عصر بازار

آغاز روند احیای قیمت نفت + جدول پیش بینی

عصر اعتبار- نفت خام در ابتدای معاملات روز دوشنبه با نوسان روبرو شد و ۱۲ سنت کاهش یافت اما در ادامه معاملات که بازار امیدواری پیدا کرد روند کاهش دکل های نفتی آمریکا در چند هفته گذشته و توافق احتمالی میان تولیدکنندگان بزرگ برای تثبیت تولید، به حذف بخشی از مازاد عرضه کمک خواهد کرد به سطح بالاتری حرکت کرد و با ۲۹ سنت افزایش، ۳۳.۰۷ دلار در هر بشکه معامله شد.

آغاز روند احیای قیمت نفت + جدول پیش بینی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، بهای نفت برنت هم با با 79 سنت یا 2.3 درصد افزایش، به 35.89 دلار رسید. ریچارد گوری، مدیر شرکت JBC انرژی آسیا به رویترز گفت: به نظر می رسد بازار نفت خام آمریکا از بدترین مرحله عبور کرده است و با رهایی یافتن از فشارهای مربوط به ذخایر بالا، خیزش دوباره را آغاز خواهد کرد. گزارش اخیر سازمان اطلاعات انرژی آمریکا هم حمایت کننده بود زیرا نشان داد که قیمت های پایین سرانجام اثرگذار شدند.
    وی در ادامه افزود: به دلیل حجم عظیم تولید و تولید ذخیره شده که در آمریکا به رکورد بالایی رسیده است ریسکهای نزولی به قوت خود باقی مانده اند. طبق آمار گروه صنعتی "بیکر هیوز"، شمار دکلهای نفتی آمریکا 13 درصد کاهش یافته و به 400 دکل رسیده که کمترین تعداد در بیش از شش سال گذشته است. از سوی دیگر ذخایر نفت آمریکا به بالاترین سطح در بیش از 80 سال گذشته رسیده اند.
    قیمت نفت روز جمعه با رشد قوی در پایان هفته بسته شد و قیمت نفت برنت که قیمت مبنای بازار جهانی است به بالای 37 دلار صعود کرد که بالاترین قیمت در هشت هفته گذشته بود اما این صعود دیری نپایید و قیمت تا پایان معاملات هفته در نیویورک به حدود 35 دلار رسید که به معنای ثابت ماندن قیمت در روز جمعه بود.
    با وجود افزایش قیمت در معاملات آسیایی، نفت برنت در معاملات صبح بازار لندن اُفت کرد و به پایین این سقف رسید. بعضی از آمارهای مثبت در مورد عرضه که طی تعطیلات پایان هفته در آمریکا منتشر شد به رشد ملایم قیمتها در آسیا منجر شد. سازمان اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد تولید این کشور در هفته گذشته به 9.1 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده است. سایر آماری که هفته گذشته انتشار یافتند به کاهش شمار دکلهای فعال در آمریکا اشاره داشتند.
    به گفته بارناباس گان، تحلیلگر انرژی در بانک OCBC، روند آهسته کاهش شمار دکلها نشان می دهد که تولیدکنندگان شیل آمریکا برای وفق یافتن با قیمت های پایین به زمان نیاز دارند اما از سوی دیگر این حقیقت را بارز می کند که ادامه فعالیت برای بسیاری از آنها با سطح قیمت کنونی از نظر اقتصادی به صرفه نیست.
    با وجود سیگنال هایی مبنی بر اینکه تولید و عرضه ممکن است به زودی کاهش پیدا کنند، تحلیلگر بازار ارشد AvaTrade به مارکت واچ گفت: اشباع عرضه در یک چشم بهم زدن ناپدید نخواهد شد و به اندکی زمان نیاز است تا میان عرضه و تقاضا تعادل برقرار است مهم این است که در یک مسیر صحیح قرار داریم و قیمت نفت رو به بهبود است.
    از نقطه نظر تکنیکال، بازار نفت خام در ابتدای معاملات روز دوشنبه کاهش پیدا کرد اما در سطح 32 دلار حمایت کافی پیدا کرد تا به قیمت بالاتری صعود کند و به این ترتیب به نظر می رسد در سطح بالای 34 دلار با مقاومت قابل توجه روبرو خواهد بود.
    در طول معاملات روز جمعه هم سطح 35 دلار کاملا مقاومتی شد تا روند بازار را تغییر داده و یک الگوی شوتینگ استار تشکیل دهد. اگرچه تحلیلگران اف ایکس ایمپایر روند بلندمدت نفت خام را کاهشی پیش بینی می کنند اما تحولات زیادی در پیش است که ممکن است توافق اعضای اوپک برای کاهش تولید را در پی داشته باشد با این همه این بازار به دلیل نبود تقاضای بالا، سقف مشخصی پیدا کرده است و از سوی دیگر تولیدکنندگان شیل آمریکا اعلام کرده اند قیمت 40 دلار در هر بشکه برای آنها کافی است تا به بازار بازگردند.
    بازار نفت برنت هم روز دوشنبه شاهد افزایش قیمت بود اما همچنان بالای الگوی شوتینگ استار که روز جمعه تشکیل داده بود قرار دارد. تحلیلگران اف ایکس ایمپایر بر این باورند که این بازار حداقل تا سطح 40 دلار که در حال حاضر سقف بازار است همچنان شاهد فروشندگان زیادی خواهد بود.
    احتمالا حجم بالای فشار منفی بازار را به سطح پایینتری هدایت خواهد کرد زیرا موانعی که در بازارهای نفتی وجود دارد باعث می شود معامله گران رغبت زیادی برای به کار گرفتن پول زیاد در این بازار ندارند. در این مرحله سیگنال فروشی مشاهده نمی شود و اگر بازار به بالای 40 دلار صعود کند می تواند به حرکت به سطح بالاتر ادامه دهد اما همان طور که پیش از این ذکر شد تولیدکنندگان شیل آمریکا به اشباع عرضه در بازار ادامه می دهند و چنین وضعی کاملا از کنترل اوپک خارج است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی