عصر بازار

ثبت‌نام بیمه سلامت پولی شد

عصر اعتبار- مدت‌هاست حرف و حدیث‌های متفاوتی درباره تعرفه‌های دارویی وجود دارد و مردم در این کشمکش‌ها تنها نکته‌ای که بسیار برایشان ارزشمند است، یافتن راهکاری است که درمان را به عنوان اصلی‌ترین و سنگین‌ترین هزینه زندگی‌شان مدیریت کنند.

ثبت‌نام بیمه سلامت پولی شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مجمع واردات، مدتی قبل خبر خوش آمد که هزینه اولیه بیمه سلامت رایگان است و حالا اما خبر از پولی شدن بیمه سلامت آمده است. از سویی دیگر قرار است 53 قلم از داروهای بیماران خاص تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، حالا اما نگرانی اینجاست که مردم به این اخبار دل خوش کنند یا مدتی بعد این داروها هم به دلیل مشکلات شدید اقتصادی از پوشش بیمه‌ها خارج می‌شوند؟

    53 قلم از داروهای بیماران خاص تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد

    این در حالی است که به گفته ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در خصوص تعیین تعرفه‌های درمانی از آبان‌ماه سال گذشته مکاتبات و اقدامات لازم را در خصوص تعیین تعرفه‌ها انجام شده است، حریرچی معتقد است در کشوری که تورم وجود دارد ثابت نگه داشتن قیمت‌ها کمی سخت است.

    همچنین وقتی دستمزد‌ها افزایش می‌یابد، قاعدتا هزینه‌ها نیز افزایش خواهد یافت اما ما در خصوص نحوه تامین منابع لازم و میزان افزایش تعرفه پیشنهاداتی ارائه دادیم که امیدواریم در شورای عالی بیمه زود‌تر به نتیجه رسیده و نتیجه به دولت اعلام شود.

    وی همچنین در خصوص وضعیت بودجه سال 94 می‌گوید: ترجیح می‌دهیم این موضوع را برای سال 94 باقی بگذاریم و دولت و سازمان برنامه تمام تلاش خود را در این زمینه انجام داده‌اند.

    نباید فراموش کرد، وزارت بهداشت طرح تحول سلامت را با نفت 120 دلاری آغاز کرد به کاهش یک‌سومی درآمد نفت اشاره کرد و افزود: دولت به گونه‌ای تدبیر کرد که در سطح عمومی با مشکل مواجه نشویم و این مسایل امروز کوچک‌ترین خدشه‌ای به خدمات ما وارد نکرده و حتی شاهد گسترش خدمات نیز هستیم.

    سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه امسال طلایی‌ترین سال کشور از نظر بهره‌برداری از تخت‌های بیمارستانی و بیمارستان‌های جدید خواهد بود، خاطرنشان می‌کند‌ به لحاظ فعالیت کلینیک‌هایی که نظام ارجاعی را اجرایی کنند، امسال سالی استثنایی خواهد بود.

    همچنین در خصوص داروی بیماران خاص، در دولت گذشته اطلاع‌رسانی شد که 224 قلم از داروی بیماران خاص تحت پوشش بیمه قرار گرفته که این کار به دلیل عدم پذیرش بیمه‌ها عملیاتی نشد.

    به گفته حریرچی، بیمه شدن 53 قلم از داروهای بیماران خاص در هیات دولت به تصویب رسید که به طور عمده داروهای دارای قیمت بالا هستند.

    سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص حمایت از زوج‌های نابارور نیز معتقد است، قسمتی از ناباروری‌های موجود ناشی از تاخیر در ازدواج یا به تاخیر انداختن سن بارداری است.

    وی با تاکید بر اینکه بیمه‌ها حمایت چندانی از خدمات مرتبط با درمان ناباروری انجام نمی‌دهند‌ و وزارت بهداشت پس از تصویب بودجه و با توجه به منابعی که در اختیار دارد برنامه‌هایی برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر دارد که در این زمینه نسبت به ایجاد مراکز درمان ناباروری جدید و نیز حمایت از درمان این افراد اقدام خواهد کرد.

    این مقام مسوول در وزارت بهداشت در خصوص تجمیع بیمه‌ها می‌گوید: این موضوع اجتناب‌ناپذیر و محتوم است و یکی از عوامل موفقیت کشورهای موفق در حوزه سلامت نیز تجمیع بیمه بوده است که امیدواریم این موضوع زود‌تر منتج به نتیجه شود.

    حریرچی همچنین در خصوص تاخیر بیمه‌ها در پرداخت دیون خود به وزارت بهداشت، این موضوع از کلیدی‌ترین مشکلاتی است که نظام سلامت را تحت تاثیر قرار داده است‌ تا آخر اسفندماه سال گذشته به طور رسمی 10 هزار و 755 میلیارد تومان اسناد به بیمه‌ها ارسال کردیم و به توافق رسیدیم که این موارد اسنادی هستند که باید پرداخت شوند، از این میزان تنها چهار هزار و 524 میلیارد تومان پرداخت شده است.

    سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه چهار هزار و 533 میلیارد تومان به تامین اجتماعی ارسال کردیم که تنها حدود 60 درصد آن پرداخت شد، اضافه کرد: همچنین سازمان بیمه سلامت از پنج هزار و 424 میلیارد تومان سند ارسالی تنها 1532 میلیارد تومان را پرداخت کرده و برآورد ما آن است که میزان کل اسناد ارسالی ما به بیمه‌ها 12 هزار و 930 میلیارد تومان خواهد بود.

    6 قلم داروی جدید بیمه شد

    از سویی دیگر امیر مجلسی، مدیرکل دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصویب پوشش بیمه‌ای شش قلم دارو در آخرین جلسه شورای عالی بیمه خبر داد و می‌گوید البته این مصوبه شورای عالی باید مصوبه هیات وزیران را نیز دریافت کند تا اجرایی شود.

    امیر مجلسی با تشریح مصوبات شصت و دومین جلسه شورای عالی بیمه که در واپسین روزهای اسفند 1394 برگزار شد، مدعی است، در این جلسه پوشش بیمه‌ای چند قلم داروی مهم و کاربردی مصوب شد. این داروها اغلب در داخل کشور تولید می‌شوند و نمایش دهنده توانمندی‌های صنعت دارویی کشور هستند.

    وی همچنین می‌گوید: «ریتوکسی مب» داروی تعدیل‌کننده سیستم ایمنی که به عنوان ضد سرطان، درمان پمفیگوس، درمان کمکی در MS و بیماران پیوندی کاربرد دارد از جمله داروهایی است که پوشش بیمه‌ای آن در این جلسه به تصویب رسید.

    مدیرکل دفتر بیمه‌های سلامت وزارت کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دومین داروی مصوب شورای عالی بیمه «سرترالین» بود که به عنوان موثرترین داروی درمان افسردگی شناخته می‌شود، اظهار می‌کند: «آلتپلیز» نیز سومین دارویی بود که بررسی و پوشش بیمه‌ای آن در جلسه اخیر شورای عالی بیمه مصوب شد و در موارد ابتلا به سکته مغزی به کار می‌رود.

    به گفته مجلسی، «ژل دیلتیازم» نیز از جمله داروهایی بود که تحت پوشش بیمه رفت. پس از آن «کارتریج انسولین‌های R و N و 70/30 » تولید داخل با سهم 10 درصدی بیمار نیز به تصویب رسید که تولید داخل دارد و این شکل دارویی در مقایسه با ویال‌های انسولین بخصوص در اطفال و افراد بالای 60 سال با توجه به سهولت تزریق بسیار مفید است.

    داروی «رتپلیز» ششمین دارویی بود که تحت پوشش قرار گرفت و در مبتلایان به سکته قلبی تجویز می‌شود. این دارو نخستین داروی نسل جدید حل کننده لخته خون است و در داخل کشور تولید می‌شود.

    محدودیت‌های واردات دارو تشدید می‌شود

    همچنین رسول دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به محدود کردن سهم داروهای وارداتی در بازار دارویی ایران، به میزان واردات حداکثر 25 درصد در انتهای برنامه ششم توسعه، می‌گوید: در بحث واردات اقلام مشابه تولید داخل، محدودیت‌ها وجود خواهد داشت و این اقدام فقط با لحاظ تعرفه میسر خواهد بود.

    وی با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» از سوی مقام معظم رهبری، درباره چگونگی تحقق این شعار در سازمان غذا و دارو، می‌گوید: یکی از نمودها و مخاطبان مهم نامگذاری امسال در نظام سلامت، حوزه سازمان غذا و دارو است. همچنین بحث سیاست‌هایی که بتواند بستر لازم را برای توسعه توانمندی‌های داخلی و حمایت از تولید داخل فراهم کند، مطرح است.

    دیناروند معتقد است، خوشبختانه عملکرد این حوزه در سال 94 مناسب بوده و بر اساس آمار سال 94، وابستگی بازار دارویی کشور به داروهای وارداتی کاهش یافته و سهم واردات دارو از کل بازار دارویی کشور از نظر کمی، برای اولین بار از سه درصد نیز کمتر شده است. همچنین از نظر ریالی میزان وابستگی بازار دارویی کشور به واردات، در حد یک‌سوم، یعنی حدود 33 درصد باقی مانده و این علامت خوبی است.

    البته هدفگذاری برای انتهای برنامه ششم توسعه در حوزه واردات، این است که سهم داروهای وارداتی حداکثر 25 درصد بازار دارویی کشور را داشته باشد، به طوری که 75 درصد این بازار به تولید داخل اختصاص یابد. اکنون و در ابتدای برنامه ششم که در سال 95 آغاز می‌شود، حدود 67 درصد یا دو‌سوم بازار دارویی‌مان به داروهای تولید داخل اختصاص دارد.

    وی با تاکید مجدد بر اینکه عملکرد سال‌های 93 و 94 سازمان غذا و دارو، خوب و نسبت به سال‌های گذشته بهتر بوده است، ادامه می‌دهد: وابستگی ارزی ما نیز در حوزه دارویی افزایش نیافته است. طبعا نکته‌ای که بسیار مهم است، گسترش بازار دارو است. بر این اساس صنعت می‌تواند بازارش را گسترش دهد‌ اما برای این کار نباید صرفا به بازار داخل توجه کنیم‌ بلکه باید به بازارهای منطقه نیز دست یابیم.

    رییس سازمان غذا و دارو یکی از اولویت‌های اصلی دولت و وزارت بهداشت و به ویژه شخص وزیر بهداشت را حمایت از توسعه صادرات عنوان و اظهار می‌کند: بر این اساس هرگونه کمک و امتیازی را که میسر باشد، برای تولیدکنندگانی که در عین حال صادر‌کننده هم باشند، خواهیم داشت تا بازار صادراتی دارویی کشور توسعه یابد.

    دیناروند‌ یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در اقتصاد مقاومتی را بحث درون‌زا بودن و همزمان برون‌نگری بودن آن می‌داند و تاکید می‌کند: بازار باید به گونه‌ای باشد که جوشش آن از داخل بوده و به سمت صادرات، توسعه یابد و این از اهداف اصلی است.

    وی در ادامه با اشاره به مهلت یک‌ماهه رییس‌جمهور به دستگاه‌ها برای ارائه برنامه‌هایشان جهت تحقق اقتصاد مقاومتی‌ می‌گوید: در این زمینه برنامه سازمان غذا و دارو آماده است و در موعد تعیین‌شده وزارت بهداشت، آن را به دولت ارائه می‌دهد.

    وی با اشاره به محدود کردن واردات اقلام مشابه تولید داخل‌ گفت: در بحث واردات اقلام دارویی مشابه تولید داخل، محدودیت‌ها وجود خواهد داشت و این اقدام فقط با تعرفه میسر خواهد بود و این مسایل پیگیری می‌شود. بنابراین حمایت از سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در این حوزه از برنامه‌های مشخصی است که به زودی به صورت عمومی اطلاع‌رسانی و در عین حال به صورت مکاتبه به دولت ارائه می‌شود.

    آغاز شمارش معکوس برای پولی‌شدن بیمه سلامت

    بعد از همه خبرهایی که درباره تغییرات در حوزه دارو از سوی مسوولان اعلام شده است، حالا رسمی شدن این خبر که بیمه‌شدگان طرح بیمه سلامت همگانی از سال‌جاری باید بابت دریافت دفترچه حق بیمه پرداخت کنند، بسیار عجیب و ناخوشایند به نظر می‌رسد. این در حالی است که از بین حدود 10 میلیون نفر بیمه‌شده این طرح، تعداد قابل‌توجهی از آنها توان پرداخت هزینه‌ها را ندارند.

    طرح بیمه سلامت همگانی از اول اردیبهشت سال 93 با ثبت‌نام از افراد فاقد بیمه در کشور از طریق سامانهwww.bimehsalamat.ir آغاز شد و در ادامه حدود 10 میلیون نفر در این سامانه ثبت‌نام و جهت دریافت دفترچه بیمه سلامت اقدام کردند. طرح بیمه سلامت همگانی که به گفته وزارت رفاه یکی از طرح‌های موفق دولت در حوزه سیاست‌های رفاهی است بعد از حدود دو سال هم‌اکنون به چالش مهمی برخورد کرده است.

    اگر‌چه طی دو سال گذشته بیمه‌شدگان در طرح بیمه سلامت همگانی هزینه‌ای بابت حق بیمه دریافت نکرده‌اند‌ اما در سال‌جاری و با توجه به شرایط سازمان بیمه سلامت و بدهی‌های این سازمان به مراکز درمانی و بیمارستانی از این پس باید بابت دریافت خدمات پول پرداخت کنند.

    از سویی دیگر‌ محمد‌جواد کبیر، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در این باره اظهار کرد: از سال‌جاری تغییراتی در روند پوشش بیمه‌ای افراد لحاظ خواهد شد.

    وی با بیان اینکه 85 تا 90 درصد افرادی که تحت پوشش بیمه همگانی رایگان قرار گرفتند، درآمدی کمتر از یک میلیون تومان دارند و از اقشار آسیب‌پذیر به شمار می‌آیند، تاکید کرد: دولت در نظر دارد این طرح را همچنان برای کسانی که درآمد کمتری دارند به صورت رایگان ادامه دهد.

    کبیر با اشاره به اینکه برخی از بیمه شدگان تمکن مالی خوبی ندارند، تاکید کرد: در سال 95 شرایطی فراهم شده است تا این گروه در پرداخت حق بیمه خود مشارکت کنند. همچنین اجرای طرح مشارکت در پرداخت حق بیمه بر اساس ضوابطی است که فرد از نحوه مشارکت خود آگاهی خواهد یافت.

    به گفته وی بر اساس بررسی‌های کارشناسی، تقریبا 10 درصد از بیمه‌شدگان مشمول طرح مشارکت می‌شوند. نبود منابع مالی از دیگر دلایلی است که اجرای رایگان بیمه سلامت را غیرممکن می‌کند.اما با وجود همه مشکلاتی که ممکن است با این اقدام برای افراد ضعیف جامعه به وجود آید، در طی روزهای آتی سازمان بیمه سلامت با دریافت حق بیمه از سوی بیمه‌شدگان طرح بیمه سلامت همگانی به رایگان بودن این طرح خاتمه خواهد داد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو