عصر بازار

مدیر عامل بانک مسکن مطرح کرد:

جزئیات تک رقمی شدن سود وام مسکن

عصر اعتبار- نرخ سود تسهیلات مسکن هم به باشگاه نرخ‌های تک رقمی پیوست. پس از آنکه طی ماه‌های گذشته نرخ تورم پس از سال‌ها تک رقمی شد، روز گذشته رئیس جمهوری به عنوان هدیه دولت یازدهم به مردم بویژه خانه اولی‌ها و زوج‌های جوان به مناسبت هفته دولت از تک رقمی شدن نرخ سود تسهیلات مسکن خبر داد؛

جزئیات تک رقمی شدن سود وام مسکن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایران، هدیه‌ای که براساس آن نرخ سود تسهیلات خرید مسکن در بافت‌های فرسوده به 8 درصد و برای خانه اولی‌ها در سایر بخش‌های شهری به 9/5 درصد کاهش یافته است. این درحالی است که کمتر از دو ماه قبل بانک مسکن نرخ سود تسهیلات خرید مسکن از محل پس‌انداز را از 14 به 11 درصد کاهش داده بود و اکنون یک بار دیگر این نرخ با کاهش 1/5 و 3 درصدی مواجه شده است. بدین ترتیب خانه اولی‌ها یعنی کسانی که برای نخستین بار اقدام به خرید مسکن می‌کنند و تاکنون از تسهیلات دولتی استفاده نکرده‌اند، می‌توانند با اقساط و سودی به مراتب کمتر از قبل خانه دار شوند که البته در بافت‌های فرسوده درکنار خانه اولی‌ها سایرین نیز می‌توانند از این نرخ‌های جدید بهره‌مند شوند. از خرداد سال گذشته، اعطای سالانه 100 هزار فقره وام تا سقف 160 میلیون تومان هدفگذاری شد ولی به دلیل بالا بودن میزان اقساط تعداد زیادی متقاضی نداشت. ولی پس از کاهش نرخ سود به 11 درصد در تیر ماه امسال به یک باره تعداد متقاضیان دو برابر شد که با تک رقمی شدن نرخ سود پیش‌بینی می‌شود این میزان بازهم افزایش یابد.

    نرخ سود تسهیلات مسکن پس از 25 سال تک رقمی شد

     مدیرعامل بانک مسکن درباره جزئیات کاهش این نرخ گفت: بعد از 25 سال نرخ سود تسهیلات مسکن در کشور تک رقمی شد. محمدهاشم بت شکن افزود: پس از سال 1369 هیچ گاه نرخ سود تسهیلات مسکن تک رقمی نبوده است. در برخی از سال‌ها نیز که درظاهر این نرخ زیر 10 درصد بوده به‌دلیل پرداخت یارانه سود از سوی دولت بوده است. ولی هم‌اکنون با بهبود شرایط اقتصادی و کاهش چشمگیر نرخ تورم برای نخستین بار در دو و نیم دهه اخیر نرخ سود تسهیلات مسکن به صورت طبیعی کاهش یافته است. به گفته وی نکته مهم در نرخ سود جدید تسهیلات مسکن در استفاده نکردن از منابع پرقدرت بانک مرکزی است. بدین ترتیب  کاهش اخیرنرخ سود بدون تکیه به بانک مرکزی و براساس سپرده‌گذاری متقاضیان اتفاق افتاده است.

    کاهش 700 هزار تومانی اقساط وام 120 میلیونی

    مدیرعامل بانک مسکن درادامه درخصوص میزان کاهش اقساط تسهیلات خرید مسکن توضیح داد: طبق برنامه جدید دولت، وام مسکن در سه سطح 80 میلیون تومان(برای تهران)، 60 میلیون تومان(برای شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت) و 40 میلیون تومان(برای سایر شهرهای کوچک) تعیین شد که متقاضیان با سپرده‌گذاری نصف این مبالغ پس از گذشت یک سال می‌توانند دو برابر مبلغ سپرده خود وام دریافت کنند. وی اضافه کرد: با توجه به اینکه مبلغ وام‌های جدید خرید مسکن به طور متوسط در کل کشور 60 میلیون تومان است، با نرخ 14 درصد سال گذشته و بازپرداخت 12 ساله، متقاضی باید ماهانه 862 هزار تومان قسط پرداخت می‌کرد که هم‌اکنون این رقم با نرخ سود 8 درصد برای بافت‌های فرسوده با کاهش ماهانه 350 هزار تومانی به 512 هزار تومان رسیده است. بت شکن اظهار کرد: با محاسبه متوسط وام 60 میلیون تومانی در سراسر کشور، مبلغ این وام برای زوج‌های جوان خانه اولی که هر یک قابلیت دریافت 60 میلیون تومان را دارند به 120 میلیون تومان می‌رسد و اقساط ماهانه آن یک میلیون و 700 هزار تومان بود. ولی با کاهش نرخ سود به 8 درصد در بافت‌های فرسوده قسط ماهانه این رقم وام به یک میلیون تومان رسیده که افت 700 هزار تومانی در هر ماه را نشان می‌دهد. به گفته این مقام مسئول در مجموع با درنظر گرفتن نرخ سود 8 درصد که برای بافت‌های فرسوده تعیین شده میزان اقساط ماهانه متقاضیان 41 درصد کاهش یافته است.از سال گذشته تاکنون در سه مرحله نرخ سود تسهیلات برای خانه اولی‌ها و از محل سپرده‌گذاری از 14 درصد به 13 و بعد 11 و اکنون به 9/5 تا 8 درصد کاهش یافته است.

    میزان اقساط وام مسکن با نرخ 9/5 درصد

    مدیرعامل بانک مسکن همچنین درپاسخ به این سؤال که با محاسبه نرخ سود 9/5 درصد اقساط ماهانه وام مسکن چقدر می‌شود؟ گفت: به غیر از بافت‌های فرسوده در سایر مناطق نیز نرخ سود تسهیلات خرید مسکن به 9/5 درصد کاهش یافته است که با این اتفاق اقساط ماهانه وام 60 میلیونی متوسط کل کشور به 557 هزار تومان و برای خانه اولی‌ها و زوج‌های جوان که 120 میلیون تومان است، مبلغ این اقساط به یک میلیون و 100 هزار تومان رسیده است. وی خاطرنشان کرد: دراین بخش نیز مبلغ اقساط ماهانه وام مسکن نسبت به قبل 35 درصد کمتر شده است.

    شرط خانه اولی در بافت‌های فرسوده حذف شد

    بت شکن با اشاره به اینکه دولت با هدف نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی خود در بخش مسکن، شرایط دریافت وام دراین مناطق را تسهیل کرده است، اظهارکرد: درحالی که شرط دریافت وام از محل صندوق یکم مسکن که سقف مبلغ آن به 160 میلیون تومان می‌رسد، خانه اولی بودن و استفاده نکردن از تسهیلات دولتی است، این شرط برای خرید مسکن در بافت‌های فرسوده حذف شد. وی توضیح داد: بدین ترتیب کسانی که قصد خرید مسکن در بافت‌های فرسوده دارند دیگر نیازی نیست که خانه اولی باشند و همه متقاضیان می‌توانند با حداکثر سقف تسهیلات اقدام به خرید مسکن کنند.

    نرخ سود جدید یک هفته دیگر عملیاتی می‌شود

    مدیرعامل بانک مسکن درپاسخ به این سؤال که نرخ‌های جدید سود تسهیلات مسکن از چه زمانی در سراسر کشور اجرایی می‌شود، گفت: هم‌اکنون ضوابط اجرایی نرخ‌های جدید سود تسهیلات مسکن در بانک مسکن در حال تدوین است که پس از اتمام این ضوابط برای تأیید به بانک مرکزی ارسال خواهد شد. وی افزود: بنابراین و پس از طی این مراحل در هفته آینده نرخ‌های جدید سود تسهیلات مسکن یعنی 8 و 9/5 درصد در شعب بانک مسکن عملیاتی خواهد شد.

    به گفته وی همانند گذشته نرخ‌های جدید شامل کسانی می‌شود که تا تاریخ اجرا وام دریافت نکرده باشند، چراکه متقاضیانی که وام خود را دریافت کرده‌اند براساس نرخی که در قرارداد آنها ذکر شده باید اقساط خود را بپردازند.

    اهداف دو گانه نرخ‌های جدید سود وام مسکن

    این مدیرعامل بانکی با اشاره به نقش و ارتباط بخش مسکن با سایر بخش‌های اقتصادی تصریح کرد: همواره بخش مسکن به عنوان لکوموتیو رشد اقتصادی مطرح بوده و دولت به دنبال آن است که با رونق این بخش اقتصاد ملی را به حرکت درآورد. وی اضافه کرد: آمارهای رسمی ارائه شده از سوی بانک مرکزی نیز در ماه‌های اخیر نشان از آن دارد که علائم رشد و رونق در بازارمسکن آشکار شده است به طوری که در چهار ماهه نخست امسال میزان معاملات مسکن نقطه به نقطه بیش از 30 درصد بیشتر شده است.

    بت شکن با اشاره به اینکه یکی از مشکلات بخش مسکن کاهش قدرت خرید خانوارها به دلیل تورم بالای گذشته بوده است، افزود: دولت قصد دارد درکنار افزایش قدرت خرید مسکن با بالا بردن سقف وام، اقساط پرداختی نیز در استطاعت آنها باشد و بدین ترتیب تعداد بیشتری توانایی بهره‌مندی از وام‌های جدید را داشته باشند. به گفته وی برهمین اساس دولت با دو هدف حمایت از زوج‌های جوان و خانه اولی‌ها برای خانه دار شدن و نوسازی سریعتر بافت‌های فرسوده، کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن را در دستور کار خود قرار داد تا آنها بتوانند در بافت‌های فرسوده با نرخ قابل قبولی اقدام به خرید یا ساخت مسکن کنند.

    واجدین شرایط دریافت تسهیلات صندوق یکم

    تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم که خاصه خانه اولی‌ها است در دو گروه پرداخت می‌شود؛ اول، گروهی که هم زوجین و هم غیرزوجین را شامل شده و تسهیلات آن 80 میلیون برای تهرانی‌ها، 60 میلیون برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت و 40 میلیون تومان هم برای سایر مناطق است. گروه دوم هم زوجین هستند که چندی پیش بانک مسکن این تسهیلات را در این سه بخش برای زوجین به طور خاص افزایش داد و به ترتیب براساس مناطق جغرافیایی به 160، 120 و 80 میلیون تومان رساند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی