عصر بازار

وام ودیعه مسکن دانشجویان تهرانی به ۱۵ میلیون تومان رسید

عصر اعتبار- رئیس صندوق رفاه دانشجویی گفت: طبق تفاهم نامه‌ای که با صندوق کارآفرینی امید بستیم طبق این تفاهم نامه به هر دانشجو در تهران ۱۵ میلیون تومان وام ودیعه مسکن پرداخت کنیم.

وام ودیعه مسکن دانشجویان تهرانی به ۱۵ میلیون تومان رسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرگزاری دانشجو، ذوالفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان در خصوص اعتبارات وام‌های شهریه دانشجویی و اینکه کی به حساب دانشگاه‌ها واریز می‌شود گفت: سال گذشته 70 میلیارد تومان برای وام شهریه تخصیص داده بودند اما متاسفانه پرداخت نشد و زمانی که ما صندق را تحویل گرفتیم رقمش صفر بود به همین خاطر رئیس قبلی مجبور شده بود از درآمد سال 94 برای این 70 میلیارد تومان تعهد بدهد.

    اختصاص 75 میلیارد تومان اعتبار برای وام شهریه

    یزدان مهر ادامه داد: صندوق مجبور شد از درآمد اختصاصی خود 70میلیارد تومان سال گذشته را بپردازد چون بودجه دولتی به ما ندادند از طرفی برای ترم آینده که از بهمن ماه آغاز شده است 75 میلیارد تومان برای وام شهریه تخصیص داده ایم که برای واریز آن به حساب دانشگاه تا قبل امتحانات خرداد وقت هست.

    وی با اشاره به دو نامه وزیر بهداشت و علوم به رئیس جمهور در خصو وام های شهریه یادآور شد: با پیگیری این نامه‌ها امسال 37 میلیارد تومان گرفتیم و طبق دستور داده شده تا سقف 75 درصد دیگر نیز چیزی حدود 70 میلیارد تومان دریافت کرده ام اما نکته اینجاست که ما 135 میلیارد تومان از جیب خودمان برای تامین این بخش گذاشتیم.

    رئیس صندوق رفاه دانشجویان با تاکید براینکه وام شهریه به دانشجویان متقاضی تا قبل امتحانات پایان ترم داده خواهد شد تصریح کرد: دانشجویان نگران هیچ چیز نباشند ثبت نام‌ها طبق بخش نامه از بهمن ماه آغاز شده و وام‌ها پرداخت خواهد شد.

    وام ازدواج از یک میلیون و نیم به 5 و نیم میلیون تومان رسید

    وی همچنین از عملیاتی شدن تفاهم صندوق کارآفرینی امید در رابطه با وام ازدواج، اشتغال و ودیعه مسکن در دهه فجر خبر داد و گفت: این تفاهم نامه در وام ازدواج دانشجویان نیز خبرهای خرسندی را در پی خواهد داشت. در حال حاضر به هر دانشجو یک میلیون و نیم وام ازدواج اختصاص پیدا می‌کند که طبق این تفاهم نامه صندوق کارآفرینی امید نیز 4 میلیون تومان پرداخت خواهد کرد.

     

    رئیس صندوق رفاه دانشجویان اظهار داشت: هم چنین طی جلساتی که با حجت الاسلام محمدیان داشتیم قرار شده تا در بحث جشن ازدواج دانشجویی صندوق رفاه نیز مشارکت موثری داشته باشد.

    اعطای 100 میلیون تومان وام اشتغال برای تجهیز کارگاه های دانشجویی

    یزدان مهر در ادامه سخنان خود تاثیر این تفاهم نامه بر روی وام اشتغال را اینگونه بیان کرد: ما به هر دانشجویی که فارغ التحصیل می‌شود و در کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای، دانشگاه‌های صنعتی و هنر مشغول فعالیت است یا به خود دانشجو ده میلیون تومان یا برای تجهیز کارگاه‌های دانشگاهی به مسئولان آن ها تا 100 میلیون تومان وام اشتغال پرداخت می‌کنیم که با بازپرداخت 60 ماهه صورت می گیرد.

    افزایش وام ودیعه مسکن به دانشجویان تهرانی تا 15 میلیون تومان رسید


    وی در خصوص وام ودیعه مسکن و جزییات آن نیز گفت: ما هم اکنون به هر دانشجوی متاهل در تهران 7 و نیم میلیون تومان به 5 کلانشهر مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و کرج 6 میلیون تومان و به سایر شهرها 4 و نیم میلیون تومان وام مسکن می دهیم اما جدیدا طبق تفاهم نامه‌ای که با صندوق کارآفرینی امید بستیم این صندوق متعهد شده به هر میزانی که ما وام ودیعه مسکن می‌دهیم آنها نیز به همان مقدار وام قرض الحسنه به دانشجویان متاهل بدهند.

    رئیس صندوق رفاه دانشجویان در پایان خاطر نشان کرد: طبق این تفاهم نامه که از دهه فجر عملیاتی خواهد شد ما می توانیم به هر دانشجو در تهران 15 میلیون تومان وام ودیعه مسکن پرداخت کنیم و به همین ترتیب در سایر شهرها.

    یزدان مهر در پاسخ به این سوال که چه اقدامی برای افزایش خوابگاه‌های متاهلی در سال آینده خواهید کرد گفت: در بحث خوابگاه‌های متاهلی واقعا با مشکل مواجه هستیم منتهی این مشکل برای خوابگاه های مجردی نیز به قوت خود باقی است چرا که همانطور که می دانید در برنامه پنجم توسعه خوابگاه سازی را منع کردند. سیاست ما نیز در این شرایط همکاری با بنیاد مسکن و مستضعفان و جلب حمایت خیرین و از همه مهمتر افزایش وام ودیعه مسکن دانشجویان متاهل است تا به طور مثال در شهری مثل تهران مبلغ وام را از 7 و نیم به بالای 10 میلیون برسانیم تا لااقل دانشجویان بتوانند با این پول جایی را اجاره کنند.

    ساخت خوابگاه متاهلی دانشگاه کاشان به دست خیرین

    وی از تشکیل بنیاد حامیان صندوق رفاه خبر داد و افزود: با توجه به محدودیت منابع دولتی یکی از سیاست‌ها ما استفاده از ظرفیت نهادهای غیردولتی است که در راستای آن بنیاد حامیان را برای استفاده از ظرفیت خیرین تاسیس کرده ایم که تاکنون 8 خوابگاه توسط این بنیاد تاسیس شده است و همین هفته نیز برای تاسیس خوابگاه متاهلی دانشگاه کاشان به آنجا راهی خواهیم شد.

    رئیس صندوق رفاه دانشجویان بجنورد، شهرکرد، فسا؛ کاشان، خراسان و... را از جمله شهرهایی عنوان کرد که توسط خیرین در آنها خوابگاه مجردی و متاهلی تاسیس شده است.

    یزدان مهر در خصوص جزییات وام علوی و خبرهای خوش آن گفت: طبق تفاهم نامه صندوق با بنیاد علوی دانشجویانی که به فرض مثال برای وام تحصیلی ثبت نام می کنند می‌توانند علاوه بر مبلغی که صندوق به آنها تخصیص می دهد وامی هم تحت عنوان وام علوی دریافت کنند.

    وی مبلغ این وام را برای هر دانشجوی مجرد ترمی 600 هزار تومان و برای دانشجویان متاهل ترمی 800 هزار تومان اعلام کرد وافزود: بازپرداخت این وام برای دانشجویان پسر دو سال بعد از فارغ التحصیلی در اقساط 60 ماهه و برای دانشجویان دختر 9 ماه پس از فارغ التحصیلی که با بازپرزداخت 60 ماهه خواهد بود.

    جزئیات شرایط دانشجویانی که در اولیت وام علوی هستند

    یزدان مهر در خصوص اینکه مدت اعطای وام علوی تا چند سال ادامه خواهد داشت خاطرنشان کرد: مدت تفاهم نامه با بنیاد علوی 5 سال است و اولویت در ثبت نام طبق ماده 7 این تفاهم نامه برای دانشجویانی است که با ارائه یکی از مدارک زیردر اولویت وام بنیاد قرار گیرند: نفرات اول تا سوم مسابقات قرآنی دانشگاه های کشو، نفرات اول تا سوم مسابقات قرآنی بین الملل، بسیجی فعال با تایید ارگان‌های ذیربط، رزمنده حداقل شش ماه حضور در جبهه، همسر و فرزند رزمنده با حداقل شش ماه حضور در جبهه، آزاده همسر و فرزند آزاده جانباز 50 درصد، همسر و فرزند جانباز همسر و فرزند شهید.

    اعطای سبد غذایی به دانشجویان باردار تا شش ماهگی بارداری

    رئیس صندوق رفاه دانشجویان ضمن اعلام خبر اعطای تسهیلات به دانشجویان باردار اظهار داشت: طبق تفاهم نامه دیگر صندوق با بنیاد مستضعفان قرار شد تا به هر دانشجویی که باردار می شود از 4 ماهگی بارداری وی تا وقتی که فرزندش شش ماهه شود هر دو ماه یک بسته غذایی به ارزش 150 تا 300 هزار تومان دریافت کند. که در مجموع بنیاد بین دو تا سه میلیون تومان به صورت بلاعوض به دانشجویانی که باردار هستند اعطا می کند.

    یادگاری خوب صندوق رفاه در دانشگاه های کشور/ صندوق های قرض الحسنه تاسیس می شوند

    رئیس صندوق رفاه دانشجویان با اشاره به اینکه در اعطای هر گونه وام صندوق رفاه، دانشجویان مستعد و بی بضاعت در اولیت هستند تصریح کرد: در راستای کمک به دانشجویان بی بضاعت بر این آمدیم تا یادگاری خوبی را از خود در دانشگاه ها به جای بگذاریم به همین خاطر صندوق خیریه و قرض الحسنه ای را در برای دانشگاه های کشور تاسیس کردیم که در این صندوق مثلا اساتید دانشگاه و خیرین هر ماه یک مبلغی می گذارند و در کنار آن صندوق رفاه نیز از اختیارات وزیر مبلغی را به هر کدام از این صندوق ها کمک می‌کند که بلاعوض نیز هست.

    اعطای وام شرافتی به دانشجویان بی بضاعت

    وی  در رابطه با تاثیرات این صندوق‌ها اظهار داشت: دانشگاه اصفهان هم اکنون توانسته است به کمک این صندوق 900 دانشجوی بی بضاعت را شناسایی کند که تعدادی از آنهاد حتی در تامین هزینه های روزانه خود دچار مشکل هستند  صندوق برای کمک به این دانشجویان وام شرافتی اعطا می کند یعنی دانشجو هر وقت که توان مالی پیدا کرد می تواند این وام را به صندوق خیریه دانشگاه خود بازگرداند و اگر نتوانست این یک وام شرافتی بوده است.

    رئیس صندوق رفاه دانشجویان در خصوص جریمه دانشگاه ها برای دیرکرد تخلیه خوابگاه ها که همانند دانشگاه تربیت مدرس حاشیه ساز شد و به علت 40 روز تاخیر در تخلیه خوابگاه دانشجویانش را به پرداخت جریمه 5 میلیون تومانی مجبور کرد گفت: مصوبه هیئت امنا این است که دانشجویی که اسکان غیرمجاز می‌کند ده برابر حالت معمولی باید جریمه پرداخت کند که البته این قول را می دهم که  یکسری اصلاحات این مصوبه را در جلسه بعدی هیئت امنا مطرح کنیم تا حل شود. چرا که مثلا دانشجویی را می شناختم که برای فرصت مطالعاتی به خارج از کشور رفته بود اما خوابگاهش را تحویل نداده بود و موقع بازگشت با یک جریمه 11 میلیون تومانی مواجه شده است یا یکی از دانشویان تربیت مدرس از دادن جریمه 570 هزار تومانی مجبور به پرداخت جریمه 5 میلیون و 700 هزار تومانی شده بود که مشکلات انها رفع گردید اما قطعا باید روی این مصوبه اصلاحاتی صورت گیرد.

    100 درصد جریمه فارغ التحصیلان بدهکار بخشوده می‌شود

    وی همچنین در خصوص بازپرداخت بدهکاران صندوق رفاه نیز یادآور شد: ما قبلا فراخوانی به مناسبت دهه کرامت دادیم که تا 50 درصد جریمه فارغ التحصیلان بدهکار را می‌بخشیدیم و در همان مدت کوتاه 64 میلیارد تومان واریز داشتند الان نیز در راستای مراعات حال فارغ التحصیلان بدهکار و به مناسبت دهه فجر این فراخوان را مجددا برگزار کردیم که تا 100 درصد جریمه فارغ التحصیلان بدهکار را می بخشیم یعنی اگر یک جا تصفیه کنند تا صد درصد جریمه بخشیده می شود این دو حسن دارد یکی مراعات حال فارغ التحصیلان است که از این فرصت استفاده کنند یکی دیگر این است که پولی که از صندوق رفته و ارزش اقتصادیش را چندین بار از دست داده برگردد و بتوانیم این پول را به دانشجوی بعدی پرداخت کنیم.

    رئیس صندوق رفاه دانشجویان در پاسخ به این سوال که بودجه سال آینده صندوق چه قدر است و تا چه میزان نسبت به سال گذشته کاهش یا افزایش داشته است گفت: در لایحه بودجه سال آینده بودجه صندوق نیز آمده منتهی تا مجلس تصویب نکند نمی شود اعلام کرد اما در مجموع خوشبختانه سازمان مدیریت و دولت توجه خوبی به صندوق کرده اند که  نمونه  آن وام ویژه دانشجویان دکترا است که ظرفیت سازی خوبی را فراهم آورده است و سال آینده می توانیم به آن ها تسهیلات ویژه ای را به صورت ماهانه پرداخت کنیم.

    چرا درحالی که 85 درصد دانشجویان ما شهریه پرداز هستند وام شهریه باید 50 درصد کاهش یابد؟

    وی در ادامه افزود: منتهی مشکلی که ما در بحث بودجه سال آینده داریم متاسفانه بحث وام شهریه است که اولا در ردیف طرح های عمرانی قرار دارد و این طرح‌ها معمولا روی بحث تخصیص همیشه به مشکل برمی خورند از طرف دیگر متاسفانه از بودجه صد میلیارد تومانی با یک کاهش شدید به پنج میلیارد تومان رسیده است در حالی که 85 درصد از دانشجویان ما شهریه پرداز هستند این سوال مطرح می شود که چرا وام شهریه سیر نزولی داشته اولا چرا در ردیف تملک طرح‌های عمرانی است؟ دوما چرا یک سال هیچ رقمی بودجه داده نشد؟ و حالا نیز 50 درصد کاهشش دادند از طرفی هم ما مثل امسال نمی‌گذاریم به دانشجویان فشار بیاید و از طریق درآمد اختصاصی که خودمان داریم به آنها کمک خواهیم کرد.

    رئیس صندوق رفاه دانشجویان با اعلام خبر خوشی که برای دانشجویان دکترا در سال آینده خواهند داشت اظهار داشت: صندوق سال گذشته هر ماه 500 هزار تومان به دانشجویانی که تحقیقات کاربردی داشتند و آزمون جامع را گذرانده بودند و معاونت پژوهشی تاییدشان می کرد می دادیم اما امسال با ظرفیت سازی که صورت گرفته اگر در مجلس لایحه بودجه تصویب شود می توانیم سال دیگر به همه دانشجویان دکترای روزنامه وام پرداخت کنیم و به جای 500 یا 600 هزار تومان این مبلغ را به  ماهی 600 و 700  برسانیم.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی