عصر بازار

مدیرعامل بیمه ملت تاکید کرد؛

ضعف فرهنگی پاشنه آشیل صنعت بیمه

عصر اعتبار- ابراهیم‌پور عمده‌ترین مشکل صنعت بیمه را ضعف بسترهای فرهنگی دانست و گفت: با توجه به اینکه حوادث طبیعی زندگی ما را احاطه کرده است، اما آنقدر که به ماشین‌مان فکر می‌کنیم به خود و آینده‌مان فکر نمی‌کنیم.

ضعف فرهنگی پاشنه آشیل صنعت بیمه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری "عصر اعتبار"علیرضا ابراهیم‌پور در نشست خبری که امروز برگزار شد، با اشاره به دیدار رییس کل بیمه مرکزی با بیمه گران اروپایی گفت: همکاری با بیمه‌هایِ اتکاییِ خارجی برای ایران یک فرصت است و باید از این فرصت استفاده کرده و قراردادهایمان را اتکایی کنیم.
    درباره‌ی رابطه با بیمه‌های اتکایی خارجی، گفت: بیمه‌گرهای اتکایی خارجی برای ما یک فرصت هستند و باید بتوانیم از این فرصت استفاده کرده و قراردادهای خود را اتکایی کنیم.
    وی اضافه کرد: البته من با این‌که بیمه‌های خارجی تمام ریسک‌های ما را پوشش دهند موافق نیستم، چرا که آنها نرخ‌هایشان پایین است و این کار باعث می‌شود بازار ما را بگیرند، ولی اگر بتوانیم از آنها به نحو احسن استفاده کنیم بسیار خوب است.
    مدیر عامل بیمه ملت عمده‌ترین مشکل صنعت بیمه را ضعف بسترهای فرهنگی دانست و گفت: با توجه به اینکه حوادث طبیعی زندگی ما را احاطه کرده است، ولی آنقدر که به ماشین‌مان فکر می‌کنیم به خود و آینده‌مان فکر نمی‌کنیم.
    ابراهیم پوربا تاکید بر این‌که باید مردم درباره بیمه‌های زندگی بیشتر اطلاعات داشته باشند، تصریح کرد: باید بدانیم که بیمه‌های زندگی (بیمه عمر) لازمه‌اش فوت شخص نیست می‌شود این بیمه‌ها را 10 ساله یا 20 ساله خرید و بعد از پایان‌اش با توجه به مقدار بیمه‌نامه از شرکت بیمه پول را اخذ کرد.
    مدیر عامل بیمه ملت اضافه کرد: ما باید در بیمه محصول خوب و با نرخ خوب ارائه دهیم و شبکه کارآمد داشته باشیم و هدفمند اطلاع‌رسانی کنیم. باید فرهنگ‌سازی‌ها باعث شود که باورها عوض شود. در حال حاضر خیلی از افراد از بیمه فقط بیمه شخص ثالث، بدنه و درمان را می‌شناسند، در حالی که باید کاری کنیم تا بیمه از یک کالای تجملی خارج شود و به ضرورت تبدیل شود.
    ابراهیم‌پور بیان کرد: فرهنگ‌سازی از خانواده شروع می‌شود و نهادهای آموزشی و جامعه مراحل بعدی هستند رسانه‌ها نقش کلیدی در فرهنگ‌سازی دارند. ما باید برای فرهنگ‌سازی اطلاع‌رسانی خوبی به رسانه‌ها انجام دهیم. نیازهای خانواده‌ها را بشناسیم و بیمه‌ها را به آن سمت ببریم.
    وی ادامه داد: ما باید پذیرش ریسک و توسعه پرتفوی داشته باشیم، در حال حاضر پرتفوی بیمه ملت پایین است. اولین کاری که ما باید انجام دهیم این است که باید پرتفوی خود را انجام دهیم. دومین مورد بحث حاکمیت شرکتی است که آیین‌نامه‌اش در صنعت بیمه دارد نوشته می‌شود و از طرف بیمه مرکزی ابلاغ خواهد شد.
    مدیر عامل بیمه ملت با اشاره به آتش‌سوزی که در ماه‌های پیش برای پتروشیمی بوعلی رخ داد، اظهار کرد: پتروشیمی بوعلی 500 میلیارد تومان خسارت خورد و قسمت زیادی از بیمه آن مربوط به بیمه ایران بود، البته ما هم پنج درصد در آن موضوع دخیل بودیم. این مقدار عدد سنگینی است در نتیجه اگر مخزن دوم این پتروشیمی هم آتش می‌گرفت کل سرمایه صنعت بیمه را هم می‌گذاشتیم نمی‌توانستیم خسارت آن را پرداخت کنیم، در نتیجه حضور بیمه‌های اتکایی خارجی می‌تواند برای ما فرصت خوبی باشد.
    ابراهیم‌پور در پاسخ به این سوال که شما چقدر امیدوار هستید در آینده نزدیک موضوع برداشتن مالیات بر ارزش افزوده بر روی بیمه‌ها در مجلس تصویب شود، گفت: قاعدتا نباید بیمه‌ها مشمول مالیات بر ارزش افزوده شوند. پیگیری‌های زیادی در این زمینه شده و عبدالناصر همتی اولین رییس کل بیمه مرکزی است که چند بار به مجلس رفته و در این زمینه صحبت‌هایی کرده است. امیدواریم این موضوع زودتر تصویب و ابلاغ شود.
    وی افزود: این موضوع هم برای صنعت بیمه و هم بیمه‌گذاران حق قانونی است و باید اعمال شود. صنعت بیمه با توجه به دیدگاه وزیر اقتصاد و دارایی، بیمه مرکزی و نمایندگانی از مجلس که این دغدغه را دارند به این موضوع خوشبین است.
    مدیر عامل بیمه ملت درباره مشکلات صنعت بیمه تصریح کرد: صنعت بیمه کمی خاص است و در این حوزه مشکلات عدیده‌ای وجود دارد. مقداری از این مشکلات ساختاری است، چرا که ساختار عملکردی بیمه خود یک مشکل است.
    ابراهیم‌پور اضافه کرد: هنوز در صنعت بیمه انحصار داریم و 50 درصد این صنعت در انحصار یک شرکت بیمه دولتی است. علاوه بر این متاسفانه در ساختار آموزشی‌مان به بحث بیمه نپرداخته‌ایم و در قوانین و مقررات بیمه ضعف‌هایی وجود دارد.وی با بیان این‌که صنعت بیمه در سالم‌سازی اقتصاد می‌تواند موثر باشد، گفت: با این‌که بیمه می‌تواند در سالم‌سازی اقتصاد موثر باشد ولی هنوز این موضوع دیده نمی‌شود. بیمه در بحث اقتصاد مقاومتی هم می‌تواند بسیار مفید باشد و به تولیدکنندگان اطمینان دهد و سرمایه‌گذاری‌ها را امن کند.
    مدیر عامل بیمه ملت بیان کرد: گاهی مغایرت‌هایی در اساسنامه بین بیمه و بورس دیده می‌شود و این اشکالات ساختاری مشکلاتی را ایجاد می‌کند. متاسفانه درباره بیمه ضعف آگاهی در جامعه وجود دارد به‌طوری که در حال حاضر پفک بیشتر از بیمه در ایران تبلیغ می‌شود. باید روی این موضوعات کار شود. از طرفی مشکلات اقتصادی و تورم باعث می‌شود مردم به سمت بیمه نیایند.
    ابراهیم‌پور تشریح کرد: برخی از شرکت‌های بیمه سعی می‌کنند خسارت کمتری پرداخت کنند که این موضوع سبب نارضایتی مردم می‌شود. باید روی این موضوعات هم کار کرد. باید گروه‌های مختلف جامعه را دسته‌بندی و به نیازهایشان رسیدگی کرد. در این حوزه نیروی تخصصی در بیمه کم است و با آیین‌نامه 90 یک مقدار سخت‌تر هم شده است. خلاقیت و نوآوری در صنعت بیمه ضعیف است همه در صنعت بیمه روی رشته‌های بیمه شخص ثالث، درمان کار می‌کنند و می‌خواهند با نرخ‌شکنی بازار را از یکدیگر بگیرند، در حالی که بازار کشور ما بازار بکری است، ولی در حوزه‌های مختلف ما کار نکردیم.
    وی ادامه داد: مثلا در بیمه زندگی ما با این همه تبلیغاتی کرده‌ایم. 17 درصد پرتفوی بیمه ملت، بیمه زندگی شده است و در کل صنعت بیمه این آمار 12 درصد است، ولی در کشورهای اروپایی و آمریکایی این آمار بالای 50 درصد است و در هند بالغ بر 60 درصد است در نتیجه ما در این مورد مقداری ضعف داریم.
    مدیر عامل بیمه ملت تاکید کرد: البته بحث نامناسب بودن نرخ‌ها هم وجود دارد و نرخ‌شکنی‌ها هم برای صنعت بیمه مشکل‌ساز شده، البته با حضور همتی در صنعت بیمه باعث شده بحث‌های نرخ‌شکنی با قدرت بیشتری پیگیری شود و امیدواریم که از این وضعیت خارج شویم.
    مدیر عامل بیمه ملت تاکید کرد: بیمه باید متناسب با نیاز مشتری باشد. باید نیاز جامعه را دید و متناسب با آن بیمه را طراحی کرد. ما باید این موضوع را در سرلوحه کار خود قرار دهیم، ولی متاسفانه روی این موضوع تبلیغ نمی‌شود.
    وی با اشاره به لزوم حفظ توانگری مالی شرکت‌های بیمه، گفت: شرکت‌های بیمه حداکثر تا سه برابر سرمایه‌شان می‌توانند ریسک را بپذیرند. خوشبختانه بیمه مرکزی روی این موضوع تاکید دارد و ‌می‌گوید شرکت‌های بیمه متناسب با سرمایه و حقوق صاحبان سهام‌شان می‌توانند ریسک را قبول کنند. آیین‌نامه توانگری از طریق بیمه مرکزی ابلاغ شده و نظارت‌های خوبی روی آن می‌شود.

    مدیر عامل بیمه ملت اضافه کرد: وصول مطالبات در شرکت‌های بیمه دارد تبدیل به یک پاشه آشیل می‌شود. بعضی از قراردادها تمام شده و اقساط‌اش پرداخت نشده است. بیمه ملت هم از این موضوع مستثنی نیست. البته برای وصول مطالبات‌مان کارهایی انجام می‌دهیم تا بتوانیم سرویس خوبی را به مشتریان ارائه کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو