عصر بازار

با رشد ۱۰۴۱ واحدی اتفاق افتاد؛

برداشتن عوامل سد راه صنعت بیمه

عصر اعتبار- یک فعال صنعت بیمه می گوید با توجه به گشایش‌هایی که در سطح بین‌الملل انجام شده، شرکت‌های ایرانی بیمه می‌توانند ریسک‌های خود را به بیمه‌های بزرگ دنیا منتقل کنند او درباره لزوم گسترش فرهنگ بیمه نیز معتقد است مردم باید به بیمه به دید یک کالای ضروری نگاه کنند.

برداشتن عوامل سد راه صنعت بیمه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مجید صفدری درباره تصویب لایحه تاسیس صندوق بیمه‌های همگانی که در هفته‌های گذشته در صحن علنی مجلس صورت گرفت،  اظهار کرد: ایران از نظر موقعیت جغرافیایی روی نوار زلزله و حوادث قرار دارد. وجود طوفان، سیل و حوادث غیرمترقبه طبیعی در اقصی نقاط کشورِ ما، زنگ خطر را برای ساختمان‌های مسکونی، غیرمسکونی، کارخانه‌ها و سرمایه‌های مردم به صدا در آورده است. مجلس شورای اسلامی به درستی به موضوع ورود پیدا کرد.  لازم است که فرهنگ این نوع بیمه ها در کشورمان گسترش پیدا کند تا همه ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی با تهیه بیمه‌نامه حادثه با پوشش‌های مربوط به طوفان، سیل، زلزله و آتش‌سوزی نسبت به موضوع دوراندیشی داشته باشند.

    وی با اشاره به دوران تحریم و مذاکرات ایران با گروه 1+5 گفت: در زمان تحریم، خیلی از ریسک‌ها در کشور محبوس شده بود، در حال حاضر با توجه به گشایش‌هایی که در صنعت بیمه اتفاق افتاده، ما به راحتی می‌توانیم این ریسک‌ها و خطرات را از سطح کشور جمع‌آوری کرده و توسط بیمه‌های اتکایی به کشورهای دیگر و شرکت‌های بیمه بزرگ منتقل کنیم، بنابراین من بسیار امیدوار هستم که در ایران با گسترش فرهنگ بیمه‌ای بتوانیم مردم را از لزوم بیمه حوادث غیرمترقبه و طبیعی آگاه کنیم. در حال حاضر اگر طوفان یا سیلی اتفاق بیفتد یا زلزله‌ای بیاید چه کسی پاسخگو خرابی های به بار آمده خواهد بود؟ می توان با تهیه بیمه‌نامه‌های این‌چنینی با حداقل هزینه، از خودمان و خانواده‌هایمان حمایت کنیم.

    صفدری در پاسخ به این‌که آیا این سیاستی که قرار است طبق آن حق بیمه‌ ساختمان‌های مسکونی روی قبض برق بیاید را موثر می‌دانید، تصریح کرد: به نظر من گسترش فرهنگ بیمه حوادث از طریق قبوض برق خوب است، چون قبوض برق در اقصی نقاط کشور و برای آحاد جامعه منتشر و توزیع می‌شود، بنابراین فرصتی است که ما از طریق آن بیمه‌نامه‌ها را به تمام خانه‌ها و در بین تمام افراد جامعه گسترش دهیم، بنابراین، این موضوع یک فرصت است.

    وی درباره‌ این‌که آیا اطلاع دارید که بیمه‌ مرکزی با وزارت نیرو قراردادی بسته یا خیر، ادامه داد: من اطلاعی ندارم که بیمه مرکزی با وزارت نیرو قراردادی امضاء کرده است یا خیر. ولی با توجه به شواهد، اخبار و گزارشات مسلما در آینده نه چندان دور این تفاهم‌نامه و قرارداد انجام خواهد شد.

    صفدری با بیان اینکه با گسترش فرهنگ بیمه بزهکاری‌ها کم می‌شود، اظهار کرد: در همه دنیا بیمه و بیمه‌نامه یک کالای ضروری است، امیدواریم در ایران بتوانیم با گسترش فرهنگ بیمه به جایگاهی برسیم که همه آحاد کشورمان به بیمه نامه به عنوان یک کالای ضروری نگاه کنند نه یک کالایی لوکس. متاسفانه خیلی از بزهکاری‌هایی که در مملکت ما وجود دارد به دلیل مسائل اقتصادی است، چرا که هیچ کس بالفطره قاتل و دزد نیست. وقتی سرپرست یک خانواده در اثر یک حادثه به هر دلیل فوت می‌کند، بنیان آن خانواده از لحاظ اقتصادی از هم پاشیده می‌شود وقتی پدر یک خانواده فوت می‌کند چه کسی پاسخگوی مسائل مالی و اقتصادی آن خانواده است. با ایجاد فرهنگ بیمه می‌توان این ریسک‌ها را پوشش داد، انشاالله ما به سمتی برویم که با گسترش فرهنگ بیمه، اطمینان و آرامش را در کشورمان به ارمغان بیاوریم. امیدواریم به جایی برسیم که هر ایرانی یک بیمه عمر و سرمایه‌گذاری داشته باشد. در این صورت من قول خواهم داد که ما شاهد خیلی از این زندانی‌ها نخواهیم بود. ژ

    این کارشناس صنعت بیمه در پاسخ به اینکه به نظر شما اتفاقاتی که در حال حاضر برای صنعت بیمه کشور در سطح بین‌الملل می‌افتد چقدر می‌تواند راهگشا باشد و شما فکر می‌کنید چقدر ما در آینده نزدیک بتوانیم با بیمه‌های اروپایی در ارتباط باشیم، توضیح داد: وقتی ما صنایع، خدمات و افراد مختلف را در بیمه‌های مختلف تحت پوشش قرار می‌دهیم مجموعه‌ای از ریسک‌های مختلف را از سطح جامعه جمع‌آوری می کنیم. بابت این ریسک‌ها حق بیمه‌ای را دریافت کرده‌ایم، ولی اگر همه این ریسک‌ها و خطرات بالقوه در کشور محبوس شود این خود زنگ خطری است. خدای ناکرده اگر یک زلزله بزرگ در شهرهای بزرگ کشورمان رخ دهد خسارت بسیار بزرگی اتفاق خواهد افتاد. اگر چند هواپیما سقوط کند یا چند کارخانه بزرگ با هم آتش بگیرد یا اگر چند پالایشگاه و پتروشیمی همزمان آتش بگیرند شرکت‌های بیمه دچار ضرر و زیان‌های زیادی خواهند شد، لذا در همه دنیا بیمه‌ای تحت عنوان بیمه اتکایی انجام می‌شود و از این طریق برخی از ریسک‌ها را از کشور، خارج می‌کنیم. با گشایش هایی که حاصل شده می توانیم با بیمه‌گران خارجی اعم از آفریقا، آسیا، اروپا قرارداد ببندیم و این ریسک‌های بزرگ را به آن‌ها منتقل کنیم.

    وی افزود: ما توانسته‌ایم در صنعت بیمه با کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی ارتباط بگیریم در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران در بحث صنعت بیمه می‌تواند با خیلی از کمپانی‌های بزرگ مثل مونیخ‌ری، سوئیس‌ری، توکیومرین ژاپن، GIC هند و مت لایف چین ارتباط برقرار کند. خدا رو شکر بعد از این‌که تحریم‌ها برداشته شد توانستیم با این شرکت‌های بزرگ تفاهم‌نامه امضاء کرده و ریسک‌هایمان را به آن‌ها منتقل کنیم که این یک فرصت است. همان‌طور که وزیر اقتصاد گفت در شرایط برداشته‌ شدن تحریم‌ها ما می‌توانیم به لحاظ فضایی که ایجاد شده همکاری‌های خوبی را با کشورهای دنیا در بخش بیمه‌ها داشته باشیم.

    صفدری درباره بیمه کشتی های نفت کش نیز، توضیح داد: در زمان تحریم، کشتی‌های نفت‌کش‌ ما بیمه نداشت در صورتی که وقتی یک کشتی از آب‌های ایران خارج می‌شود باید بیمه داشته باشد، چون ممکن است حوادث مختلفی برایش پیش آید ولی در زمانِ تحریم، کشتی‌های ما به امید خدا حرکت می‌کردند و مشخص نبود که این سرمایه‌های ایرانی و دارایی‌های مملکت ما در صورت بروز حوادث چه اتفاقی برایشان می‌افتد.

    این کارشناس صنعت بیمه افزود: در زمان اعمال تحریم ها اگر خدایی نکرده چند هواپیما سقوط می‌کرد یا اگر در شهرهایی بزرگ مانند تهران، شیراز، اصفهان زلزله می‌آمد ما بیمه‌های اتکایی نداشتیم، ولی با تدابیر دولت این ریسک‌ها در حال پوشش داده شدن است و تمام شرکت‌های بیمه در حال رایزنی و تبادل نظر با کمپانی‌هایی خارجی هستند.

    وی با اشاره به کنفرانس Fair که درباره خطرات نفت، گاز و پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌های بزرگ و سدها است، تشریح کرد: جمهوری اسلامی ایران عضو این کنفرانس است و این گردهمایی فرصت خوبی برای ایران بود تا در این کنفرانس تبادلات خوبی در صنعت بیمه با کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی داشته باشیم. کشورهای اروپایی تمایل زیادی دارند که در بخش بیمه با ایران همکاری کنند و خطرات کشور ما را بپذیرند و آن‌ خطرات را بیمه کنند.

    این کارشناس صنعت بیمه در پاسخ به سوالی درباره‌ رشد خسارت‌ها در رشته‌های اتومبیل و درمان، گفت: در حوادثی که ناشی از خرابی جاده‌ها اتفاق می‌افتد همیشه انسان مقصر نیست زمان‌هایی هست که خود جاده مشکل دارد مثلا استانداردهای مورد نیاز در ساختمان جاده رعایت نشده است. در این مورد شرکت‌های بیمه می‌توانند ریسک‌ها را پوشش دهند. در بعضی از حوادث خودروهای ما استاندارد نیست. خیلی از ماشین‌هایی در ایران هستند که ممکن است استانداردهای ضربه و گشتاور نیرو و تنش را نداشته باشند، بنابراین ما شرکت‌های بیمه در برخی حوادث باید پاسخگوی حوادث ناشی از ساخت غیراستاندارد خودروها و ساخت غیراستاندارد جاده‌های کشور باشیم. در برخی از حوادثی که اتفاق می‌افتد، متاسفانه فرهنگ رانندگی و راهنمایی در کشور ما رعایت نمی‌شود. امیدواریم همه مردم ما به قوانین رانندگی و راهنمایی احترام بگذارند علاوه بر این از مسئولین خودروسازی خواهش می‌کنم که خودروهایمان با آخرین استانداردهای دنیا ساخته شود. همچنین امیدوارم به سمتی برویم که در جاده‌های کشور شرایط استاندارد جهانی رعایت شود تا شاهد کاهش مرگ ‌ومیرهای جاده‌ای و تصادفات باشیم.

    صفدری ادامه داد: من از مسئولان وزارت اقتصاد و نمایندگان مجلس می‌خواهم به حذف مالیات بر ارزش افزوده در صنعت بیمه کمک کنند. در حال حاضر با توجه به انواع و اقسام مالیات‌ها و عوارضی که با شرکت‌های بیمه پرداخت می‌کنند سرمایه‌دار و سهام‌دار تمایلی به افزایش سرمایه خود ندارد. دلیل‌اش این است که بازده سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه کاهش پیدا کرده است و هیچ سرمایه‌دار و سهام‌داری سود هفت الی 12 درصدی را نمی‌پسندد. خواهش من این است که دولتمردان ما به نقش صنعت بیمه و بستری که صنعت بیمه می‌تواند برای آحاد جامعه ایجاد کند بیشتر اهمیت دهند. امیدوارم یکسری از قوانین و دستورالعمل‌ها و مسائلی که جلوی کار شرکت‌های بیمه گرفته برطرف شود تا شرکت‌های بیمه بتوانند اطمینان و آسایش را ایجاد کنند. امیدوارم دوستانی که در مجلس شورای اسلامی فعالیت می‌کنند توجه ویژه‌ای به صنعت بیمه داشته باشند تا عواملی که سد راه صنعت بیمه است برداشته شود.

    وی در مورد ضریب نفوذ بیمه نیز، گفت: صنعت بیمه در همه دنیا یکی از حلقه‌های توسعه‌یافتگی است. در اقتصاد دنیا صنعت بیمه می‌تواند سرمایه تولید و در اختیار اقتصاد قرار دهد. بر اساس سند چشم‌انداز 20 ساله باید تا سال 1404 صنعت بیمه‌ سودآور، اقتصادی، دارای تعامل با کشورهای همسایه و به لحاظ ایجاد ظرفیت‌های مناسب برای آحاد جامعه باشد و در منطقه جنوب آسیا و خاورمیانه حرف اول را بزند انشاالله تا آن سال ضریب نفوذ بیمه حدود 7.5 درصدی باشد.

    این کارشناس صنعت بیمه اضافه کرد: این سند تکلیف و نقشه راه صنعت بیمه را مشخص می‌کند. یعنی تا ضریب نفوذ 7.5 باید طوری شرایط را برنامه‌ریزی کنیم تا با سرعت بیشتری به افق 1404 نزدیک شویم، طی 9 سال آینده باید در منطقه منا اول باشیم. ما باید تمام سعی و تلاشمان در این راه باشد، اما با توجه به شرایطی که ایجاد شده من چشم‌انداز خوبی را در صنعت بیمه می‌بینم و امیدوارم که صنعت بیمه در دوران برداشته شدن تحریم‌ها بتواند بیشتر اثرگذار باشد چون رابطه مستقیمی بین اقتصاد و صنعت بیمه وجود دارد. اگر درآمدها افزایش یابد کارخانه‌داران و تولیدکنندگان بیشتر تولید کنند و صادرات بیشتر انجام شود و واردات بهینه انجام شود و هواپیماها هم بیشتر حرکت کنند و راه بیشتر ساخته شود و همه این‌ها در صنعت بیمه ما اثرگذار است.

    صفدری ادامه داد: من آینده روشنی را برای صنعت بیمه می‌بینم خیلی از مردم ما در حال آشنایی با صنعت بیمه هستند. ما باید با گسترش فرهنگ بیمه و ساخت برنامه‌های تلویزیونی و نفوذ در شبکه‌های اجتماعی و گسترش فرهنگ بیمه در کتاب‌های درسی و دانشگاهی همه را با فرهنگ بیمه آشنا کنیم. مثلا بیمه‌نامه پلنگ ایرانی از افتخاراتی بود که برای جمهوری اسلامی اتفاق افتاد. در زمان‌هایی پلنگ به روستاهای کشور حمله می‌کرد و احشام روستایی‌ها را می‌درید و هیچ‌کس از جمله بخشدار، دهیار و فرماندار جوابگوی این موضوع نبود و شخصِ روستایی که کل دارایی‌اش همین گوسفند و گاو و شتر بود، در اثر حمله پلنگ از بین می‌رفت و حتی پلنگ به خانه‌های این روستایی‌ها حمله‌ور می‌شد. از طرفی متاسفانه نسل پلنگ هم در حال انقراض بود و روستایی‌ها وقتی می‌دیدند پلنگ به دارایی‌هایشان حمله می‌کند طعمه‌گذاری می‌کردند و پلنگ را مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند. پلنگی که نژادش در دنیا بی‌نظیر است.

    این کارشناس صنعت بیمه افزود: پلنگ ایرانی نماد قدرت و شجاعت مردم ایران است، اما به علت دست درازی ما به اکوسیستم نسل این موجود در حال انقراض است. همکاران ما با سازمان محیط زیست نشستند و معادله‌ای طرح کردند که سه مجهول داشت. ذی نفع و مجهول اول این معادله روستاهای کشور بود و مجهول دوم آن از بین رفتن پلنگ‌ها و مجهول سوم گسترش فرهنگ بیمه بود. با بیمه پلنگ ایرانی خیلی از روستایی‌های ما با بیمه آشنا شدند. ما بیمه‌نامه‌ای تحت عنوان مسوولیت مدنی پلنگ ایرانی طراحی کردیم و به روستاییان کشور گفتیم که اگر پلنگ به احشام شما حمله کرد هیچ عکس‌العملی نشان ندهید به جایش بیمه تمام خسارت شما را پرداخت می‌کند.

    وی در پاسخ به سوالی درباره بیمه صنعت نفت و پتروشیمی، گفت: سالانه میلیاردها تومان در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی حق بیمه وجود دارد. یک پالایشگاه یا یک سایت نفتی، میلیاردها دلار پولش است. شرکت‌های بیمه باید آنقدر از نظر مالی قوی باشند که بتوانند خطرات ناشی از حوادث صنعت نفت و گاز و پتروشیمی را پاسخ دهند. خدای ناکرده اگر دو پالایشگاه همزمان آتش بگیرد آیا شرکت‌های بیمه می‌توانیم آن پول را پرداخت کنند؟ پاسخ‌اش مثبت است. در صنعت بیمه ما کارشناسان خوبی در این حوزه وجود دارد.

    صفدری با بیان اینکه باید کارشناسان حوزه ریسک های نفت در صنعت بیمه بیشتر شوند، اظهار کرد: ما در صنعت بیمه کارشناس‌های حوزه ریسک‌های نفت، گاز و پتروشیمی داریم، اما کافی نیست باید در این مدت به سمت آموزش بیشتر برویم و کارشناسان بیشتری را پرورش دهیم. شرکت‌های بیمه‌ای که در ایران هستند می‌توانند با انجام کنسرسیوم‌های بزرگ ریسک‌های بزرگ را بین خود توزیع کنند این اتفاق در حال رخ دادن است و خواهش من از مسئولان نفت، گاز و پتروشیمی این است که به شرکت‌های بیمه اطمینان کنند و ریسک‌هایشان را به شرکت‌های بیمه ایرانی بسپارند.

    او تاکید کرد: ما دچار کم‌بینگی شدیم و خیلی از مسئولان صنعتگر ما و مسئولان کارخانه‌های تولیدی به فکر این هستند که حق بیمه کم دهند، ولی اگر کارخانه‌ای خوب بیمه نشود و پوشش‌های لازم را دریافت نکند خود او ضرر خواهد کرد، چون شرکت‌های بیمه بر اساس آنچه بیمه کرده‌اند خسارت‌ها را پرداخت می‌کنند و اصل حسن نیت در کار ما یکی از اصول اولیه است پس در نتیجه صنعتگران ما حتما پوشش‌های بیمه مناسب اخذ کنند و تنها به فکر این نباشند که حق بیمه کمتری دهند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی