عصر بازار

سهمیه‌بندی بیمه کارگران ساختمانی غیرقانونی است

عصر اعتبار- با امضای تفام نامه مشترک میان اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای و کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان تهران، امکان آموزش، تایید صلاحیت حرفه‌ای و دریافت گواهینامه مهارتی برای کارگران ساختمانی فراهم شد.

سهمیه‌بندی بیمه کارگران ساختمانی غیرقانونی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مجید طهرانیان در مراسم امضای این تفاهم‌نامه با تاکید بر ضرورت بهره‌مندی کارگران ساختمانی از مزایای بیمه اجتماعی افزود: کارگران ساختمانی باید از حداقل‌های بیمه‌ای برخوردار شوند و دولت نیز برای این منظور حمایت خود را از کارگران ساختمانی متخصص و ماهر اعلام کرده است؛ ما نیز وظیفه آموزش را بر عهده داریم و در راستای انتظار دولت تلاش می‌کنیم تا افرادی متخصص، دارای مهارت و با تجربه تربیت شوند.

    وی تصریح کرد: پولی که بابت کمک هزینه بیمه به کارگران ساختمانی اختصاص می یابد سه برابر اعتبار سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است.

    طهرانیان از ویژگی‌های تفاهم‌نامه مذکور را شناسایی و ساماندهی کارگران ساختمانی عنوان کرد و گفت: در یک بررسی که از سوی سازمان تامین اجتماعی در خصوص کارگران ساختمانی واجد شرایط صورت گرفت مشخص شد که حدود 20 وکیل دادگستری خود را کارگر ساختمانی معرفی کرده بودند تا با شرکت در آزمون مربوطه گواهینامه مهارتی بگیرند و از بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند در حالی که این کار سوء استفاده از حقوق کارگران است و باید با سودجویان برخورد شود.

    وی در ادامه گفت: صنعت ساختمان در تمام دنیا از شاخص‌های موثر توسعه یافتگی کشورها محسوب می شود و در تولید ناخالص هر کشور تاثیرگذار است چرا که ارتقای صنعت ساختمان، صنایع متعددی را درگیر کرده و به فعالیت وا می‌دارد.

    مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران ادامه داد: در جامعه‌ای که صنعت ساختمان در آن به توسعه برسد حداقل 70 صنعت فعال می شود و رشد تولید و اشتغال و بهسازی شهر را به دنبال دارد.

    او تصریح کرد: یکی از عوامل ازدیاد بیکاری و کاهش اشتغال، رکود بخش ساختمان است که در تولید مصالح ساختمانی، اشتغالزایی و کارخانه‌های تولیدی اثرگذار بوده است.

    وی ابزار امیدواری کرد: ورود دولت به عرصه ساخت و ساز و سیاستگذاری‌های بخش مسکن موجب رونق ساخت و ساز و مسکن در کشور شود.

    طهرانیان در ادامه آموزشهای مهارتی و فنی و حرفه‌ای به افراد را موجب صرفه‌جویی، ایجاد فرصتهای شغلی و ارتقای سطح بهره‌وری دانست.

    مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران گفت: اقتصاد مقاومتی با مقاوم کردن ساختمان‌ها و صنعتی سازی محقق می شود و اگر کارگر در هر بخش از صنعت ساختمان عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد و دقت و مهارت به خرج بدهد، اقتصاد مقاومتی را عینیت بخشیده است.

    بیمه 110 هزار کارگر ساختمانی در استان تهران

    به گزارش ایسنا، محمد باقری ـ رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان تهران نیز در ادامه این مراسم، از بیمه 110 هزار کارگر ساختمانی در استان تهران خبر داد و گفت: کل واجدین شرایط دریافت بیمه ساختمانی، ‌300 هزار نفر در سطح استان تهران هستند که از این تعداد 250 هزار نفر دارای کارت مهارتی بوده و 100 هزار نفرشان بیمه شده‌اند و مابقی فاقد کارت مهارتی هستند.

    وی گفت: آماری که تامین اجتماعی در مورد بیمه کارگران ساختمانی اعلام می کند، ‌یک میلیون و 100 هزار نفر است که در برخی استانها بیش از حد مجاز سهمیه بیمه داشتند و برخی دیگر بسیار محدود و اندک بوده است.

    باقری یکی از ویژگی‌های بارز این تفاهم‌نامه را ایجاد مهارت در کارگران ساختمانی ذکر کرد و گفت: قرار بود تا موضوع تمدید کارتهای مهارت نیز به انجمن‌های صنفی واگذار شود که مورد موافقت قرار نگرفت.

    به گفته وی، کارگران ساختمانی همچنان برای تمدید گواهینامه‌های مهارتی خود باید به ادارات پست و دفاتر پیشخوان مراجعه کنند.

    باقری افزود: وقتی کارگران ساختمانی تحت آموزشهای مهارتی و فنی و حرفه‌ای قرار بگیرند مهارتهای مورد نیاز برای کار در بخش ساختمان را کسب می‌کنند و با افزایش دانش مهارتی، ‌حضور بیشتر و فرصتهای شغلی بهتری در بازار کار به دست می آورند.

    سهمیه بندی بیمه کارگران ساختمانی غیر قانونی است

    غلامرضا عباسی ـ رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان تهران نیز بر ضرورت تعریف اساسنامه در انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی تاکید کرد و با اشاره به عضویت آزاد کارگران در انجمن‌های صنفی، گفت: انجمن‌های صنفی می‌توانند در کانون‌ها عضو شوند و با این کار به شکل قدرتمندتری در پیگیری مطالبات و مشکلات و تصمیم‌گیری‌های کلان ظاهر شوند. کانون‌ها نیز باید برای عضویت انجمن‌ها و انجمن‌ها برای عضویت افراد جذابیت ایجاد کنند.

    وی سهمیه بندی بیمه کارگران ساختمانی را غیر قانونی دانست و گفت: طبق قانون هر فردی که در جایی مشغول به کار شد همزمان با شاغل شدنش باید بیمه شود و مغایرتها و محدودیتها از بین برود و همه کارگران از چتر حمایتی قوانین کشور و بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شوند.

    رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان تهران اضافه کرد: در کل کشور سه تشکل رسمی کارگری داریم که شامل کانون انجمن‌های صنفی کارگران، کانون شوراهای اسلامی کار و مجمع عالی نمایندگان است که در انجمن‌های صنفی ضمن تنوع، آزادی کامل وجود دارد و تشکل صرفا کارگری است، ‌ در شوراها به صورت ترکیبی و در مجمع نمایندگان به صورت فردی کار پیش می‌رود و با توجه به اینکه به استانداردهای جهانی و سازمان ILO‌ نزدیک هستیم باید بر اساس این استانداردها حرکت کنیم.

    به گزارش ایسنا، بر اساس تفاهم‌نامه مشترکی که میان اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای و کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان تهران به امضا رسید، ‌برنامه‌ریزی و اجرای آزمونهای علمی و کتبی کارگران متقاضی حرفه‌های صنعت ساختمان برای دریافت گواهینامه، تاییدیه و تعیین صلاحیت حرفه‌ای آنها در دستور کار قرار گرفت.

    به موجب این تفاهم‌نامه سازمان فنی و حرفه‌ای مکلف شده تا مکان مورد نیاز برای ایجاد کارگاههای سنجش صنعت ساختمان را ایجاد و تجهیز کند.

    همچنین با بررسی صلاحیت فنی آزمونگران معرفی شده از سوی کانون، نسبت به صدور گواهینامه‌های مهارتی قبول شدگان در آزمون اقدام کند.

    کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان تهران نیز متعهد شده با تجهیز کارگاه‌های سنجش صنعت ساختمان در مراکز معرفی شده از سوی اداره کل و معرفی آزمونگران صاحب صلاحیت، نسبت به ثبت نام متقاضیان آزمون در پرتال جامع و تشکیل پرونده و معرفی افراد به حوزه‌های اجرای آزمون اقدام کند.

    این تفاهم‌نامه از اول شهریور ما سال جاری تا 29 اسفند ماه قابل اجرا خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی