عصر بازار

سکه از کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پایین رفت؛

سردرگمی ارزی معامله‌گران

عصر اعتبار- افت ۱۰ تومانی روز یکشنبه، قیمت دلار را یک محدوده دیگر پایین برد. به گفته فعالان بازار، افزایش حجم فروش ارز در ساعات ابتدایی روز، عامل اصلی نزول شاخص ارزی بود. با رسیدن دلار به سطح حمایتی ۴ هزار و ۱۸۰ تومان، دودلی در میان معامله‌گران شکل گرفت. برخی با اینکه تصور می‌کردند فروش‌های ارزی اشباع شده است، هراس آن را داشتند که خریدهای ارزی با عرضه بیشتر بازارساز پاسخ داده شود. این دودلی میزان حجم معاملات را در اواسط روز کاهش داد.

سردرگمی ارزی معامله‌گران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته، دلار و سکه افت بیشتری را تجربه کردند تا هر دو وارد محدوده‌های پایین‌تری شوند. در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز 10 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 4 هزار و 180 تومان رسید.

    در بازار موازی، سکه تمام بهار آزادی نیز 12 هزار تومان افت کرد و با نزول از کانال یک میلیون و 400 هزار تومان به قیمت یک میلیون و 389 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، در ابتدای روز گذشته میزان فروش‌ها در بازار ارز بالا بود و کمتر معامله‌گری نیز تمایل به خرید داشت. بازارساز ارزی نیز عرضه خود را ادامه داد تا قیمت با فشار بیشتری در جاده کاهشی حرکت کند. از اواسط روز میزان فروش‌ها در بازار کاهش یافت. با این حال، همچنان کمتر معامله‌گری جسارت خرید داشت. به گفته فعالان، در این ساعات معامله‌گران ارزی برای خرید یا فروش دلار دچار دودلی زیادی شدند. برخی از آنها تصور می‌کردند که فروش‌ها در بازار اشباع شده است و پس از این قدرت فروشنده‌ها در بازار کم خواهد شد. این در حالی بود که همزمان عده دیگری تصور می‌کردند، کمتر کسی با توجه به شرایط موجود جسارت خرید دلار را خواهد داشت. آنها تصور می‌کردند که افزایش خریدها با عرضه بیشتر ارز از سوی بازارساز دنبال خواهد شد. در این وضعیت، حجم معاملات در ساعات انتهایی روز پایین آمده و احتیاط بر حجم معاملات بازار سایه افکنده بود. با اینکه قیمت سکه روز یکشنبه تحت تاثیر افت دلار کاهش یافت، ولی روند این فلز گرانبها با شاخص ارزی متفاوت بود. در دومین روز هفته، معامله‌گران سکه سعی کردند در ابتدای روز قیمت دارایی خود را در کانال صعودی حرکت دهند. سکه که در میانه کانال یک میلیون و 390 هزار تومان آغاز به کار کرده بود، حدود ساعت 12 ظهر تا قیمت یک میلیون و 399 هزار تومان بالا رفت. این در حالی بود که دلار در ساعات ابتدایی روز بیشتر در مسیر کاهشی قرار داشت. هر چقدر از ساعت 12 ظهر فاصله گرفتیم، شدت کاهش قیمت بیشتر شد، به‌طوری که پس از ساعت یک بعدازظهر این فلز گرانبها زیر کانال یک میلیون و 390 هزار تومان معامله می‌شد. به گفته فعالان، در دومین روز هفته شماری از سکه بازان برای اینکه ضررهای خود را در معاملات آتی پوشش دهند در ابتدای روز برخلاف روند کاهشی دلار، قیمت سکه را بالا آوردند. آنها با فروش سکه در سقف روز تا حدی توانستند ضررهای خود را جبران کنند. با این حال، نکته جالب این بود که با وجود مقاومت این دسته از معامله‌گران، سکه نتوانست برخلاف جریان بنیادی بازار کار کند. در واقع، سکه با تاخیر به کاهش قیمت دلار واکنش نشان داد. برخی معامله‌گران اعتقاد دارند، ادامه حراج سکه موجب شده است که جذابیت فلز گرانبهای داخلی برای سفته‌بازان تا حدی پایین بیاید. روز یکشنبه نیز بانک کارگشایی شمش‌های طلای جدیدی را به حراج گذاشت.
    کاهش معاملات ارزی

    به گفته فعالان، در ساعات ابتدایی روز یکشنبه حجم معاملات ارزی بالا بود، ولی از ساعت 2 بعدازظهر میزان معاملات کاهش یافت. روز یکشنبه دلار معاملات خود را با قیمت 4 هزار و 177 تومان آغاز کرد که کاهشی 13 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. این افت بیشتر ناشی از افزایش فروش‌های معامله‌گران در معاملات پشت خطی بود. پس از آن قیمت ارز کمی بالا آمد ولی نتوانست به بالای محدوده 4هزار و 180 تومان سرک بکشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی