عصر بازار

اعتبار عمرانی ۶۰ همتی در حساب‌های بانکی کجا خرج می‌شود؟

عصر اعتبار- منظور خبرداد که ۶۰ هزار میلیارد تومان از واگذاری تملک دارایی‌های سال گذشته دستگاه‌های اجرایی در حساب‌های بانکی موجود است.

اعتبار عمرانی ۶۰ همتی در حساب‌های بانکی کجا خرج می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، داود منظور، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، با حضور در جلسه علنی روز سه‌شنبه 24 مرداد مجلس شورای اسلامی، گفت: معمولاً در چهارماهه اول سال، منابع بودجه‌ای به طور کامل تحقق پیدا نمی‌کند. چراکه وصول مالیات‌ها در دو ماه اول سال پایین است و تا آیین‌نامه‌های اجرایی آماده و بستر برای اجرا فراهم شود، زمان می‌برد.

    وی توضیح داد: با وجود این، در چهار ماهه اول امسال عملکرد شایسته‌ای داشته‌ایم؛ ابتدا به نسبت وصول درآمد کل که مبلغ دو هزار و 82 همت است، توانسته‌ایم در چهار ماه، 448 همت را وصول کنیم که البته طبق قانون بودجه باید رقم 807 همت خلق منابع می‌شد. با این حال 63,5 درصد منابع به نسبت کل آنچه که باید تحقق پیدا می‌کرد، وصول شده است.


    منظور تأکید کرد: منابع درآمدی ما سه قسمت درآمد‌های مالیاتی و گمرکی، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی است که در بخش درآمد‌ها در چهار ماه ابتدای سال، درآمد این بخش 84,8 درصد تحقق داشته و این در شرایطی است که طی سه سال گذشته، رشد سالیانه درآمد مالیاتی 55 و 58 درصد بوده که امسال در قانون بودجه رشد درآمد مالیاتی 55 درصد پیش‌بینی شده بود؛ بنابراین عملکرد نظام مالیاتی منطبق بر پیش‌بینی‌ها و فراتر از آن بوده است.

    معاون رئیس جمهور در ادامه گفت: میزان مالیات وصولی و سایر درآمد‌های کشور در چهارماه ابتدای سال، رشد 57 درصدی به نسبت سال گذشته داشته است. اما در خصوص واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای که عمده آن درآمد نفتی است، طبق قانون بودجه باید در چهار ماه نخست امسال، درآمد نفتی ما بالغ بر 248 هزار همت می‌بود و آنچه تحقق پیدا کرده است 105 همت است.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه سپس افزود: در بخش درآمد نفتی، رشد 42 درصدی داشته‌ایم که به نسبت سال گذشته، 57 درصد رشد درآمد نفتی تحقق یافته است. یکی از نکات فروش نفت بر اساس آنچه در قانون پیش‌بینی شده، این بود که روزانه 1,4 میلیون بشکه نفت به فروش برسد که این فروش انجام می‌شود؛ اما به دلیل شرایط تحریم، تحقق درآمد‌ها زمان‌بر است و تا درآمد فروش در اختیار ما قرار بگیرد، مسیری باید طی شود؛ با این حال صادرات نفت و میعانات گازی بیش از 1.4 میلیون بشکه در روز انجام می‌شود.

    وی با اشاره به درآمد‌های واگذاری دارایی‌های مالی، گفت: سیاست این بود که امسال واگذاری دارایی‌های مالی، یعنی انتشار اوراق، فقط برای طرح‌های تملک نیمه‌تمام و طرح‌هایی که امسال و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، انجام گیرد؛ بنابراین حتی یک ریال برای امور اجرایی از اوراق هزینه نکرده‌ایم و در سال جاری ماهانه 20 هزار میلیارد تومان اوراق برای طرح‌های تملک اختصاص داده‌ایم.

    رشد نقدینگی در حال کاهش است

    منظور با بیان اینکه در کنار اجرای قانون بودجه سیاست‌هایی برای تحقق شعار سال دنبال می‌شود، گفت: امسال توانسته‌ایم از رشد نقدینگی و رشد پایه پولی جلوگیری کنیم. در حال حاضر رشد نقدینگی در حال کاهش است و رشد پایه پولی تحت کنترل قرار گرفته است. در سه ماه گذشته شاهد آرامش و ثبات قیمت‌ها هستیم.

    اوراق مالی برای هزینه‌های جاری منتشر نشده است

    معاون رئیس جمهور سپس گفت: از تنخواه‌گردان خزانه استفاده نکرده‌ایم که این به معنای کنترل تورم است و همچنین برای هزینه‌های جاری، اوراق مشارکت منتشر نشده است و پایه پولی را صرف هزینه‌های جاری دولت نکرده‌ایم. در عین حال، در پرداخت‌های هزینه‌ای رشد 53 درصدی داشته‌ایم و در بخش حقوق کارکنان دولت و سایر هزینه‌های مالی، با رشد 54 درصدی مواجه بودیم. در زمینه صندوق‌های بازنشستگی نیز باید گفت به نسبت سال گذشته رشد 48 درصدی اتفاق افتاده است.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه افزود: ماهانه سود و اصل اوراقی را که در دولت گذشته منتشر شده بود، پرداخت می‌کنیم. به گونه‌ای که ماهانه 20 هزار میلیارد تومان بازپرداخت اصل و سود اوراق دولت قبل را داشته‌ایم که بازپرداخت‌ها، از درآمد‌های امسال بوده است. همچنین از بانک مرکزی استقراض نکرده‌ایم و باید گفت انضباط بودجه به طور کامل در حال انجام است.

    وی سپس افزود: 60 هزار میلیارد تومان از واگذاری تملک دارایی‌های سال گذشته دستگاه‌های اجرایی در حساب‌ها موجود است؛ چرا که طبق قانون تا شهریورماه می‌توان از این درآمد‌ها استفاده کرد. این را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده‌ایم تا با فوریت این منابع را برای تکمیل طرح‌های عمرانی هزینه کنند.

    منظور افزود: نمایندگان شاهد هستند که طرح‌های مهمی همزمان با سفر استانی رئیس‌جمهور در حال اجراست و افتتاح طرح‌های مهم با سرعت بالا انجام می‌شود.

    مسیر‌های پیاده روی اربعین تا چه زمانی تکمیل خواهد شد؟

    معاون رئیس جمهور در ادامه گفت: تمام مسیر‌های پیاده روی اربعین تا قبل از این فریضه دینی تکمیل خواهد شد و تخصیص اعتبارات وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و نیرو برای طرح‌های آب و آبرسانی و طرح‌های ریلی با اولویت انجام می‌شود.

    منظور سپس افزود: دولت تکمیل طرح‌های حوزه‌های انتخابیه نمایندگان را در دستور کار دارد و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تا پایان امسال، 1500 طرح و پروژه افتتاح شود. 

    307 هزار فقره تسهیلات ازدواج پرداخت شده است

    رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه به تبصره (16) قانون بودجه پرداخت و گفت: در تبصره (16) در موضوع تسهیلات در بخش ازدواج، 62 همت و 307 هزار فقره تسهیلات ازدواج داده شده است؛ در بخش تشویق فرزندآوری، 17 همت و 273 هزار فقره تسهیلات ارائه شد؛ در تبصره (18) در موضوع کسب و کار برای اولین بار در چهار ماه اول سال، هم آیین‌نامه ابلاغ شد و هم سازمان برنامه و بودجه مبلغ 1500 میلیارد تومان اختصاص داد که با سه برابر منابع بانک‌ها، تلفیق و مبلغ شش هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال از محل منابع امسال داده شد.

    وی سپس افزود: بخش زیادی از منابع سال گذشته در موضوع تسهیل کسب و کار باقی مانده است که چون آیین‌نامه آن به‌موقع آماده نشده بود، منابع آن امسال تخصیص پیدا می‌کند.

    رئیس جمهور موضوع مسکن را به طور ویژه دنبال می‌کند

    معاون رئیس جمهور با تأکید بر اینکه موضوع مسکن مورد توجه ویژه دولت و رئیس‌جمهور است، گفت: جلسات شورای عالی مسکن هر ماه به صورت منظم و برنامه‌ریزی شده به ریاست رئیس‌جمهور برگزار می‌شود و برنامه زمان‌بندی شده برای احداث یک میلیون مسکن در بخش حمایتی، روستایی و بافت فرسوده، با سرعت انجام می‌شود.

    منظور سپس افزود: برای اولین بار در سه ماهه اول سال، 80 مورد موافقت‌نامه مبادلاتی داشته‌ایم و 40 مورد دیگر در حال آماده شدن استگ این در حالی است که سال گذشته مبادله موافقت‌نامه‌ها از اول آبان شروع شد؛ اما امسال با امضای الکترونیک از ابتدای اردیبهشت ماه این موافقت‌نامه‌ها امضا شد. همچنین بخش اصلی آیین‌نامه و دستورالعمل‌های قانون بودجه که 73 مورد بود، آماده و ابلاغ شد و تعداد دیگری نیز در نوبت ابلاغ قرار دارند.

    به دلیل مصرف بالای بنزین، صادرات در این بخش ممکن نیست

    رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه گفت: نصف منابع تبصره (14) از صادرات فرآورده‌های نفتی تأمین می‌شود؛ این در حالی‌است که به‌دلیل مصرف بالای بنزین، صادرات در این بخش ممکن نیست و برخی ماه‌ها نیاز به واردات هم داریم.

    ثبات بازار دارو را در حال کنترل و نظارت داریم

    وی سپس افزود: در خصوص تأمین دارو، باید گفت دولت 14 همت نقدینگی را در نظر گرفته و بدهی بیمه‌ها را پرداخت کرد؛ از 180 مورد داروی کمیاب در بازار، به کمتر از 40 مورد رسیده‌ایم و ثبات بازار دارو را در حال کنترل و نظارت داریم. تمام رویکرد دولت این است که آنچه در قانون بودجه پیش‌بینی شده، انجام شود.

    معاون رئیس جمهور در خصوص پرداخت یارانه‌ها گفت: یارانه در موعد مقرر پرداخت می‌شود و افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی، مورد توجه دولت قرار دارند و افزایش 40 درصدی مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد را دنبال می‌کنیم که 20 درصد آن انجام شده و 20 درصد دیگر باید از منابع LPG صورت گیرد که منتظر تأمین آن از سوی وزارت نفت هستیم؛ بنابراین عقب افتادگی مستمری‌ها را جبران می‌کنیم و بایت این تأخیر عذرخواه هستیم.

    کالابرگ اقلام اساسی با قیمت دی‌ماه به سه دهک پایین جامعه داده می‌شود

    رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه گفت: ارائه کالابرگ مورد استقبال قرار گرفت و اقلام اساسی برای سه دهک پایین با قیمت دی‌ماه تأمین می‌شود و تا آخر سال این موضوع اجرایی خواهد بود. 

    معاون رئیس جمهور سپس با اشاره به اصلاحیه لایحه بودجه گفت: در قانون بودجه امسال، قیمت قیر را 7 هزار تومان در نظر گرفته‌اید؛ در حالی‌که در بورس، قیر 15 هزار تومان قیمت خورده است؛ بنابراین پالایشگاه‌ها با این قیمت قیر را تحویل نمی‌دهند و یک کیلو قیر نیز به پروژه‌ها در حوزه‌های انتخابیه شما به دلیل عدم پیش‌بینی مابه‌التفاوت قیمت داده نمی‌شود. مجلس همراهی کند و چند اصلاحیه در بودجه انجام شود تا قیر توزیع و کسری بودجه برای پرداخت بدهی به گندم‌کاران تأمین شود.

    منظور تأکید کرد: اگر کل لایحه دوفوریتی دولت را نمی‌پسندید، سه یا چهار بند مهم را که مورد توافق مجلس است، قبول کنید تا با اصلاحیه دوفوریتی، بتوانیم درخواست‌های نمایندگان را تأمین کنیم. دولت درصدد جلب رضایت مردم و بهبود شرایط معیشتی مردم است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی