عصر بازار

زمان ارائه اظهارنامه مالیات مشاغل تغییر کرد

عصر اعتبار- براساس قانون مالیات‌های مستقیم، زمان ارائه اظهارنامه مشاغل از تیرماه به خرداد ماه تغییر کرده است و شرط بهره‌مندی از مزیت‌های قانون ارائه اظهارنامه به موقع طبق ضوابط است.

زمان ارائه اظهارنامه مالیات مشاغل تغییر کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، یکی از فصل‌های قانون مالیات‌های مستقیم مربوط به مالیات بردرآمد مشاغل است.

    مالیات بر درآمد مشاغل چیست؟

    طبق ماده 93 قانون «درآمدی که شخص حقیقی از طریق اشتغال به مشاغل یا به عناوین دیگر غیر از موارد مذکور در سایر فصل‌های این قانون در ایران تحصیل کند، پس از کسر معافیت‌های مقرر در این قانون مشمول مالیات بر درآمد مشاغل می‌باشد.»

    همچنین طبق تبصره قانون درآمد شرکت‌های مدنی(اعم از اختیاری یا قهری) و همچنین درآمدهای ناشی از فعالیت‌های مضاربه در صورتی که عامل (مضارب) یا صاحب سرمایه شخص حقیقی باشد، تابع مقررات این فصل است.

    طبق قانون در ماده 94 شقوق مختلف آن را تعیین کرده است. بنابراین درآمد مشمول مالیات مؤدیان موضوع این فصل عبارت است از کل فروش کالا و خدمات به اضافة سایر درآمدهای آنان که مشمول مالیات فصول دیگر شناخته نشده پس از کسر هزینه‌ها و استهلاکات مربوط طبق مقررات فصل هزینه‌های قابل قبول و استهلاکات.

    تکالیف مودیان مشاغل چیست؟

    پس از تعریف مالیات بر درآمد مشاغل،‌ قانون تکالیفی را در این بخش بر عهده مودیان گذاشته است.

    بر اساس ماده 95 صاحبان مشاغل موضوع این فصل موظف‌اند دفاتر و یا اسناد و مدارک حسب مورد را که با رعایت اصول و ضوابط مربوط از جمله اصول و ضوابط مربوط به تنظیم دفاتر تجاری موضوع قانون تجارت در خصوص تجار تنظیم می‌گردد برای تشخیص درآمد مشمول مالیات، نگهداری و اظهارنامه مالیاتی خود را بر اساس آنها تنظیم کنند.

    زمان ارائه اظهارنامه مشاغل تغییر کرد

    نکته مهم و قابل توجه برای صاحبان مشاغل که می‌خواهند مالیات بدهند تغییر زمان اظهارنامه مشاغل است.

    طبق ماده 100 اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مؤدیان موضوع این فصل مکلف‌اند اظهارنامة مالیاتی مربوط به فعالیت‌های شغلی خود را در یک سال مالیاتی برای هر واحد شغلی یا برای هر محل جداگانه طبق نمونه‌ای که به وسیله سازمان امور مالیاتی کشور تهیه خواهد شد تنظیم تا آخر خردادماه سال بعد به اداره امور مالیاتی محل شغل خود تسلیم و مالیات متعلق را به نرخ مذکور در مادة (131) این قانون پرداخت نمایند.

    پیش از این مودیان مشاغل اظهارنامه‌های خود را تیرماه هر سال به سازمان مالیات ارائه می کردند.

    مودیان مشاغل باید توجه داشته باشند برای استفاده از سیاست‌های تشویقی، حمایتی و نیز معافیت‌های مورد نظر قانون باید اظهارنامه مالیات بر درآمد در موعد مقرر قانون ارائه کنند، در غیر این صورت از مزیت‌های گفته شده بهره‌مند نخواهند شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو