عصر بازار

۴۲۰ هزار قالیباف در کشور زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی هستند

عصر اعتبار- رئیس مرکزملی فرش ایران گفت: اکنون ۴۲۰ هزار قالیباف در کشور زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و۸۰ هزار نفر دیگر نیز بزودی زیرپوشش قرار می گیرند.

۴۲۰ هزار قالیباف در کشور زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی هستند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، حمید کارگر روز چهارشنبه در کمیته فرش لرستان افزود: به علت بدهی های قبلی دولت به تامین اجتماعی، این سازمان همراهی کافی با مرکز فرش ندارد.
    وی اظهار کرد: از طرفی نیز با عملیاتی شدن طرح بیمه قالیبافان انحراف زیادی ایجاد شده است و به دلیل نبود محدودیت و سقف مشخصی افراد غیر قالیباف بسیاری زیرپوشش این طرح بیمه شده اند.
    وی تصریح کرد: با پیگیری نمایندگان مجلس و وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی مقرر شد به ازای هر پنج نفر که از بیمه قالیبافی حذف می شوند؛ یک نفر جایگزین شود.
    وی ادامه داد: 17 هزار و 740 میلیارد ریال در بودجه سال 95 برای زیرپوشش قرار گرفتن 500 هزار نفر در نظر گرفته شده واین در حالی است که اکنون 420 هزار نفر زیرپوشش بیمه هستند و 80 هزار نفر نیز بزودی زیرپوشش قرار می گیرند.

    ***تسهیلات باید فعالیت پایدار برای قالیبافان ایجاد کند
    کارگر گفت : تسهیلاتی که به خود قالیباف پرداخت می شود کمکی به پایداری اشتغال آنان نمی کند و نفعی برای تداوم اشتغال ندارد .
    وی افزود: اینگونه تسهیلات اغلب باعث خروج قالیباف از بدنه تولید می شود و تسهیلاتی مناسب است که به اشتغال پایدار قالیباف کمک کند .
    وی با انتقاد از تسهیلات با سود بالا در سیستم های بانکی گفت: هر فرش بافی که گرفتار این گونه تسهیلات شود گرفتار بدهکاری بانکی و جریمه خواهد شد و منفعتی نخواهد بر د .
    رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: اینگونه تسهیلات به طور جدی در سطح استان ها پیگیری شده است که در این استان با حمایت استانداری به زودی مشکل رفع خواهد شد .

    ***لرستان نیازمند پاتوق فرش است
    به گفته وی ایجاد بازارچه یا نمایشگاه فرش در این استان که دارای سابقه فرش لری است امری لازم و ضروری است .
    وی افزود :معرفی توانمندی فرش لرستان و عرضه و نمایش این ظرفیت دراولویت برنامه های صنعت ،معدن و تجارت لرستان با همکاری استانداری است.
    وی اظهار کرد : تجار فرش مشتاق فرش قدیمی ذهنی باف لری هستند وبه خوبی در بازار دینا عرضه می کنند .
    وی با بیان اینکه بازار بین المللی این فرش ها وجود داردگفت :فرش های قدیمی لری ذهنی باف اتفاقا مدرن است و مناسب سبک زندگی امروز اروپا است و فرش های کلاسیک و لچک و ترنج برای مخاطبان اروپایی خیلی جذاب نیست .
    کارگر گفت : تاجر فرش برای دیدن توانمندی فرش بافی و ظرفیت های این هنر باید به بازارچه فرش رود و این در حالی است که لرستان از این زیر ساخت محروم است و خلا ارتباط با بازار فرش لرستان همچنان وجود دارد .
    وی افزود : لرستان نیازمند پاتوق فرش برای بخش تولید و تجارت ودر عین حال نمایش و فروش است.

    *** طراحی نقشه فرش لری توسط افراد بومی باید انجام شود
    رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت : برای طراحی فرش نباید از استان های دیگرکمک گرفت چراکه این طراحی هیچگونه ربطی با فرهنگ ،معماری و سابقه فرش لرستان نخواهد داشت .
    وی افزود : باید توان احیا فرش لری و نقشه و بازار نیز در این استان ایجاد شود و این در حالی است که باید مطالعات کارشناسی وشرایط منطقه توجه جدی شود.
    کارگر اظهار داشت : نیروی توانمند در استان وجود دارد و سرمایه گذاری نیز با هم افزای استانداری ،مرکز ملی فرش ،صنعت معدن و تجارت و حضور بخش خصوصی فراهم خواهد شد .
    وی بیان کرد :در سال اقتصاد مقاومتی امید است که با همت مسئولان اجرایی اقدام و عمل نیز به کمک رونق قالیبافی و رفع مشکلات حوزه فرش باشد و امسال به عنوان سال فرش عملیاتی شود .
    وی همچنین از امضای تفاهم نامه سه جانبه مرکز ملی فرش ایران با استانداری لرستان در راستای احیای فرش لری و ایجاد بازارچه فرش و تامین زمین لازم برای این مرکز خبر داد .

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی