عصر بازار

۵۰ شرکت آمریکایی ۱.۴ تریلیون دلار در گریزگاه‌های مالیاتی پنهان کرده‌اند

عصر اعتبار- موسسه خیریه' آکسفام' در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر شد ادعا کرده است که ۵۰ شرکت بزرگ آمریکایی از جمله کوکاکولا، 'اپل'، 'مایکروسافت'، 'جنرال الکترونیک' و 'گوگل' ۱.۴ تریلیون دلار ( ۹۸۰ میلیارد پوند) از طریق شرکت‌های تابعه‌شان در گریزگاه‌های مالیاتی مخفی کرده‌اند.

۵۰ شرکت آمریکایی ۱.۴ تریلیون دلار در گریزگاه‌های مالیاتی پنهان کرده‌اند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، پولی که این غول های تجاری و صنعتی آمریکا به ادعای آکسفام در گریزگاه‌های مالیاتی ( بهشت‌های مالیاتی ) پنهان کرده‌اند معادل کل تولید اقتصادی روسیه ، کره جنوبی و اسپانیا است.
    براساس گزارش اکسفام، این پنجاه شرکت آمریکایی برای پنهان کردن این حجم عظیم سرمایه از یک 'شبکه پیچیده و مرموز ' که شامل یک هزار و 608 شرکت تابعه است و در این گریزگاه‌های مالیاتی به ثبت رسیده‌اند، استفاده می‌کنند.
    موسسه آکسفام گفته است که ضعف در سیستم مالیاتی جهانی سبب شده است که غول اقتصادی و تجاری جهان بتوانند به ‌صورت سامانمند و گسترده از این ضعف سیستمی سوءاستفاده کنند.
    به گفته این موسسه بین المللی که مقر آن در انگلیس است، شرکت‌های آمریکایی با ایجاد شرکت‌های تابعه در کشورها و یا مناطقی که به گریزگاه های مالیاتی و یا به اصطلاح به 'بهشت‌های مالیاتی' معروف هستند، توانسته‌اند از بار مالیات آمریکا فرار کنند.
    براساس گزارش آکسفام، شرکت 'اپل' که در رده دوم بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان شمرده می‌شود ، با مخفی کردن 181 میلیارد دلار از طریق سه شرکت تابعه اش در گریزگاه‌های مالیاتی، در صدر فهرست 50 شرکت آمریکایی قرار دارد.
    به گفته آکسفام، شرکت جنرال الکترونیک با مخفی کردن 119 میلیارد دلار از طریق شرکت‌های تابعه‌اش در بهشت‌های مالیاتی، در ردیف دوم بعد از شرکت اپل قرار گرفته است.
    موسسه آکسفام در این گزارش گفته است که شرکت مایکروسافت هم نیز با داشتن 108 میلیارد پوند در گریزگاه‌های مالیاتی، پس از شرکت‌های اپل و جنرال الکترونیک قرار دارد.
    این موسسه همچنین گفته است که شرکت نفتی موبیل اکسون غول نفتی جهان ، شرکت الفابت متعلق به شرکت گوگل و دیزنی لند نیز از دیگر شرکت‌هایی هستند که در گریزگاه‌های مالیاتی اقدام به مخفی کردن پول کرده‌اند.
    گزارش افشاگرانه آکسفام به دنبال نشت بیش از یازده میلیون و نیم سند متعلق به شرکت حقوقی 'موساک فونسکا' که به 'اوراق پاناما' مشهور شدند، و نیز اعلام اخیر کمیسیون اروپایی برای شفاف‌سازی مالیاتی صورت می‌گیرد.
    'اوراق پاناما' حاکی از آن است که این شرکت حقوقی به مشتریان خود به شیوه های مختلف از جمله از طریق ایجاد صندوق های سرمایه گذاری و شرکت‌های صوری در بهشت‌های مالیاتی، کمک می‌کرده است تا از طریق پول‌شویی تحریم‌ها را دور بزنند و یا از مالیات‌ها فرار کنند.
    به دنبال افشای این اوراق، کمیسیون اروپایی اخیرا اعلام کرد طرحی را برای شفاف‌سازی مالیاتی شرکت‌های بزرگ به اجرا خواهد گذاشت.
    اما اکسفام با بیان اینکه طرح پیشنهادی کمیسیون اروپایی برای مشخص کردن فرار مالیاتی، که ممکن است هر کجا اتفاق بیفتد تقریبا 'بی‌حاصل ' است، از دولت انگلیس خواسته است که قوانین محکم‌تری را برای پرداخت مالیات شرکت‌ها صرف‌نظر از اینکه در کدام کشور فعالیت و مالیات پرداخت می‌کنند، به اجرا بگذارد.
    در همین حال تارنمای ایندیپندنت روز پنجشنبه در گزارشی در این مورد نوشت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته پنجاه شرکتی که آکسفام از آنها یاد کرده از سال 2008 تا 2014 میلادی 4 تریلیون دلار در سطح جهان سودآوری داشته‌اند اما تنها 26.5 درصد از آن را به صورت مالیات پرداخت کرده‌اند.
    به نوشته ایندیپندنت، این در حالی است که شرکت‌های یاد شده بر اساس قوانین آمریکا، بایستی 35 درصد از سودشان را به‌صورت مالیات پرداخت می‌کردند.
    افشای اسناد موسسه حقوقی پانامایی «موساک فونسکا» درباره پول‌شویی، فرار مالیاتی و تخلفات مالی اشخاص حقیقی و حقوقی با کمک شرکت‌های صوری و تابعه، سووالات جدی را درباره عملکرد این شرکت‌ها و ضرورت مقابله قانونی با آنها مطرح ساخته است.
    براساس گزارش‌های منتشر شده، 113 هزار شرکت صوری تنها در جزایر ویرجین انگلیس ثبت‌شده است.
    به دنبال رسوایی ناشی از ' اوراق پاناما'، نهاد نظارت مالی 'اف سی‌ای' انگلیس، جدیدا از بانک‌ها و موسسات مالی این کشور خواسته است ظرف مدت مشخصی، هر گونه ارتباط احتمالی‌شان را با شرکت حقوقی ' موساک فونسکا ' در اختیار این نهاد بگذارند.
    براساس گزارش‌های منتشر شده، بیش از 500 بانک در سراسر جهان با همکاری شرکت موساک فونسکا اقدام به تأسیس 15 هزار و 600 شرکت صوری و اسمی کرده‌اند که این شرکت‌ها به مشتری‌ بانک‌های یاد شده این اجازه را می‌دهند که بتوانند ضمن فرار مالیاتی، پول‌هایشان در گریزگاه‌های مالیاتی پنهان کنند.
    دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس نیز روز دوشنبه گذشته در نشست مجلس عوام اعلام کرد که : «برای اولین بار، پلیس و ضابطان قضایی انگلیس قادر خواهند بود که دقیقاً ببینند چه کسانی صاحب و هدایت‌کننده هر شرکت ثبت‌شده در این سرزمین و در جزایر 'کیمن'، جزایر ' ویرجین'، برمودا، جزیره 'من' و 'جرسی' هستند.
    پس از افشای اسناد پاناما، اتحادیه اروپا نیز تاکید کرده است اگر کشورهایی مانند پاناما درمبارزه با پولشویی وفرار مالیاتی همکاری نکنند آنها را تحریم خواهد کرد.
    گریزگاه های مالیاتی به کشور، ایالت یا منطقه‌ای اطلاق می‌شود، که سرمایه‌گذاران با داشتن بنگاه و یا صندوق سرمایه گذاری، حساب‌های بانکی و شرکت تابعه، از مالیات معاف بوده و یا مالیات بسیار ناچیزی پرداخت می‌کنند.
    از جمله این کشورهای و مناطق می توان به لوکزامبورگ، آندورا، جرزی، باهاماس، برمودا، جزایر کیمن، هنگ کنگ، لیختن اشتاین، جزیره من، پورتوریکو، پاناما و سوئیس اشاره کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی