عصر بازار

شاخص ارزی به محدوده ۴۲۴۰ تومان قدم گذاشت؛

سکه و دلار رکورد زدند

عصر اعتبار- در اولین روز از دومین هفته دی‌ماه، سکه و دلار هم زمان رکوردهای افزایشی جدیدی را ثبت کردند. روز شنبه، سکه تا ساعت ۳ بعدازظهر تا قیمت یک میلیون و ۴۲۲ هزار تومان بالا رفت که ۹ هزار تومان بالاتر از روز پنج‌شنبه بود. از این ساعت قیمت فلز گرانبهای داخلی پرش بیشتری کرد و تا نرخ یک میلیون و ۴۳۲ هزار تومان صعود کرد. این بالاترین قیمت فلز گرانبهای داخلی از اواخر آبان سال جاری بود. حرکت جهشی سکه در ساعات انتهایی روز شنبه می‌تواند قیمت بازشده امروز را تحت‌تاثیر قرار دهد.

سکه و دلار رکورد زدند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، بخشی از  رشد سکه ناشی از صعود اونس به بالای مرز هزار و 300 دلار در بازارهای جهانی بود. در کنار این، حرکت افزایشی دلار در کانال 4 هزار و 200 تومان دیگر عاملی بود که سکه را تحریک کرد. روز گذشته، شاخص ارزی نیز تا ساعت 3 بعدازظهر 15 تومان افزایش یافت و روی قیمت 4 هزار و 220 تومان قرار گرفت؛ اما پس از این ساعت با شتاب بیشتر تا قیمت 4 هزارو 240 تومان صعود کرد. پیش از این دلار قیمت بالاتری را در ادوار گذشته به ثبت نرسانده بود.

    به گفته فعالان، افزایش خریدهای ارزی، رشد نرخ حواله درهم و بالا رفتن ارزش دلار در کشورهای همسایه از جمله عواملی بودند که به رکوردزنی این ارز در بازار داخلی کمک کردند. افزایش قیمت دلار در بازار آزاد در حالی به ثبت رسید که نرخ رسمی این ارز در مرکز مبادلات ارزی یک تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3‌هزار و 606 تومان و 4 ریال رسید. برخی فعالان اعتقاد داشتند کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی در نوع قیمت‌گذاری بازارساز اثر داشت. این در حالی است که عده دیگری کاهش نرخ رسمی دلار را به احتیاط بازارساز نسبت دادند.  یکی از اتفاقات دیگری که در بازار روز شنبه رخ داد، نزدیک شدن نرخ دلار نقدی به قیمت آن در معاملات امروزی بود.به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، در مقاطعی از اولین روز هفته قیمت دلار در معاملات نقدی و امروزی یکسان شدند؛ این در حالی بود که در روزهای گذشته عموما نرخ دلار در معاملات اعتباری در سطح پایین‌تری نسبت به معاملات نقدی قرار داشت. همسو با رشد بهای دلار، یورو راه صعودی را در پیش گرفت و با 42 تومان افزایش به قیمت 5 هزار و 100 تومان رسید. تقویت نرخ برابری یورو به دلار یکی از عوامل مهمی بود که ارزش ارز اروپایی را نیز در بازار داخلی بالا برد.

    در روزی که نیروهای افزایشی در بازار ارز فعال بودند، سکه‌بازان نیز قیمت را یک کانال دیگر بالا بردند. به گفته فعالان، بخش عمده‌ای از رشد ابتدای روز سکه واکنشی به صعود اونس در بازارهای جهانی بالای مرز هزار و 300 دلار بود. طلای جهانی روز جمعه با قیمت هزار و 302 دلار به کار خود پایان داد. به گفته یکی از بازیگران بازار، ادامه حراج سکه یکی از عواملی بود که موجب شد معامله‌گران در خریدها احتیاط بیشتری کنند. در کنار این، عده‌ای از سکه بازان اعتقاد دارند که اونس طلا به سقف قیمت خود رسیده است و روز دوشنبه می‌تواند بخشی از افزایش روزهای گذشته خود را از دست بدهد. با وجود این، عده‌ای از معامله‌گران اعتقاد دارند در صورت نزول اونس، سکه بازان با ورود به بازار ارز و خرید دلار از ارزش سکه حمایت خواهند کرد. هم‌زمان عده‌ای اعتقاد دارند، دلار پس از افزایش روزهای اخیر نیاز به یک اصلاح قیمتی خواهد داشت. در مجموع می‌توان گفت تناقض‌های زیادی در ذهن معامله‌گران نسبت به آینده نزدیک سکه و دلار وجود دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی