرانی دارای 5 کارت اعتباری بانکی بوده و به سهولت از خدمات بانکداری و نظام پرداخت الکترونیک استفاده می کند. این پیشرفت و توسعه تا به آنجا جلو رفت که  در 9 ماهه اول سالجاری به میزان 7.2 میلیارد تراکنش از سوی شبکه شاپرک ، توسط ابزارهایی همچون موبایل، پایانه های فروش و اینترنت صادر شد.
    در این میان حدود 4.4 میلیارد تراکنش مربوط به بخش خرید، 1.6 میلیارد تراکنش به جهت مانده گیری و 2 میلیارد  دیگر نیز به پرداخت قبض و خرید شارژ اختصاص داشته است.

    ترافیک در تیر، آذر و شهریور
    با نگاهی اجماعی به آمارهای مربوط به عملکرد شاپرک، در خواهیم یافت؛ برخی از ماه های سال، به منظور استفاده  از ابزار پرداخت مشخص، از نظر صدور تراکنش دارای ترافیک بالایی بوده اند. بر این اساس است که مردم کشورمان ترجیح داده اند در تیرماه سالجاری از موبایل به منظور مانده گیری خرید شارژ بیشترین تراکنش را به تعداد 1.4 میلیون تراکنش از طریق شاپرک صادر کنند و  در شهریور ماه نیز 118.5 میلیون تراکنش به جهت پرداخت قبض صادر شد.  البته در ماه  شهریور پایانه های فروش و کارتخوان ها رونق بسیاری داشتند و به میزان 132.1 میلیون تراکنش از دستگاه های کارت خوان در بخش خرید  صادر شد. البته در این میان اینترنت نیز طی آذر ماه رکورد شکنی کرد و معادل 12.8 میلیون تراکنش  توسط شاپرک انجام شد. 

    پرواز شاپرک
    اگر بخواهیم مجمع تراکنش های 9 ماهه اول سالجاری را نسبت به سال 93 مقایسه کنیم؛ درخواهیم یافت که تراکنش تا پایان آذر ماه سال 94 معادل 16 درصد رشد داشته است.
    . بر اساس آمار بانک مرکزی که به منظور مقایسه کارکرد نظام پرداخت الکترونیک منتشر شده است؛ از 7.2 میلیارد تراکنش انجام شده معادل 4.4 میلیارد تراکنش مربوط به مانده گیری و 2 میلیارد تراکنش هم به پرداخت قبض و خرید شارژ مربوط می شود. یعنی این رقم در بخش خرید نسبت به بازه زمانی طی سال گذشته معادل نیم درصد افزایش داشته است. البته در بخش مانده گیری حدود 8 درصد افزایش و در بخش پرداخت قبض و خرید شارژ، نزدیک به 42 درصد رشد دیده می شود.
    در کانال موبایل, تعداد تراکنش های 9 ماهه اول سال 94 نسبت به همین بازه زمانی در سال 93 حدود 3 درصد افزایش داشت و در کانال پایانه های فروش 10 درصد رشد  را شاهد می شویم البته در کانال اینترنت  هم بالغ بر 51 درصد رشد ایجاد شده است. درنهایت باید اعلام کرد که خرید و پرداخت شارژ بیشترین رشد را در بخش پرداخت های الکترونیک به میزان 42 درصد، در بازه زمانی مشابه  داشته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی