عصر بازار

کاهش ۵۵ درصدی زندانیان غیرعمد از اسفند ۱۴۰۰ تاکنون

کمتر از ۶۰۰ زندانی بدهکار مهریه

عصر اعتبار- رئیس هیات امنای ستاد دیه کشور از کاهش ۵۵ درصدی زندانیان جرایم غیرعمد خبر داد و گفت: تعداد زندانیان مرتبط با مطالبات و شکایات مهریه به کمتر از ۶۰۰ زندانی کاهش یافته است.

کمتر از ۶۰۰ زندانی بدهکار مهریه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، سید اسدالله جولایی با مقایسه آمار زندانیان بدهکار مهریه در پنج سال گذشته افزود: جمعیت مردان بدهکار صداق از آمار 2500 زندانی در اردیبهشت سال 1397 به مرور در سال 1398 با یک شیب تند به تعداد 1229 محبوس کاهش یافت و در ادامه با تاکید مکرر مراجع عظام تقلید در خصوص «عذر حبس بدهکاران دیون غیرمعوض» و البته دغدغه و اهتمام مسئولان قضایی، این اعداد در سال‌های 1399 و 1400 به ترتیب تا عدد 945 و 821 زندانی مهریه تقلیل پیدا کرد.

    جولایی ادامه داد: امروز هم که آخرین آمار استخراجی در هفته پایانی اردیبهشت 1401 بررسی و اطلاع‌رسانی شد، خوشبختانه این عدد به کمتر از 600 زندانی مرتبط با مطالبات و شکایات مهریه کاهش یافته است.

    وی با تشریح آخرین وضعیت زندانیان جرایم غیرعمد گفت: با تلاش‌ها در راستای حبس‌زدایی از بدهکاران غیربزهکار در ماه رمضان و البته تلاش‌های دستگاه قضایی در زندان‌زدایی و کاهش ورودی محکومان غیرعمد، اکنون 2 هزار و 868 زندانی بدهکار مالی و محکوم به پرداخت دیات غیرعمد (حوادث کارگاهی و سوانح رانندگی) در بند حضور دارند.

    اکنون 2868 زندانی بدهکار مالی و محکوم به پرداخت دیات غیرعمد (حوادث کارگاهی و سوانح رانندگی) در بند حضور دارند126 زن و 2742 محکوم مرد بابت دیون غیرعمد در بند هستند
    وی با بیان این که 126 نفر از  محکومان غیرعمد را زنان شامل می‌شوند، افزود: از زندانیان تحت حمایت ستاد دیه 31 نفر به دلیل ناتوانی در تامین دیات فوتی و جرحی ناشی از حوادث جاده‌ای، 15 نفر به علت عدم توانایی در پرداخت دیات مرتبط با تعهدات کارگری و کارفرمایی و 32 نفر نیز بابت دیون شبه‌عمد در حبس حضور دارند و باقی مددجویان که 97 درصد محکومان غیرعمد را شامل می‌شوند بدهکاران چک، مهریه و پرونده‌های نفقه هستند.

    رئیس هیات امنای ستاد دیه کشور اظهار داشت: با همیاری خیران در برپایی بیش از 400 جشن گلریزان در ماه مبارک رمضان و همراهی کم‌نظیر برخی قضات محاکم در اعمال مجازت‌های جایگزین حبس و به طور ویژه قبولی دادخواست‌های اعسار یا تعدیل اقساط، خرسندیم آمار پنج هزار و 222 نفری زندانیان جرایم غیرعمد در ابتدای سال جاری امروز با کاهش 55 درصدی محکومان همراه است. کاهش تعداد زندانیان مهریه رکورد زد

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی