عصر بازار

انحصار نامتعارف بیمه‌های غیرزندگی در ایران

عصر اعتبار- سهم بیمه های غیرزندگی در میزان کل بیمه‌های تولیدی تقریبا ۱۲ برابر بیشتر از سهم بیمه‌های زندگی در ایران است.

انحصار نامتعارف بیمه‌های غیرزندگی در ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، طبق سالنامه آماری منتشر شده از وضعیت صنعت بیمه در ایران سهم بیمه های غیرزندگی تقریبا 12 برابر بیشتر از سهم بیمه زندگی در میزان حق بیمه تولیدی است. این آمار در حالی است که در مقایسه با میزان سهم حق بیمه تولیدی جهان میزان سهم بیمه های زندگی تقریبا دوبرابر بیشتر از بیمه های غیرزندگی است.

    با نگاهی به آمار و ارقام سهم حق بیمه های تولیدی در ایران طی سال های 1391-1382 تداوم افزایش بیش از حد سهم بیمه های غیرزندگی نسبت به بیمه های عمر، نشان دهنده انحصار نامتعارف بیمه های غیرزندگی است.

    با توجه به اینکه بیمه های غیرزندگی سایر شاخه های بیمه را چون بیمه مسئولیت مدنی، بیمه شخص ثالث و مازاد دربرمی گیرد در مقایسه با سهمی که از سبد سهام بیمه های تولیدی بازار بیمه در ایران دارد، ناکامی شرکت های بیمه در رشد بیمه های زندگی را پر رنگ تر نشان می دهد.

    این درحالی است که سهم بیمه های غیرزندگی با سهمی بیش از دو برابر از میزان حق بیمه های غیرزندگی در جهان به 90 درصد از سبد سهام صنعت بیمه در ایران رسیده است و طبق آمار انتشار یافته از سوی پژوهشکده بیمه ایران سهم بیمه های غیرزندگی در جهان 40 درصد اعلام شده است.

    سهم بیمه های غیرزندگی در جهان

    اینکه چرا طی 10 سال رصد میزان حق بیمه های تولیدی سهم بیمه های غیرزندگی به شکل قارچی سبد سهام صنعت ایران را بیش تر از بیمه های عمر اشغال کرده است به عوامل مختلفی بستگی دارد.

    یکی از این عوامل طبق پژوهش‌های صورت گرفته عدم توسعه اقتصادی است. کاهش سطح توسعه اقتصادی از جمله عواملی است که پرداخت حق بیمه از سوی بیمه شده را دشوار می کند.

    از این رو روشن است که در نتیجه این شرایط و پایین ماندن سطح درآمد، افراد از خرید بیمه های زندگی چون بیمه های شخصی ناتوان خواهند بود.

    از طرفی دیگر عدم وجود نوآوری‌ها در خدمات بیمه عمر از سوی شرکت های بیمه و هم چنین عدم وجود فرهنگ بیمه عمر در ایران نیز از جمله عوامل دیگری است که سهم قابل توجهی از این نوع بیمه را به بیمه های غیرزندگی فروخته است.

    نا آگاهی شرکت‌های بیمه کشور از طرح های توسعه ای افزایش سهم بیمه های زندگی و تجارب دیگر ملل از موفقیت ها در افزایش سهم این رشته در صنعت بیمه منجر به رشد نامتوازن و معکوس بیمه های غیرزندگی شده است.

    تا جاییکه اخیرا دولت چین برای توسعه بیمه عمر طرح معافیت مالیاتی را برای کارکنان دولتی در صورت خرید بیمه عمر به اجرا گذاشته است. از این رو توجه به سهم ناچیز بیمه های زندگی که به گفته کارشناسان تأثیر قابل توجهی در کوتاه مدت و بلند مدت در رشد اقتصادی خواهد داشت، ضروری است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو