عصر بازار

دو سامانه بانکی که به افزایش شفافیت و کنترل ترازنامه شبکه بانکی کمک می‌کنند

عصر اعتبار- کارشناس بانکی و ارزی گفت: راه‌اندازی دو سامانه املاک و مستغلات و سهامدارای شبکه بانکی می‌تواند در شفافیت وضعیت سهامداری و املاک و مستغلات بانک‌ها نقش‌آفرین باشد.

دو سامانه بانکی که به افزایش شفافیت و کنترل ترازنامه شبکه بانکی کمک می‌کنند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ اصغر بالسینی کارشناس بانکی و ارزی گفت: راه‌اندازی سامانه املاک و مستغلات سیستم بانکی و همچنین سامانه سهامداری نظام بانکی به عنوان راهکار‌هایی جهت کاهش ناترازی و شفافیت در سیستم بانکی از این حیث دارای اولویت است که دارایی‌های منجمد در بخش ترازنامه بانک‌ها به ویژه اموال ثابت مربوط به املاک و مستغلات بخش قابل توجهی از دارایی‌های نظام بانکی را تشکیل می‌دهد.

    بالسینی افزود: در عمل زمانی که سیستم بانکی که کار آن تسهیل منابع مالی است به سمت خرید و تملک املاک و مستغلات می‌رود (اگر چه ترازنامه بانک‌ها دارایی‌های زیادی را نشان می‌دهد)، در زمان رکود بازار ملک، این دارایی‌ها منجمد و غیر کارآمد است به همین علت عملا امکان استفاده بهینه از چنین اموالی وجود ندارد.

    او در ادامه بیان کرد: به سبب این که بخش قابل توجهی از سیستم بانکی به دلیل نظارت‌های ناکافی در سنوات گذشته، در خرید و تملک دارایی‌های ثابت دست داشته است، این‌نگاه وجود داشته که بانک‌ها می‌توانند از طریق تملک چنین اموالی خودشان را در مقابل تورم مصون نگه دارند در حالی که چنین سیاستی دو خطای بزرگ را به دنبال داشت ابتدا این که منابع ارزشمند سیستم بانکی که بخشی سپرده مردمی و قسمتی خلق پول خود بانک‌ها بوده را به سمت دارایی‌های غیر جاری که ارزش افزوده مولدی را نداشته است برده  و مورد دیگر این که سیستم بانکی منابع خود را باید به سمت اعطای تسهیلات به ویژه بخش‌های مولد و تولید سوق می‌داده که با این سیاست منابع بسیار ارزشمند را منجمد کرده است.

    بالسینی می‌گوید: بر اساس موارد مطرح شده راه اندازی سامانه املاک و مستغلات نظام بانکی در جهت شناسایی دقیق از وضعیت املاک و مستغلات سیستم بانکی کمک بزرگی خواهد کرد.

    او افزود: نکته بعدی هم سامانه سهامداری نظام بانکی است به این معنا که همواره به ویژه در دهه 70 و 80 با گسترش سیستم بانکداری خصوصی سهامداری تودرتو و پیچیده در نظام بانکی رخ داده است که واقعا خیلی از موارد بر نهاد‌های متولی پوشیده بود و بعضا هم پوشیده مانده زمانی که چینن شرایطی وجود داشته باشد عملا ناترازی را گسترش می‌دهد. در مجموع راه اندازی این دو سامانه می‌تواند در شفافیت وضعیت سهامداری و املاک و مستغلات بانک‌ها نقش آفرین باشد که در نهایت می‌توان با ابزار‌های نظارتی جلوی ناترازی گرفته شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو