عصر بازار

کدام هدف مالیاتی دولت امسال محقق می شود؟

عصر اعتبار- با توجه به ارقام مندرج در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و با فرض ادامه سیاست قبلی سال ۱۳۹۴ در سال ۱۳۹۵، به نظر می‌رسد رقم مالیاتی منظور شده در این بخش محقق شود.

کدام هدف مالیاتی دولت امسال محقق می شود؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین،‌ بررسی ارقام مصوب و عملکرد این جزء از درآمدهای مالیاتی در سال‌های اخیر نشان‌دهنده این واقعیت است که رقم مالیاتی این بخش همواره عملکرد بالایی داشته است.

    در لایحه بودجه 1395، مالیات بر فروش فرآورده‌های نفتی (مالیات 20 درصدی بنزین) در سرفصل مالیات بر کالا و خدمات، معادل 4 هزار و 526 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. این رقم نسبت به عملکرد برآوردی در سال 1394 حدود 34 درصد و نسبت به رقم مصوب سال 1394 حدود 20 درصد رشد داشته است.

    هر چند مالیات این بخش تا زمان نهایی شدن سیاست دولت در خصوص قیمت بنزین قابل برآورد نیست، اما با توجه به ارقام مندرج در لایحه بودجه سال 1395 برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و با فرض ادامه سیاست قبلی سال 1394 در سال 1395، به نظر می‌رسد رقم مالیاتی منظور شده در این بخش محقق شود.(اینـــــــجا بخوانید)

    هر چند لایحه بودجه سال 1395 ، دومین لایحه مالیات محور لقب گرفته است اما برخی با استناد به حجم درآمدهای محقق شده مالیاتی در یک دهه گذشته معتقدند تحقق رقم پیش بینی شده در این زمینه با دشواری هایی همراه خواهد بود . رکود چشمگیری که اقتصاد ایران را در خود فرو برده است، در تردید نسبت به تحقق درآمدهای مالیاتی در سال آینده موثر است .

    در حالی دولت قصد دارد امسال 101 هزار میلیارد تومان مالیات دریافت کند که بررسی ها نشان می دهد هنوز نیمی از اقتصاد ایران مالیات پرداخت نمی کند و اقتصاد زیر زمینی قدرتمند تمایلی به شناساندن خود نیز ندارد.

    دولت عزم خود را جزم کرده است با استفاده از تمام ظرفیت ها و شیوه های ممکن از وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی بکاهد و در این مسیر کاربردی ترین راه، افزایش درآمدهای مالیاتی است. این افزایش به دو شیوه انجام می گیرد؛ جلوگیری از فرارهای مالیاتی و افزایش پایه مالیاتی.

    بررسی تصمیمات دولت نشان می دهد امسال از هر دو روش برای افزایش درآمدهای مالیاتی استفاده خواهدشد.

    اما بررسی ها نشان می دهد معمولا مالیات هایی که با هدف توزیع درآمد وضع می شود دارای پایه های کمتر و نرخ های بالاتری هستند و این خود قابلیت فرارمالیاتی را ایجاد می کند؛علاوه بر این افزایش نرخ های مالیاتی در زمان رکود زمینه لازم برای فرار مالیاتی را نیز فراهم می کند و این خود نتیجه ای جز کاهش درآمدهای دولت را ندارد؛ همین امر موجب شده است تا فرار مالیاتی به دغدغه روزهای گذشته و آینده مسولان تبدیل شود و دولت مردان با طراحی و اجرای پروژه‌های مختلف به مبارزه با این تخلف بپردازند و هر بار راهکارهای متفاوتی را ارائه دهند.

    علی فاضلی رئیس اتاق اصناف تهران در این خصوص گفت: در حال حاضر سازمان مالیاتی، اتاق بازرگانی و وزارت صنعت معدن کمیته‌ای جهت تدوین آیین‌نامه مربوط به طرح صندوق مکانیزه را راه‌اندازی کرده است تا میزان دقیق مالیات این بنگاههای اقتصادی را محاسبه و دریافت کنند.

    اما اقدامات دولت در زمینه مالیات و بندهای آن در بودجه 95 منتقدانی نیز داشت. عبدالرحمان رستمیان نماینده دامغان انتقادات خود به لایحه بودجه را اینچنین مطرح کرد: باید برای برخی از قسمت ها مالیاتهای هدفمند در نظر گرفته شود. مثل مالیات بر کالاهای آسیب رسان که درآمد زیادی را برای دولت فراهم می‌کرد. در کشورهای پیشرفته هم این مالیات وجود دارد و باید تبدیل به فرهنگ شود. از طریق این نوع از مالیات بیش از  150 میلیارد تومان درآمد برای دولت فراهم می شد اما کوتاهی شده است.

    وی افزود: با مشکل فرار مالیاتی روبرو هستیم. متاسفانه مالیات بر درآمد و سود ما سیستماتیک نیست، مالیات بر حقوق و عوارض بر آب و برق هست اما مالیات بر درآمد و سود سیستم ندارد و پلکانی نیست. اگر مالیات پلکانی شود این تبعضیات حقوقی برطرف خواهد شد و هرکس حقوق بیشتر دارد سهم بیشتری از مالیات می‌پردازد. متاسفانه دریافت‌ها رصد نمی شود و تا این اقدام صورت نگیرد فرار مالیاتی و دزدی‌های بانک ها را خواهیم داشت. اگر بتوانیم سیستم مالیات بر درآمد و سود گذاشته شود تعادل بخشی حقوق ها را داریم.(اینــــــجا بخوانید)

    اما در ابتدای سال جاری سازمان امور مالیاتی با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: با افزایش 150 هزارتومانی سقف معافیت مالیاتی حقوق نیروی کار در سال جاری، میزان معافیت 12 ماهه حقوق‌ها 15 میلیون و 600 هزارتومان تعیین شده است.

    هر ساله هیات وزیران میزان معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد شاغلان را تعیین و تصویب می کند. از اینرو از فروردین تا پایان اسفندماه هر سال، سقف معینی از حقوق دریافتی نیروی کار از پرداخت مالیات معاف است.

    در سال جاری نیز طبق مصوبه هیات وزیران، شاغلانی که ماهیانه تا یک میلیون و 300 هزارتومان حقوق و مزایا دریافت می کنند از پرداخت مالیات معاف هستند. در قانون برای میزان مالیات پرداختی حقوق بالاتر از یک میلیون و 300 هزارتومان روال مشخصی وجود دارد.

    سید کامل تقوی نژاد، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور نیز در نخستین روزهای کاری امسال با بیان اینکه یکی از مهمترین محورهای اقتصادی مقاومتی، قطع وابستگی بودجه کشور به نفت و اتکا به درآمدهای مالیاتی است، تاکید کرد: امسال از نخستین روز کاری تلاش می کنیم تا بتوانیم 100 درصد درآمدهای پیش بینی شده را محقق کنیم.

    رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور بر اجرا و پیاده سازی سریع طرح جامع مالیاتی تاکید و خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه طرح جامع مالیاتی یکی از مهمترین طرح های نظام مالیاتی است، با برنامه ریزی صورت گرفته در تلاش هستیم تا نیمه بهمن ماه امسال، این طرح را در ابعاد ملی پیاده سازی کنیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی