عصر بازار

مدیر عامل بیمه "ما":

شرکت های بیمه تخفیف اعمال می‌کنند

عصر اعتبار- یک کارشناس صنعت بیمه معتقد است نرخ های دستوری و کاهش بدون توجیه قیمت‌ها در ارائه بیمه نامه های ثالث خودرو و درمان تکمیلی توسط شرکت های بیمه گر و دولت باعث ایجاد عدم تعادل در قیمت ها و ارسال نادرست اطلاعات به مردم می شود، زیرا برخی فکر خواهند کرد که بیمه نامه های ثالث سودآور هستند که شرکت های بیمه برای آن ها تخفیف اعمال می‌کنند.

شرکت های بیمه تخفیف اعمال می‌کنند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» ، مهندس مجید صفدری  در مصاحبه با ایسنا, در  درباره نرخ‌های دستوری و کاهش بدون توجیه قیمت‌ها در ارائه بیمه‌نامه‌های ثالث خودرو و درمان تکمیلی،  اظهار کرد: از دید اقتصاددانان هرجا مبادله ای بین عرضه کننده و متقاضی انجام می شود و عرضه کننده و متقاضی یک کالا یا خدمت وجود داشته باشد  یک بازار شکل گرفته است و بر اساس تعامل منحنی تقاضا و عرضه و قطع آنان قیمت مشخص خواهد شد که به آن قیمت تعادلی می‌گویند اگر به هر دلیل تقاضا و عرضه برای یک خدمت تغییر کند آنگاه قیمت تغییر خواهد کرد لذا هر اتفاقی و رخداد و مسله ای که ایجاد می شود باید اثر آن را در عرضه و تقاضا تحلیل نمود. بعنوان مثال در روزهای بارانی برای جابجایی، تقاضای مردم برای استفاده از تاکسی افزایش می‌یابد بدلایل مختلفی از جمله زودتر رسیدن - عدم جذابیت استفاده از خودروی شخصی، ریسک بالا، لیز بودن مسیر برای حرکت و غیره از طرفی با توجه به بارانی بودن و لغزندگی خیابان ها استفاده از ماشین ریسک بیشتری دارد زیرا احتمال تصادف بیشتر می شود لذا راننده تاکسی به عنوان یک انسان عقلانی باید بازده فعالیت خود را در شرایط ریسکی افزایش دهد تا نسبت ریسک و بازده برقرار شود یعنی باید کرایه بیشتری طلب کند تا این ریسک را جبران نماید نتیجه اینکه مهمترین کارکرد در نظام بازار،  ساختار عرضه و تقاضاست که قیمت را مشخص می کند.

    وی با اشاره به ویژگی های یک اقتصاد رقابتی گفت: در اقتصاد رقابتی، قیمت‌ها در دست سیاست گذاران نیست که هرجور خواستند بتوانند بر آن تاثیر بگذارند اولین کارکرد قیمت، انتقال اطلاعات است یعنی قیمت‌ها اطلاعات زیادی دارند و اولین داده موجود در قیمت، اطلاع رسانی در مورد مقدار کمیابی آن کالا یا خدمت خواهد بود. هرچقدر یک منبع کمیاب تر باشد، قیمت آن بیشتر است و گران بودن یک کالا یا خدمت به مصرف کنندگان - تولید کنندگان می‌گوید که مقدار آن کالا یا خدمت در اقتصاد کم است ودچار کمیابی شده است.

    این کارشناس صنعت بیمه ادامه داد: در چنین شرایطی تولید کننده متوجه می شود که باید به نحوی، عرضه را زیاد کند و فرصت سودآوری مناسبی ایجاد شده است و مصرف کننده نیز متوجه خواهد شد که بهتر است قدر و منزلت کالا را بداند و یا از کالای جایگزین استفاده کند و در مصرف محتاط باشد و بهینه مصرف نماید حال اگر دولت ها در اقتصاد زیاد مداخله کنند و سازوکار قیمت را مخدوش کنند تمامی این کارکردها از بین می رود و تولید کنندگان و مصرف کنندگان دریافت اوضاع را درک نخواهند کرد و رفتار  و عملکرد خود را تنظیم نمی کنند. با این توضیحات وارد اوضاع بازار صنعت بیمه کشورمان می‌شوم و به نرخ شکنی ها اشاره می کنم.

    صفدری افزود: در صنعت بیمه نرخ شکنی‌ها  و نرخ‌های دستوری و کاهش بدون توجیه قیمت‌ها در ارائه بیمه‌نامه های ثالث خودرو و درمان تکمیلی توسط شرکت های بیمه گر و دولت، سایر نهادها و وضع مالیات ها و عوارض های مختلف به اشکال مختلف توسط افراد و دستگاه های متعدد  و تعیین دیات نقص عضوها خارج از حوزه های اجرایی دست اندرکار، همان "ایجاد عدم تعادل" در قیمت ها و ارسال نادرست اطلاعات به مردم و جامعه است زیرا برخی فکر خواهند کرد که بیمه نامه های ثالث سودآور هستند که شرکت های بیمه آنرا تخفیف می دهند که بحمدالله این موضوع با درایت و تدبیر بموقع و درست بیمه مرکزی و مجلس شورای اسلامی حل شده است که امیدواریم در بیمه های درمان تکمیلی نیز مرتفع شود.

    وی اضافه کرد: نکته مهم دیگر اینست که در این پروسه ارزش و کمیابی این نوع از خدمات بیمه گری برای جامعه مغفول می‌ماند، لذا وقتی قیمت گذاری مصنوعی حکفرما باشد قیمت تعادلی دچار خدشه خواهد شد و فعالان و عاملین اقتصادی همگی متضرر می شوند و عرضه کنندگان یعنی شرکت های بیمه در فروش بیشتر رقابت می‌کنند ونتیجه آن ایجاد زیان انباشته در برخی شرکت های بیمه است البته آزاد سازی تعرفه ها در صنعت بیمه ایران و افزایش تعداد شرکت های بیمه طی سالهای اخیر منجر به افزایش رقابت و بوجود آمدن ریسک کاهش سهم بازار هریک از شرکت های بیمه شده است.

    این کارشناس صنعت بیمه ادامه داد: لذا در این بازار رقابتی مشتریان هر شرکت یکی از مهمترین سرمایه‌ها و دارایی‌های آن قلمداد می‌شوند که باید به شیوه های مناسب حفظ و گسترش یابند. بازاریابی رابطه مند علاج کار است و مفهومی است که در 10 سال اخیر مطرح شده و در چند سال اخیر سازمان ها دریافته اند که برای داشتن مزیت رقابتی مداوم باید به عنوان یک شریک قابل اعتماد با مشتریان عمل کنند.

    صفدری ادامه داد: بازاریابی رابطه مند به مدیران کمک می کند که به سوی روش های خلاقانه رفته و با ایجاد رابطه سودآور دوطرفه با مشتریان برخورد کرده و کسب وفاداری را سرلوحه کار قرار بدهند. اجرای بازاریابی رابطه مند می‌تواند تاثیر زیادی روی عملکرد مالی و سود دهی شرکت های بیمه داشته باشد. با استفاده از این رویکرد می‌توان ضمن ایجاد رابطه بلند مدت با مشتری فعالیت‌هایی که از دید مشتریان مهم و ارزشمند است را شناسایی، تقویت و بهبود بخشید و مشتریان بیشتری را جذب کرد و به شرکت بیمه، وفادار ساخت.

    این کارشناس صنعت بیمه تشریح کرد: عناصر کلیدی بازاریابی رابطه مند عبارتند از  اعتماد،  ایجاد مراوده صادقانه، ارتباطات، ارزش های مشترک، همدلی، عمل متقابل، تعهد و کنترل تعارضات. از طرفی باید با ترغیب و تشویق و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، بازار بالقوه را به سمت خرید بیمه نامه ها سوق داد به همین دلیل است که اساتید بزرگ دنیا در مدیریت و بازاریابی و فروش معتقدند که فروش و بازارایابی علم میان رشته‌ای و یکی از تخصصی‌ترین مشاغل است و فروشنده‌ها بسیار خوشفکر، باهوش، منضبط، کارآمد، توانمند و صبور هستند. بنابراین برای گسترش فرهنگ بیمه چاره‌ای جز رواج و استفاده از marketing مدرن نیست که در آن بازارشناسی، بازارگرایی، بازارسنجی، بازارگرمی، بازارگرایی، بازاریابی و بازارسازی وجود دارد و در نهایت ضریب نفوذ بیمه ودر آمدهای بیمه ای بیشتر خواهد شد و منابع مالی بلند مدتی برای بازار سرمایه ایجاد می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو