عصر بازار

زعفرانی مدیرعامل ملی بانک PLC لندن:

بستر لازم برای فعالیت بانک ملی در انگلیس فراهم شده است

عصر اعتبار- حسن زعفرانی مدیر عامل ملی بانک ' PLC' لندن با اشاره به اخذ مجوزهای لازم از نهادهای نظارتی برای فعالیت مجدد، گفت بسترهای لازم برای فعالیت دوباره این بانک ایرانی در انگلیس فراهم شده است.

بستر لازم برای فعالیت بانک ملی در انگلیس فراهم شده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، حسن زعفرانی در گفت وگو با ایرنا با اشاره به اعلام اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها در شانزدهم ژانویه گذشته، گفت: در تاریخ هجدهم ژانویه وزارت دارایی (خزانه داری) انگلیس لغو تحریم ها را به طور رسمی اعلام و به دنبال آن دو دستگاه نظارتی بر روی سیستم مالی و بانکی این کشور شامل'اف سی ای ' و 'پی آر ای ' مجوزهای لازم را برای فعالیت بانک ملی ( ملی بانک ' PLC') صادر کردند.
    زعفرانی افزود: با توجه به راه اندازی مجدد سامانه بانکی سوئیفت در چند روز آینده، تنها مورد باقی مانده برای شروع کامل فعالیت بانک ملی ایجاد روابط کارگزاری با بانک های بزرگ اروپایی از جمله بانک های انگلیسی است.
    وی گفت: برای ایجاد روابط کارگزاری مذاکراتی با تعداد زیادی از بانک های مهم از جمله بانک هایی که در سیستم پایاپای بانکی فعالیت دارند، صورت گرفته است اما به دلیل مسایلی که تصور می کنم عمدتا مسایل پیچیده کارگزاری است، هنوز به توافق لازم با این بانک ها نرسیده ایم .
    مدیر بانک ملی ادامه داد: به نظر می رسد به دلیل تفاهم نامه هایی که این بانک ها پیش از این با آمریکا داشته اند، مقداری آنها را برای ایجاد این رابطه محتاط کرده است، اما درحال حاضر فشارهای زیادی بر روی این بانک ها برای ایجاد روابط کارگزاری با بانک های ایرانی صورت می گیرد.
    وی با بیان اینکه این بانک ها از دولت انگلیس مستقل هستند، اضافه کرد: به رغم این ، در کنار مذاکرات جاری با این بانک ها تلاش می شود که مساله را از طریق کانال های سیاسی دنبال کنیم.
    زعفرانی گفت: هر چند همزمان با انجام گفت وگو با بانک های بزرگ، مذاکراتی با بانک های کوچک تر که چنین تفاهم نامه هایی با آمریکا ندارند شروع کرده ایم اما هرگونه توافقی با آنها نیز نیازمند توافق با یکی از ده بانک بزرگ برای اتصال به سیستم تسویه حساب (Clearing) است.
    وی افزود: با حل مساله سوئیفت و برقراری روابط کارگزاری، با توجه به آماده بودن زمینه های کاری، فعالیت بانکی مان را می توانیم به سرعت شروع کنیم.
    بانک ملی ایران در هفتم آگوست سال 2008 میلادی از سوی اتحادیه اروپا تحریم شد و به همین دلیل فعالیت آن در انگلیس متوقف گردید.
    «ملی بانک PLC» بانک مستقل مستقر در لندن که سابقه فعالیت آن ( تحت عنوان شعبه بانک ملی) به سال 1967 میلادی می رسد، مالکیت 100 درصد سهام آن متعلق به بانک ملی ایران است و زیر نظارت مرجع نظارت بانکی انگلستان فعالیت می کند.
    انتظار می رود که همزمان با بانک ملی ایران، بانک بین المللی پرشیا نیز بتواند فعالیت خودش را در لندن آغاز کند.
    به گفته مدیرعامل بانک پرشیا، نهادهای نظارتی بانکی انگلستان مجوز فعالیت این بانک را صادر کرده اند و در این زمینه مذاکراتی را با بانک های کارگزار شروع کرده است.
    محمدرضا مسگریان مدیر عامل بانک بین المللی پرشیا پیشتر در گفت وگو با ایرنا اعلام کرد با توجه به راه اندازی مجدد سامانه بانکی سوئیفت ظرف چند روز آینده و پیشرفته های صورت گرفته در روابط کارگزاری، انتظار می رود که ظرف دو هفته آینده فعالیت های این بانک ایرانی در انگلیس شروع شود.
    'بانک بین المللی پرشیا ' در مارس سال 2002 میلادی از ادغام شعب بانک های ملت و تجارت در لندن پایه گذاری شد.
    بانک پرشیا در جولای سال 2010 میلادی از سوی اتحادیه اروپا تحریم شد و به همین دلیل فعالیت آن در انگلیس متوقف گردید.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی