عصر بازار

شاخص ارزی در بازار غیررسمی از مرز روانی عقب نشست؛

هواشناسی بازار ارز و سکه

عصر اعتبار- در اولین روز هفته جو متغیری بر بازار ارز و سکه حاکم بود؛ جابه‌جایی قیمت در هر دو بازار زیاد بود و روند قیمت سکه و دلار حالت رفت و برگشتی داشت. روز شنبه، دلار در همان ساعات ابتدای روز به سرعت توانست به یک مرز روانی مهم برسد؛ با این حال، با برخورد به این نقطه معامله‌گران از موقعیت خرید خارج شدند و فروش‌های ارزی را افزایش دادند. سکه نیز در معاملات نقدی بازار بین دو مرز ۲ میلیون و ۶۰۰ و ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان نوسانات خود را ثبت کرد.

هواشناسی بازار ارز و سکه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، گسل‌هایی که در هفته گذشته فعال شده بودند، روز شنبه دلار را به مرز جدیدی بردند؛ با این حال، اصلاحات قیمتی از اواسط روز این ارز را به چند کانال پایین‌تر از سقف روزانه برد. در اولین روز هفته، دلار در بازار غیررسمی در ابتدای روز 7 هزار و 600 تومان قیمت خورد که حدود 100 تومان بالاتر از قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه بود. روند افزایشی در همان ابتدای روز با سرعت زیادی پیگیری شد و قیمت به راحتی وارد مرز 8 هزار تومانی شد. با این حال، از اواسط روز قیمت در مسیر معکوس قرار گرفت و تا ساعت 4بعدازظهر تا 7 هزار و 700 تومان عقب گرد کرد. مانند بازار ارز، در بازار سکه نیز جو متغیری بر بازار حاکم بود و قیمت‌ها در رفت و برگشت بودند. روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی در ابتدای روز قدم به کانال 2 میلیون و 700 هزار تومانی گذاشت، ولی در ادامه روز با کاهش از این مرز در سطح 2 میلیون و 680 هزار تومان به کار خود پایان داد. این قیمت 100 هزار تومان بالاتر از نرخ بسته شده روز پنج‌شنبه بود. رشد بهای سکه بیش از هر عاملی ناشی از افزایش قیمت دلار بود. با این حال، برخی افزایش سقف قیمت‌ها در معاملات آتی آبان و دی ماه را در افزایش خریدهای بازار نقدی موثر دانستند. روز شنبه، قیمت در سررسیدهای ماه‌های یاد شده بعضا به بالای 3 میلیون و 200 هزار تومان رسیده بود.
    هشداری که جدی گرفته نشد

    پیش‌تر «دنیای اقتصاد» در گزارش‌های مختلف نسبت به اتخاذ برخی سیاست‌های ارزی هشدار داده بود. در کنار این، بعضا به واسطه رصد روزانه قیمت‌ها، در مورد اتفاقات احتمالی پیش‌روی بازارها اخطار داد؛ ولی همزمان با مشورت با کارشناسان راه‌حل‌هایی را برای جلوگیری از وقوع این اتفاقات یا چگونگی مقابله با آنها مطرح کرد.

    هفته گذشته نیز این رسانه با انتشار گزارشی با عنوان «گسل‌های فعال در بازار ارز» نسبت به نوسانات احتمالی قیمت هشدار داد. رشد نرخ حواله درهم به بالای هزار و 900تومان و نزدیکی بیشتر به مرز 2 هزار تومانی در کنار تثبیت دلار بالای مرز روانی 7هزار تومانی دو علامت هشدار بودند که در آن گزارش به آنها اشاره شده بود. با این حال، هشدارهایی که مطرح شدند، نه تنها جدی گرفته نشد؛ بلکه بعضا با تفاسیر ناصواب همراه شد. در واقع، به جای آنکه برای این هشدارها راه علاجی صورت گیرد، به هشدار‌دهنده اتهام زده شد. در نظر بگیرید یک ساختمان در معرض زلزله قرار دارد. کارشناسان این احتمال را به اطلاع مسوولان امر می‌رسانند، ولی به جای اینکه فکری به حال ساختمان و مسائل پیرامون هشدار شود، کارشناسان مورد اتهام قرار بگیرند که اساسا به چه دلیل چنین مسائلی را مطرح کرده‌اند.  با جدی گرفته نشدن روند قیمت درهم، روز پنج‌شنبه قیمت درهم از مرز 2 هزار تومان عبور کرد و روز شنبه خود را به بالای سطح 2 هزار و 100 تومانی رساند. قرار گرفتن دلار بالای مرز 7 هزار و 400 تومانی نیز موجب ورود تقاضای جدید به بازار شد؛ ورود تقاضای جدید فنی و سرمایه‌گذاری در مقطعی از روز گذشته قیمت را تا 8 هزار تومان بالا برد. در این میان، نرخ یورو و پوند تحت تاثیر نوسانات بازار به سطوح جدیدی وارد شدند. دو ارز اروپایی روز گذشته بالای سطوح 9 و 10 هزار تومانی نوسان کردند؛ نکته مثبت بازار در روز گذشته آن بود که پس از رسیدن به مرز 8 هزار تومانی، معامله‌گران موقعیت خرید را ترک و بیشتر سعی کردند ارز خود را بفروشند. این مساله می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که این مرز به‌عنوان سقف مقاومتی جدید در بازار فعالیت خواهد کرد و در صورتی که بازارساز به موقع وارد بازار شود، می‌تواند مانع از ادامه نوسانات افزایشی دیگر در بازار شود. البته باید این نکته را در نظر داشت که تغییرات در بازارها در حال حاضر به سرعت رخ می‌دهد و باید سیاست‌های جدید برای برخورد با نوسانات نیز در این شرایط با سرعت و دقت بیشتری اتخاذ شوند.
    اثر ممنوعیت واردات بر دلار

    ممنوعیت ورود برخی کالاها و تخصیص ارز 4 هزار و200 تومانی به آنها، انتظارات دو‌گانه‌ای را در میان فعالان ایجاد کرد. عده‌ای معتقدند، عدم تخصیص ارز به این گروه کالاها منجر به ورود تقاضای این بخش به بازار آزاد می‌شود و در نتیجه افزایش تقاضا، قیمت‌ها می‌توانند رشد بیشتری را تجربه کنند. با این حال، عده دیگری عنوان کردند حذف واردات خودرو می‌تواند موجب صرفه‌جویی زیادی در مصرف ارز شود و تخصیص این ارزها به سایر کالاها، کمی فشار را از بازار کم می‌کند. در واقع از نظر آنها شاید بشود سایر کالاها را قاچاق و مصرف کرد؛ ولی ورود خودرو به داخل کشور از این پس سخت‌‌تر خواهد شد. در این میان، برخی خبر ممنوعیت واردات را چندان بر نوسانات قیمتی دلار موثر ندانستند. آنها باور داشتند، احتمال بازگشت ایران به لیست سیاه FATF یکی از عواملی است که توانست انتظارات قیمتی را در راستای صعودی قرار دهد. البته بخش زیادی از معامله‌گران، اعتقاد دارند خبرهای روزهای اخیر در رشد قیمت‌ها چندان اثری نداشته است و بیشتر نبود واکنش نسبت به افزایش قیمت‌ها انتظارات افزایشی را قوی‌تر کرده است. به گفته آنها، روند صعودی قیمت و شکست پیاپی مرزهای مقاومتی موجب شده است که از یک سو تقاضای سرمایه‌گذاری و از سوی دیگر تقاضای فنی وارد بازار شود.

    در کنار این، در روزهای اخیر ارزش دلار در بازارهای مرزی بالاتر رفته است و ارزش نرخ حواله درهم نیز با سرعت زیادی در مسیر صعودی قرار گرفت. روز شنبه، ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق، در کانال 7 هزار و 700 تومان قرار گرفت و در هرات افغانستان نیز این ارز به آستانه مرز 7 هزار و 700 تومانی رسید.  در این میان، رشد نرخ حواله درهم به بالای 2 هزار و 100 تومان متغیر مهم‌تری بود که انتظارات افزایشی را در بازار داخلی بالا برد. نرخ حواله درهم و دلار به‌صورت سنتی رابطه مستقیم با یکدیگر دارند و افزایش یکی منجر به رشد دیگری می‌شود.
    دشواری خرید دلار، ورود به بازار طلا

    عده‌ای از فعالان باور دارند، ممنوعیت معاملات دلار موجب ورود بخشی از تقاضا به بازار مجاز طلا و سکه شده است. از نظر آنها همین موضوع شدت نوسانات سکه و طلا را افزایش داده و موجب شده است که سکه بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله شود.  به گزارش «ایرنا» ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا اعلام کرد: قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به دلایل روانی حدود 400 هزار تومان حباب دارد. وی درباره چرایی افزایش قیمت گفت: بخش عمده‌ای از این افزایش قیمت دلایل روانی دارد؛ اعلام سیاست جدید بانک مرکزی مبنی‌بر عرضه گواهی پیش‌فروش سکه، این شایعه را در بازار به‌وجود آورده که قرار نیست سکه‌های پیش‌فروش شده به خریداران تحویل داده شود. وی افزود: در حالی که مسوولان بانک مرکزی گفته‌اند تحویل سکه‌های پیش‌خرید شده قطعی است، اما تا زمانی که بازار با شرایط و سیاست‌های جدید آشنا و این گواهی‌ها به بورس عرضه شود، اثر روانی خود را بر بازار خواهد داشت.  محمدولی، فشار تقاضا بر بازار را عامل دیگر در افزایش بهای سکه دانست و افزود: محاسبه‌های ما نشان می‌دهد هر قطعه سکه تمام حدود 400هزار تومان حباب دارد.

    رئیس اتحادیه طلا در عین حال قیمت طلای خام را فاقد هر گونه حباب قیمتی دانست و گفت: اکنون قیمت طلای خام به قیمت‌های جهانی آن نزدیک شده است. محمدولی، تنش در روابط تجاری آمریکا و چین را یکی از دلایل افزایش قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی دانست و گفت: با این حال افزایش بهای طلا در بازار ایران دلایل داخلی دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو