عصر بازار

مدیرکل نظارت بر خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت :

پوشش بیمه همگانی طبق روال سابق است

عصر اعتبار- مدیرکل نظارت بر خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت گفت: پوشش بیمه همگانی طبق روال سابق است، فقط هزینه‌ها مدیریت می‌شود.

پوشش بیمه همگانی طبق روال سابق است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مهدی قنادی در حاشیه مراسم بزرگداشت هفته بیمه سلامت در جمع خبرنگاران، با اشاره به این‌که 40 میلیون نفر در سراسر کشور تحت پوش بیمه سلامت قرار دارند، اظهار کرد: پوشش بیمه همگانی طبق روال قبل به کار خود ادامه می‌دهد و تنها چیزی که اضافه شده، حذف همپوشانی‌ها است. اگر جمعیت تحت پوشش بیمه‌ها را کنار هم قرار دهیم، بیشتر از جمعیت کل کشور می‌شود. به همین‌خاطر رفع همپوشانی دستور مراجع بالا دستی است.

    وی با اشاره به این‌که بیمه سلامت، بیشترین همپوشانی را با سازمان تامین‌اجتماعی دارد،گفت: آمار این افراد احصا شده است تا موقع نیاز به تعویض دفترچه از پوشش بیمه سلامت خارج شوند. در واقع رفع همپوشانی، ساماندهی به آمار بیمه‌شدگان است.

    قنادی تصریح کرد: طبق قانون، همه مراکز ارائه‌دهنده خدمت باید با سازمان‌های بیمه‌گر پایه قرارداد داشته باشند و در حال حاضر پرداخت مطالبات نسبت به سنوات گذشته بسیار به‌روزتر شده است. این‌که برخی مراکز به خاطر مطالبات چند ماهه از سازمان بیمه سلامت شاکی هستند تا حدودی منطقی به نظر نمی‌رسد چراکه پرداخت مطالبات نسبت به سال‌های گذشته خیلی تغییر کرده است.

    مدیرکل نظارت بر خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت با تاکید بر این‌که در حال حاضر پرداخت مطالبات به داروخانه‌ها در بازه زمانی دو تا سه ماهه انجام می‌شود، گفت: نیازمند مدیریت هزینه‌ها هستیم. در واقع یکی از بهترین اقدامات دولت فعلی اجرای طرح تحول سلامت است که هزینه‌های زیادی را به دولت تحمیل کرد. این روند نارضایتی‌هایی را ایجاد کرد و مهم‌ترین دلیل آن، ادامه روند نابسامانی‌های بیمه‌ای بود. از این‌رو، مدیران باید به جد فرآیند و روند مسائل حوزه درمان را بهبود ببخشند.

    وی یادآور شد: در کشورهای توسعه یافته، اولویت با درمان‌های اورژانسی است و خدمات درمانی بر اساس نیازهای جامعه ارائه می‌شود. متاسفانه ما در بسیاری مواقع تقدم «تقاضا» و «نیاز» را به درستی تشخیص نداده‌ایم و این مقوله‌ای است که باید در سنوات گذشته مورد توجه قرار می‌گرفت.

    قنادی ادامه داد: وقتی صحبت از محدودیت اعتبارات به میان می‌آید، به این معنی نیست که اعتبارات همیشه کم بوده است چراکه وقتی اجرای طرح تحول سلامت در سال 92 را مرور کنیم، متوجه می‌شویم که هر سال تخصیص اعتبارات برای ادامه این طرح رشد فزاینده‌ای داشته است ولی به هدف مطلوب دست نیافته‌ایم. از این‌رو امسال مقرر شد که برای ارائه خدمات، سقف تعیین شود.

    مدیرکل نظارت بر خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت با تاکید بر این‌که در حال حاضر بیشترین فشار روی مراکز دانشگاهی است، تصریح کرد: خدمات درمانی بدون این‌که خدشه‌ای به حوزه سلامت وارد شود ارائه می‌شود و تنها راه ادامه این روند، مدیریت هزینه‌ها است. در حقیقت دنبال این هستیم که علاوه بر ارائه درمان‌های بهتر برای ارائه خدمات نوین هزینه کنیم.

    وی افزود: با ادامه روند قبلی فقط در خدمت یک عده نابسامان‌ بودیم ولی با اصلاح روند و همکاری اکثریت موسسات طرف قرارداد، می‌توان خدمات با کیفیت‌تری ارائه داد. باید خرید راهبردی انجام بگیرد و این به معنی کاهش هزینه‌ها نیست. در واقع خرید راهبردی مستلزم بسترسازی است و این بسترسازی، قوانین، میزان بودجه، نیازهای مردم، آموزش کارکنان و کنترل اقدامات غیر ضروری را شامل می‌شود.

    قنادی با تاکید بر این‌که کنترل هزینه‌ها، جلوی انباشت دارو را می‌گیرد،گفت: در پی آن هستیم که درمان و تجویز با مراجعه به اولین پزشک و به صورت مرحله‌ای انجام شود. متاسفانه در ایران بسیاری از پزشکان برای درمان بیمار گام آخر را پیش می‌گیرند و اصلا در نظر نمی‌گیرند که اگر بیمار به گام آخر قدم گذاشت و درمان نشد، راه چاره‌ای وجود ندارد. در حالی که اگر روند درمان پله پله طی شود، خدمات راحت‌تر و در دسترس‌تر ارائه می‌شود.

    مدیرکل نظارت بر خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: باید بتوانیم افزایش اعتباراتی که رخ داده را مدیریت کنیم و روش‌های منسوخ را به کار نگیریم. در واقع باید مدیریت درمان را تمرین کنیم. از این‌رو، امسال مقرر شد افراد تحت پوشش بیمه رایگان همگانی فقط از مراکز دانشگاهی خدمات دریافت کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی