عصر بازار

همتی:

نرخ سود سپرده های بانکی تا سه ماه دیگر ۱۶ درصد می شود

عصر اعتبار- رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی پیش بینی کرد: نرخ سود سپرده های بانکی یک بار دیگر در اردیبهشت یا خرداد دو درصد کاهش یابد و ۱۶ درصد تعیین شود.

نرخ سود سپرده های بانکی تا سه ماه دیگر ۱۶ درصد می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از شبکه خبر، عبدالناصر همتی در برنامه تیتر امشب با اعلام این خبر گفت: نرخ سود حقیقی نباید بیشتر از دو سه درصد از تورم باشد بنابر این با توجه به اینکه نرخ تورم سالانه 13 درصد است، نرخ سود سپرده ها باید 16 درصد باشد و اگر تورم انتظاری همین گونه ادامه یابد، اردیبهشت یا خرداد سال آینده دوباره باید نرخ سود سپرده ها بازنگری شود و حدود دو درصد کاهش یابد.

    همتی ادامه داد: برای کاهش سود تسهیلات که اصل اساسی تولید کشور چاره ای نداریم جز اینکه سود سپرده ها و سپس سود تسهیلات را کاهش دهیم که با توجه به سیاست های دولت و کاهش تورم، انتظار عمومی این است که نرخ سود سپرده ها کاهش یابد.

    رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی با تاکید بر اینکه با یافتن ساز و کار واقعی تلاش کرده ایم تا به صورت تدریجی نرخ سود را کم کنیم اظهار داشت: تلاش کرده ایم تا نرخ سود ابتدا از 22 درصد به 20 درصد و حالا به 18 درصد برسد و در آینده نیز باید باز هم کم شود تا متغیر های اسمی به متغیرهای واقعی نزدیک شود.


    همتی کاهش نرخ سود را برای متعادل شدن بازارهای کشور غیرقابل اجتناب دانست و تصریح کرد: به موجب ابلاغی که به بانک ها شده و حمایتی که بانک مرکزی کرده است نرخ سود سپردها از اول اسفند کاهش می یابد و 18 درصد محاسبه خواهد شد.

    رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی سیستم بانکی را به ظروف مرتبطه تعبیر کرد و از تمامی بانک ها خواست تا نرخ سود 18 درصد را رعایت کنند تا باعث بروز مشکل در سایر بانک های کشور نشوند.

    ناصرهمتی با اشاره به اینکه قرار نیست تمامی تامین مالی کشور را بانک ها انجام دهند گفت: افزایش عرضه منابع مالی از طریق نظام بانکی باعث رشد پایه پولی و افزایش تورم می شود. راه جایگزین و مناسب تقویت بازار سرمایه و ورود سرمایه های خارجی به کشور است.

    رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی با تاکید بر اینکه اگر در نظام بانکی منابع مالی درست اختصاص یابد هیچ گاه کمبود پیش نمی آید افزود: اگر معتقد هستیم که می خواهیم بخش تولید کشور را تقویت کنیم باید نرخ سود تسهیلات و هزینه پول را در کشور کاهش دهیم.

    همتی افزود: هر بانکی سه ذینفع دارد که سهامدار، تسهیلات گیرنده و سپرده گذار ذینفعان بانک محسوب می شوند و نظام بانکی نمی تواند فقط برای یکی از این ذینفعان و به ضرر بقیه کار کند.

    رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی درباره تاثیر کاهش نرخ سود سپرده بر میزان سپرده گذاری گفت: درصد قابل توجهی از سپرده ها در بانک ها سپرده های کوتاه مدت است و کاهش سود سپرده ها تاثیری در میزان سپرده گذاری ندارد زیرا در حال حاضر شرایط بازارهای موازی و ریسک آنها به گونه ای نیست که پول از بانک خارج شود و جذب بازارهای موازی شود و تنها بازاری که می تواند از این شرایط منتفع شود بازار سرمایه است.

    همتی همچنین درباره وضع سوئیفت بانک ملی گفت: ساعت 4 بعد از ظهر دوشنبه سوئیفت کامل بانک ملی برقرار شد و از فردا صبح هر یک از مشتریان که به بانک مراجعه کند کار او انجام می شود و مشکل هم مشکل فنی بود نه تصمیمی. از این رو سوئیفت بقیه بانک های کشور نیز ظرف فردا و پس فردا وصل خواهد شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو