عصر بازار

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

صنعت بیمه حلقه مفقوده صنعت ساختمان

عصر اعتبار- مظاهریان، گفت: نظام مهندسی مانند سیستم کوپنی کار می‌کند که یک نفر همزمان هشت پروژه ساخت و ساز را با هم دارد.

صنعت بیمه حلقه مفقوده صنعت ساختمان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی در اولین کنفرانس مدل‌سازی اطلاعات  ساختمان با بیان اینکه هیچ یک از راهکارهایی که تا کنون برای نجات صنعت ساختمان مطرح شده به اندازه الگوسازی اطلاعات صنعت ساختمان (BIM) موفق نبوده است، اظهار کرد: در این طرح از ابتدایی‌ترین مرحله ساخت فعالیت‌های ساخت و ساز، تحلیل و آنالیز ساختمان‌ها مدیریت پروژه تعمیر و نگهداری ساختمان و نوسازی سازه در پروژه BIM دیده شده است.

    وی تأکید کرد: ایران در حوزه BIM فاصله قابل جبرانی با کشورهای پیشرو در برنامه جهانی BIM قرار دارد به گونه‌ای کشور آمریکا این طرح را از سال 2003 آغاز کرده و در کشورهای مطرح مانند فنلاند، سنگاپور و انگلیس این الگو مورد توجه قرار گرفته است.

    مظاهریان یادآور شد: اگر این فاصله جبران نشود حتی در صنعت ساختمان جهانی هم کشور ایران دیده نخواهد شد.

    مظاهریان، تصریح کرد: ایران به عنوان مثال بهترین در و پنجره دنیا را تولید کند اما اگر در BIM به ثبت نرسد امکان فروش محصول نخواهیم داشت.

    وی با بیان اینکه دیگر دوران تبلیغ با بیلبورد به پایان رسیده است افزود: اگر تولیدات ساختمانی در BIM به ثبت برسد ممکن است سازنده ای در اروپا محصولات ساختمانی ایران را سفارش دهد.

    معاون مسکن و وزیر راه و شهرسازی درباره پیگیری موضوع BIM در وزارت راه و شهرسازی گفت: سند استراتژیکی در وزارت راه و شهرسازی برای مبحث BIM طراحی شده که این سند قابل ارائه برای رئیس جمهور و دولت است.

    وی توضیح داد: این سند یک سخن واحد برای بخش مسکن محسوب می‌شود و این در حالی است که نزدیک به 50 درصد مهندسان و دانشجویان مهندسی به هیچ عنوان آشنایی با BIM ندارند.

    وی افزود: 79 درصد شرکت‌های ساختمانی متاسفانه هیچ اهمیتی به ارائه اطلاعات در BIM نمی‌دهند.

    مظاهریان با بیان اینکه پروژه BIM یک دوره 10 ساله را باید طی کند افزود: طی دو سال هیچ کاری را نمی‌توان انجام داد و هیچ رایی برای کسی نمی‌اورد.

    وی تصریح کرد: هم اکنون کشور ترکیه و قطر که بازار خوبی برای ساخت و ساز مهندسی دارند تا زمانی که به پروژه BIM مسلط نشویم نمی توانیم مهندسان خود را برای کار به این کشورها اعزام کنیم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه صنعتی‌سازی به عنوان مفهومی که می‌تواند مشکل ساختمان را حل کند از آن یاد می‌شود گفت: حداقل دو بار برای صنعتی سازی ساختمان تلاش شد و هر دو بار ایران ناکام ماند.

    وی گفت: پیش از انقلاب کارخانه‌های متعدد تولید مصالح پیش ساخته احداث شد ولی نتیجه این سرمایه‌گذاری عظیم تنها دو درصدی ساخت و ساز به سبک صنعتی بود بیشتر ساختمان‌ها در آن زمان از شوروی سابق وارد کشور می‌شد.

    معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بار دیگر صنعتی سازی در طرح مسکن مهر مطرح شد گفت: در آن دوره اعلام شد که باید 20 درصد از ساختمان‌های مسکن مهر به روش صنعتی احداث شود و نتیجه مداخله مستقیم دولت در ساخت و ساز موفق باعث شد که این طرح موفق نشود.

    وی یادآور شد: متاسفانه هنوز در تعاریف صنعتی‌سازی کشور ایران مشکلات بسیاری دارد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود دو نظام کاملا متفاوت در بخش ساخت و ساز گفت: یکی از این نظام‌ها شامل نظام فنی واجرایی به عنوان زیرمجموعه سازمان برنامه و بودجه و متولی ساخت و ساز دولتی و سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان متولی ساخت و ساز خصوصی به مسیر خود به طور جداگانه‌ای ادامه می‌دهند.

    وی افزود: در برنامه ششم مقرر شده دو نظام فنی و اجرایی و نظام مهندسی به طور نظامند و هماهنگ فعالیت کنند، اما قرار نیست با یکدیگر ادغام شوند در نتیجه اگر در کشور زلزله‌ یا سانحه ای رخ دهد نمی‌توانید کسی را پیدا کنید که مسئولیت این سانحه را بر عهده بگیرد.

    وی با اشاره به اینکه در سیستم مناقصات نیز متاسفانه چنین مشکلات وجود دارد افزود: سیستم مناقصه فعلی بر پایه کیفیت استوار است بلکه قیمت را مد نظر قرار می‌دهد.

    وی افزود: هر شرکتی که قیمت ارزان‌تر بدهد ولی کیفیت نداشته باشد برنده مناقصه اعلام می‌شود و پروژه‌ای که به دلیل ارائه قیمت غیرواقعی به سرانجام نمی‌رسد.

    مظاهریان تاکید کرد: متاسفانه هیچ کس جرات نمی‌کند این سیستم را بر هم بزند زیرا که دستگاه‌ها متهم می‌شوند با یکدیگر زد و بندی دارند.

    مظاهریان با اشاره به اینکه اگر یک مهندسی در ایران بگوید که من به تمامی 22 مبحث مقررات صنعت ساختمان اشراف دارم هیچ کس در دنیا به آن اهمیت نمی‌دهد.

    وی گفت: مباحث و مقررات ملی ساختمان دیگر در دنیا هیچ ارزشی ندارند در بسیاری از کشورهای اروپایی مقررات ملی ساختمان به مقررات واحد اروپا در بخش ساخت و ساز تبدیل شده است ولی متاسفانه ما به دور خود دیوار کشیده‌ایم که این اتفاق نمی‌تواند مشکل اشتغال در بخش مهندسی ما را حل کند.

    وی تاکید کرد: صنعت بیمه یکی از حلقه‌های بزرگ مفقوده صنعت ساختمان است که متاسفانه نتوانسته خود را با رشد صنعت ساختمان منطبق کند.

    معاون وزیر راه و شهر سازی، تصریح کرد: نظام مهندسی مانند یک سیستم کوپنی کار می‌کند که یک نفر همزمان هشت پروژه ساخت و ساز را دارد در نتیجه کیک صنعت ساختمان محدود شده است.

    مظاهریان با تأکید بر اینکه در قانون نظام مهندسی آمده است که استان هایی که 50 مهندس دارند، می‌توانند نظام مهندسی تأسیس کنند، گفت: در صورتی که این تعداد وجود نداشته باشد از استان‌های همجوار به عنوان استان‌ معین کمک بگیرند.

    وی تأکید کرد: هم اکنون 450 هزار مهندس در بخش ساختمان تحصیل کرده‌اند که این میزان تربیت مهندس با قانون نظام مهندسی بسیار متفاوت است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو