عصر بازار

تامین مالی زنجیره‌ای چگونه خلق پول را کاهش می‌دهد؟

عصر اعتبار- جلوگیری از انحراف منابع، شفافیت مالیاتی در اعطای تسهیلات و کاهش نقدینگی و خلق پول از مزایای طرح تامین مالی زنجیره‌ای است.

تامین مالی زنجیره‌ای چگونه خلق پول را کاهش می‌دهد؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا؛ حجت‌الله فرزانی؛ کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه با مزایای طرح تامین مالی زنجیره‌ای در اقتصاد کشور گفت: با استفاده از این طرح، تامین مالی سرمایه در گردش برای واحد‌های تولیدی در یک زنجیره صورت می‌گیرد.

    وی ادامه داد: تامین مالی زنجیره‌ای منجر به تسهیل‌گری خواهد شد، همچنین با این طرح فرآیند‌های تامین مالی به نقطه‌های هدف گذاری شده تعلق می‌گیرد.

    کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: اینکه شرکت‌ها به صورت جزیره‌ای و با ارقام نامشخص تسهیلات دریافت کنند، مشکلاتی را برای بانک‌ها ایجاد می‌کند که نمونه‌ای از آن افزایش تقاضای تسهیلات نسبت به منابع بانکی است.

    وی افزود: یکی دیگر از مزایای این طرح شامل شناسایی شرکت‌های واجد شرایط است که این شرکت‌های شناسایی شده می‌توانند با رصد بیشتری عملیات خود را انجام دهند، چون با فروش محصولات خود به شرکت‌های واسط بعدی و در نهایت به مصرف کننده نهایی و ثبت فاکتور‌ها در سامانه جامع تجارت، شفافیت ایجاد می‌شود.

    فرزانی با بیان اینکه تامین مالی زنجیره ای بر اساس فاکتور‌های الکترونیک و با سیستم سازمان توسعه تجارت پیگیری می‌شود، گفت: این طرح سطح تقاضا برای دریافت تسهیلات و سرمایه در گردش را که هم اکنون واحد‌ها به صورت جداگانه درخواست می‌دهند را کاهشی می‌کند؛ بنابراین این نوع تامین مالی ، به صورت هدفمند برای کل زنجیره عمل خواهد کرد.

    کاهش نقدینگی و خلق پول

    وی با بیان اینکه در شرایط فعلی منابع بانک‌ها محدود است، ادامه داد: اگر سطح تقاضا برای تسهیلات با منابع بانکی متناسب شود، این تناسب در حجم پولی مورد نیاز بانک‌ها، مدیریت نقدینگی و کاهش ریسک نقدینگی بانک ها موثر خواهد بود. این موضوع استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی که باعث خلق پول و نقدینگی می‌شود را نیز کاهش می‌دهد.

    جلوگیری از انحراف منابع

    فرزانی در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح منجر به شفافیت در اعطای تسهیلات و جلوگیری از انحراف منابع خواهد شد؟ تصریح کرد: اگر فاکتور‌ها در سامانه توسعه تجارت و به صورت الکترونیک صادر شود، قابلیت ردیابی خواهد داشت؛ بنابراین این طرح منجر به شفافیت مصرف تسهیلات برای تولید محصول و خرید مواد اولیه می‌شود، چون این سامانه از نقطه شروع تولید تا پایان که به دست مصرف کننده برسد قابل ردیابی خواهد بود.

    شفافیت مالیاتی در اعطای تسهیلات

    وی افزود: صدور فاکتور الکترونیک در این طرح از جنبه مالیاتی دارای اثری مثبت است، چون این فاکتور برای سازمان امور مالیاتی یک سند معتبر است، بنابراین تامین مالی زنجیره‌ای منجر به شفافیت مالیاتی هم می‌شود. ضمن اینکه در این طرح بر اعطای تسهلات نظارت خواهد شد.

    فرزانی در پاسخ به این پرسش که تامین مالی زنجیره‌ای در سایر کشور‌های دنیا به چه صورت است؟ گفت: در سایر کشور‌ها سامانه‌های تولید محصولات به صورت الکترونیک است و محصول تولید شده و سرمایه درگردش مورد نیاز هر شرکت به صورت لحظه‌ای مشخص است به همین دلیل برای این موضوع ابزار تامین مالی تعریف کردند یا از سازکار‌های بازار سرمایه برای تامین مالی بلند مدت استفاده می‌کنند؛ بنابراین از این طرح در اقتصاد‌های توسعه یافته نیز استفاده می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو