عصر بازار

تامین مالی پروژه‌های زیرساختی، بهداشتی و آموزشی از طریق مالیات

عصر اعتبار- نماینده مجلس گفت: با طرح نشان‌دار کردن مالیات تاکنون تعداد زیادی از پروژه‌های زیرساختی، بهداشتی و عمرانی کشور به اتمام رسیده است‌.

تامین مالی پروژه‌های زیرساختی، بهداشتی و آموزشی از طریق مالیات
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان تغییر مسیر نظام مالیاتی کشور از شیوه سنتی، به سمت افزایش شفافیت در پرداخت و نحوه هزینه‌کرد مالیات مودیان مشمول تبصره 100 رویکرد جدیدی است که در قالب طرح نشان‌دار کردن مالیات در حال پیاده‌سازی و اجرا است. مردمی‌سازی نظام مالیاتی، با هدف افزایش مشارکت مردم در انتخاب حوزه هزینه‌کرد مالیاتی خود و آگاهی از تاثیر پرداخت‌های مالیاتی بر پیشرفت پروژه‌های زیرساختی در کشور صورت گرفته و تاکنون توانسته موجب تامین مالی 12هزار میلیارد تومان پروژه‌های زیرساختی در کشور شود. 

    علی احمدی نماینده مجلس در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در رابطه با ناکارآمدی و ناعادلانه بودن شیوه سنتی نظام مالیاتی کشور و ضرورت اجرای رویکرد جدید در راستای تمرکززدایی از کلانشهرها بیان کرد: در کشور ما مشکل اصلی موجود در حوزه نظام مالیاتی همواره عدم وجود عدالت مالیاتی در دریافت و هزینه‌کرد مالیات بوده است. به‌طوری که در رابطه با مالیات‌های اخذ شده به صورت متمرکز عمل شده، مقادیر مالیاتی وارد خزانه دولت شده و به استان‌های مختلف تخصیص داده می‌شود که متاسفانه در این مسیر همواره استان‌های برخوردار سهم بسیار بیشتری از مالیات، نسبت به استان‌های ضعیف و محروم داشته‌اند.

    او افزود: برای مثال طبق بودجه هر نماینده 30 میلیارد در اختیار دارد که بتواند پروژه‌های مهم و ضروری شهرستان خود را پیگیری کند. شهرستانی با 300 هزار نفر جمعیت، با یک نماینده در مجلس 30 میلیارد بودجه در اختیار داشته و به تهران با 30 نماینده 30 برابر بودجه این شهرستان بودجه تخصیص داده شده است. بودجه مذکور مختص یک پروژه عمرانی بزرگ است که با احتساب پایتخت بودن تهران، باز هم با عدالت در امکانات اجرایی‌سازی پروژه‌ها فاصله داریم.

    نماینده مردم میاندوآب در رابطه با نقش طرح نشان‌دار کردن مالیات در برقراری عدالت گفت: خوشبختانه طرح نشان‌دار کردن مالیات روش بسیار خوبی است که تبدیل به یک مطالبه شده و یکی از راه‌های اصلی عملیاتی‌سازی عدالت مالیاتی در کشور است. از سوی دیگر مودیان خود افرادی صاحب نظر و دردآشنا هستند که بهتر می‌توانند با هماهنگی دولت زمینه هزینه‌کرد مالیاتی مدنظر خود را مستقیم و به صورت برخط انتخاب کرده و نتایج حاصل از این هماهنگی را مشاهده کنند.

    طرح نشان‌دار کردن مالیات توسط مودیان تاکنون به 1915 پروژه تخصیص یافته و 1323 پروژه در بخش‌های حمل‌ونقل، زیرساخت، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و آبرسانی به کمک این طرح تامین مالی کامل شده است. احمدی در این رابطه مطرح کرد: پتانسیل‌ها و امکانات موجود در استان‌های برخوردار با استان‌های کم‌برخوردار قابل مقایسه نیست و اگر فقط در عرصه درمان، امکانات موجود در کلان‌شهر‌هایی مانند تهران و اصفهان را با امکانات موجود در استان‌های محروم از جمله سیستان بلوچستان، آذربایجان غربی و کردستان مقایسه کنیم ضرورت اجرایی‌سازی راهکار‌هایی همچون طرح نشان‌دار کردن مالیات در راستای برقراری عدالت کاملا مشهود است.

    او یادآور شد: با اجرای‌سازی این طرح افراد بعد از پرداخت مالیات و با مشاهده هزینه‌کرد این مالیات در حوزه مدنظرشان در شهر یا استان خود احساس رضایت خواهند داشت و این روند نیز تبعیض را از بین خواهد برد اگرچه برای تحقق کامل عدالت و از بین بردن تبعیض به زمان نیاز داریم. 

    احمدی  تاکید کرد: یکی از راه‌های اصلی تحقق عدالت مالیاتی تمرکز بر شفافیت در این حوزه است، به عبارتی شفافیت مبتنی بر تقارن اطلاعات محور اصلی نشان‌دار کردن مالیات است. شفافیت تحقق نمی‌یابد مگر اینکه چگونگی دریافت مالیات، چگونگی هزینه‌کرد و نظارت بر این فرآیند واضح و مشخص باشد؛ بنابراین در طرح نشان‌دار کردن مالیات، توانستیم به سمت شفافیت مبتنی بر تقارن اطلاعات به عنوان محور اصلی مردمی‌سازی در فرآیند تخصیص مالیات دست یابیم.

    پورسعید خلیلی