عصر بازار

خروج صدها میلیون دلار پول از ایران

تبادل مالی ام تی ان با بانک‌های اروپایی عادی شد

عصر اعتبار- گروه ام تی ان ارائه دهنده خدمات تلفن همراه در آفریقای جنوبی می گوید تلاش هایش برای خروج یک میلیارد دلار از پول های این شرکت از ایران به ثمر نشسته است.

تبادل مالی ام تی ان با بانک‌های اروپایی عادی شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، این شرکت می گوید فعلا توانسته است چندصد میلیون دلار از پول های خود را با همکاری بانک های اروپایی از ایران خارج کند.

    ام تی ان امیدوار است بتواند تا قبل از پایان سه ماهه اول سال 2017 تمامی پول های خود را از ایران به آفریقای جنوبی مننتقل کند. یک منبع مطلع در این شرکت که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری ها گفته که مبلغ خارج شده شامل 430 میلیون دلار بازپرداخت وام و سودهای انباشته شده آن در ایران ظرف 5 سال اخیر بوده است.

    ام تی ان شریک آفریقای جنوبی ایرانسل است و 49 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. ایرانسل دومین اپراتور مخابراتی کشور محسوب می شود.

    کارشناسان این تحول را نشانه ای از عادی شدن شرایط کسب و کار در ایران می دانند و می گویند در حالی که تا پیش از این تحریم های آمریکا جلوی نقل و انتقال پول به ایران و از ایران را می گرفت، موفقیت ام تی ان در خروج مبالغ مورد نظرش از ایران موفقیتی قابل توجه محسوب می شود.

    در عین حال برخی کارشناسان معتقدند ممکن است روی کارآمدن دونالد ترامپ رییس جمهور تندرو و افراطی جدید در آمریکا شرایط را تغییر داده و تداوم رونق کسب و کار در ایران را به چالش بکشد. ام تی ان بر این باور است که در آینده و با تغییر رییس جمهور آمریکا هم می تواند نقل و انتقالات مالی مدنظر خود را انجام دهد.

    ام تی ان از آوریل گذشته و از زمان برداشته شدن برخی تحریم های آمریکا در تلاش برای خارج کردن مبلغ یاد شده از ایران بوده، اما نبود روابط میان ایران و بانک های بین المللی این روند را کند کرده بود. روند انتقال پول از اکتبر گذشته و با همکاری چند بانک که نامشان اعلام نشده آغاز شده است.

    ام تی ان در اکتبر گذشته از سرمایه گذاری 22 میلیون دلاری در اسنپ خبر داده بود که خدمات تاکسی یاب آنلاین ارائه می دهد. انتظار می رود ارزش بازار تجارت الکترونیک در غرب آسیا تا سال 2018 به 20 میلیارد دلار بسد و ام تی ان به دنبال سرمایه گذاری در بخش های خرده فروشی و مسافرت است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی