عصر بازار

روزنه امید برای زنده‌شدن بیمه هنرمندان صنایع دستی

عصر اعتبار- در ادامه پیگیری همشهری از وضعیت بیمه هنرمندان صنایع‌دستی کشور عصر روز دوشنبه جمعی از هنرمندان صنایع‌دستی و همچنین یک عضو شورای‌عالی تشکل‌های صنایع‌دستی کشور با حضور در نمایشگاه صنایع‌دستی که در مصلای امام خمینی برپاست با بهمن نامور مطلق معاون صنایع‌دستی کشور دیدار کرده و به طرح مشکلات و پیگیری بیمه هنرمندان صنایع‌دستی پرداختند.

روزنه امید برای زنده‌شدن بیمه هنرمندان صنایع دستی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از همشهری، براساس خبری که به همشهری رسیده است بهمن نامور مطلق نسبت به حل مشکل بیمه هنرمندان صنایع‌دستی کشور ابراز امیدواری کرده است. هنرمندان صنایع‌دستی کشور در زمان بازدید معاون صنایع‌دستی از نمایشگاه صنایع‌دستی در مصلای تهران اعتراض خود را به موضوع بیمه‌نشدن هنرمندان صنایع‌دستی، مالیات برارزش افزوده برای هنرمندان، یارانه سوخت، تعطیلی کارگاه‌های تولید صنایع‌دستی به‌دلیل نبود فروش در این بخش، به بهمن نامور مطلق معاون صنایع‌دستی کشور منتقل کرده‌اند و او قول داده است که مشکلات هنرمندان مرتفع شود.

    آنطور که مصطفی خوشابی به همشهری گفته است، نامور مطلق در نمایشگاه صنایع‌دستی تهران به عضو شورای‌عالی تشکل‌های صنایع‌دستی کشور گفته است که تلاش سازمان میراث فرهنگی و معاونت صنایع‌دستی در ماجرای بیمه هنرمندان صنایع‌دستی نتیجه‌بخش است. مصطفی خوشابی اما می‌گوید: در شرایطی که دولت مدام اعلام می‌کند پول ندارد، بدهی زیاد دولت به سازمان تأمین اجتماعی موجب شده است این سازمان درمواردی، اقدام به اخراج هنرمندان صنایع‌دستی از فهرست بیمه کند. به گفته او، هنرمندان صنایع‌دستی نسبت به پایان خوش داستان بیمه هنرمندان صنایع‌دستی خوش‌بین نیستند.

        بدهی دولت بهانه حذف هنرمندان

    دولت هنوز بدهی سال‌های 92و 93را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نکرده و همین مسئله یکی از عواملی است که سبب حذف هنرمندان صنایع‌دستی از فهرست بیمه شده است. اما بهانه دیگر سازمان تأمین اجتماعی که سختگیری بسیار در بیمه هنرمندان صنایع‌دستی به خرج داده است، مربوط به سوءاستفاده‌هایی است که در گذشته نسبت به معرفی اشخاص در پوشش هنرمند صنایع‌دستی برای استفاده از بیمه هنرمندان شد. براساس بازرسی‌های انجام‌شده از فهرست بیمه‌ای هنرمندان صنایع‌دستی، برخی ادارات صنایع‌دستی استان‌ها در تخلفی آشکار اقدام به معرفی افرادی غیراز هنرمندان صنایع‌دستی برای بهره‌مند شدن از بیمه هنرمندان صنایع‌دستی کرده‌اند. براساس آنچه عضو شورای‌عالی تشکل‌های صنایع‌دستی گفته است، حتی آهنگرها، دندانپزشک‌ها، رانندگان تاکسی و... نیز در پوشش هنرمند صنایع‌دستی به مراکز بیمه تأمین اجتماعی معرفی شده‌اند و همین سوءاستفاده‌ها موجب شد که هنرمندان واقعی صنایع‌دستی از بیمه محروم شوند. به گفته خوشابی، چنین تخلفاتی در دولت قبل انجام شده و به‌دلیل آنکه نظارت کافی بر اجرای قانون بیمه هنرمندان صنایع‌دستی وجود نداشت، نباید هنرمندان واقعی صنایع‌دستی تاوان این اشتباهات را پرداخت کنند.

        حذف 16هزار هنرمند از بیمه صنایع‌دستی

    روزنامه همشهری به آمار هنرمندان صنایع‌دستی که بیمه شده یا در صف انتظار بیمه نشسته‌اند دست یافته است. براساس آمارها از 350هزار هنرمند ثبت شده در فهرست ویستا در معاونت صنایع‌دستی هم‌اکنون 55هزار هنرمند بیمه هستند. این آمار در شرایطی اعلام شده است که خردادماه سال 94تعداد 71هزار هنرمند صنایع‌دستی بیمه بودند و براساس الزام مجلس به دولت این آمار می‌بایست سالانه با 20درصد افزایش مواجه و سال 95به 85هزار بیمه شده می‌رسید. اما از سال گذشته تاکنون ناگهان 16هزار هنرمند بیمه شده در بخش صنایع‌دستی از فهرست بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی حذف شدند و آمار 71هزار بیمه شده سال 94به 55هزار بیمه شده در سال 95رسید. بدین‌ترتیب نخستین شکست بیمه‌ای در بخش صنایع‌دستی رخ داد. پس از آن بود که با اعتراض هنرمندان صنایع‌دستی کشور، معاونت صنایع‌دستی رایزنی‌ها برای حل مشکل هنرمندان حذف شده از فهرست بیمه‌شدگان صنایع‌دستی را با سازمان تأمین اجتماعی آغاز کرد و قرار شد 3032هنرمند که از فهرست ریزش 16هزار بیمه شده بخش صنایع‌دستی شناسایی شدند به فهرست بیمه بازگردانده شوند.

        عقب ماندن از قانون

    دستورالعمل اجرایی قانون بیمه قالیبافان و شاغلین صنایع‌دستی تأکید کرده است که آمار بیمه هنرمندان این دو بخش سالانه باید با افزایش 20درصدی مواجه شود. حتی براساس مصوبه مجلس در سال 88بیمه‌شدگان صنایع‌دستی برای آن سال می‌بایست به آمار 500هزار بیمه شده می‌رسید. این روند باید تا پایان بیمه همه هنرمندان صنایع‌دستی در بخش فرش و هنرهای سنتی با رشد سالانه 20درصد ادامه می‌یافت. اکنون اما از بین 350هزار هنرمند شناسایی شده در معاونت صنایع‌دستی کشور، 295هزار هنرمند صنایع‌دستی فاقد بیمه هستند. تماس‌های روزنامه همشهری با مسئولین سازمان تأمین اجتماعی نیز برای پیگیری فرجام بیمه هنرمندان صنایع‌دستی کشور تاکنون بی‌نتیجه مانده و مشخص نیست این سازمان آیا با افزایش سهم بیمه هنرمندان صنایع‌دستی کشور موافقت خواهد کرد یا ریزش بی‌سروصدای هنرمندان صنایع‌دستی از فهرست بیمه ادامه می‌یابد؟

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو