عصر بازار

یک عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان:

پیشگامی بانک مسکن در اجرای «بیمه تضمین کیفیت ساختمان» بدون الزام قانونی

عصر اعتبار- یک عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان اجرای مقررات ناظر بر بیمه تضمین کیفیت ساختمان را به صورت یکپارچه در کشور خواستار شد.

پیشگامی بانک مسکن در اجرای «بیمه تضمین کیفیت ساختمان» بدون الزام قانونی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، امیرحسین مفید با بیان این مطلب،اقدام بانک مسکن در گارانتی 5 ساله بهره برداری از ساختمانی که تامین مالی ساخت آن به وسیله تشکیل اولین صندوق زمین و ساختمان صورت گرفت را بی نظیر توصیف کرد.

    مفید با بیان اینکه پیش از پروژه صندوق زمین و ساختمان نسیم، حتی در مگاپروژه های ساختمانی، موضوع گارانتی و تضمین کیفیت عملیاتی نشده بود و این اتفاق برای اولین بار رخ می دهد، گفت: صندوق های زمین و ساختمان به دلیل برخورداری از نظارت های عالیه سازمان بورس بر پروژه ای که با استفاده از این ابزار بازار سرمایه، تامین مالی می شود، از ابتدا در یک سیکل نظارتی قرار می گیرند و در نتیجه به دلیل کنترل تمام فرآیندهای اجرای پروژه، امکان بیمه تضمین کیفیت برای آنها وجود دارد.

    وی با بیان اینکه به رغم پیش بینی مقرراتی در زمینه بیمه تضمین کیفیت ساختمان، هنوز گامی برای عملیاتی شدن آن در ساخت و سازها پیموده نشده است، اظهار کرد: پیش زمینه این موضوع، تن دادن شهرداری ها به الزامی شدن استفاده از مجری ذی صلاح در ساخت و سازها است.

    مفید با اشاره به اینکه اقدام صندوق زمین و ساختمان نسیم در زمینه برخورداری از بیمه تضمین کیفیت و گارانتی 5 ساله پروژه ای که اخیرا تکمیل شده، قابل ستایش است، افزود: بانک مسکن بدون اینکه الزام قانونی وجود داشته باشد، در این زمینه پیش قدم شده است.

    وی افزود: در عین حال برای فراگیر شدن این موضوع لازم است بخش حاکمیتی درباره ضرورت گارانتی ساختمان به اجماع برسد و موضوع به صورت فراگیر و یکپارچه با شکل گیری یک عزم ملی در کل کشور پیاده شود.

    این کارشناس ارشد مدیریت ساخت با بیان اینکه بیش از یک دهه است که درباره بیمه تضمین کیفیت ساختمان و اهمیت و ضرورت آن گفته می شود، اما این موضوع به جز صندوق نسیم به عنوان یک استثنا، مورد توجه قرار نگرفته و به تغییر اساسی منجر نشده است، افزود: لازم است بیمه ها استراتژی و صندوق مشخصی برای این منظور تعریف کنند تا با قرار گرفتن ساخت و سازهای مختلف تحت پوشش این صندوق، بیمه تضمین کیفیت ساختمان به یک فعالیت اقتصادی و سودآوری برای آنها تبدیل شود و پایدار باقی بماند.

    وی با تاکید بر اینکه حضور سرمایه داران در حیطه ساخت و ساز فی نفسه بد نیست اما نباید سبب به حاشیه راندن متخصصان و مهندسان شود، افزود: این موضوع در حیطه پزشکی حل شده است و اکنون بر خلاف چند دهه قبل دیگر هیچ داروخانه یا مرکز رادیولوژی وجود ندارد که توسط متخصصان امر اداره نشود، اما در حیطه مهندسی هنوز چنین اتفاقی نیفتاده و حضور برخی از سرمایه داران و استفاده ابزاری آنها از مهندسان در پروژه
    های ساختمانی، سبب به حاشیه راندن تخصص در برخی ساخت و سازها شده است که همین موضوع مانعی در برابر اجرای فراگیر بیمه تضمین کیفیت ساختمان محسوب می شود.

    به گفته وی، اگر تمام حلقه های زنجیره ساخت و ساز با کیفیت مبتنی بر قوانین به یکدیگر متصل شود، قطعا اجرایی شدن بیمه تضمین کیفیت ساختمان نیز کار دشواری نخواهد بود.

    به اعتقاد مفید، برای این منظور لازم است شهرداری ها در ارتباط مستقیم با متولی اصلی بخش مسکن یعنی وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرند و تابع سیاست گذاری های کلان این وزارتخانه باشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو