عصر بازار

وزیر اقتصاد:

جسارت و شجاعت دکتر همتی در پذیرش مسئولیت بانک ملی نتیجه مطلوبی داشت

عصر اعتبار- مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل بانک ملی امروز با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد.

جسارت و شجاعت دکتر همتی در پذیرش مسئولیت بانک ملی نتیجه مطلوبی داشت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار»، وزیر امور اقتصادی و دارایی در این جلسه ضمن تقدیر از عملکرد دکتر همتی در این بانک، به رفتن وی به بیمه مرکزی اشاره کرد و گفت: ایشان با توجه به شناخت و تجربه ای که در زمینه بیمه داشت به عنوان رئیس کل بیمه مرکزی انتخاب شد.
    وزیرامور اقتصادی و دارایی از عملکرد همتی در دوران مدیریتش در بانک ملی تقدیر کرد و گفت: وی در شرایط سخت و پرچالش بانک ملی مدیریت آن را بر عهده گرفت و پذیرش مدیریت بانک ملی در آن زمان خاص ناشی از جسارت و شجاعت دکتر همتی بود و نتیجه مطلوبی نیز داشت.
    وی با بیان اینکه صنعت بیمه مشکلات مشابهی را دارد افزود: ما در صنعت بیمه نیز همانند صنعت بانکداری ارتقای این صنعت را دنبال می کنیم و امیدواریم گام های موثری برای ارتقای این دو بخش مالی برداشته شود زیرا نقش محرک در اقتصاد کشور را دارد.
    وی ادامه داد: با وجود همه اقدامات انجام شده در بانک ملی، این بانک و مجموعه شبکه بانکی همچنان با شرایط مطلوب فاصله دارد.
    دکتر علی طیب‌نیا همچنین با بیان این‌که محمدابراهیم امین یکسال پیش از بیمه مرکزی استعفا داده بود، گفت: چون جانشین مناسبی برای وی پیدا نمی‌کردم نمی‌توانستم استعفایش را بپذیرم با این حال به دنبال ماجرای اخیر وی استعفایش را رسانه‌ای کرد و ناچار شدم که آن را بپذیرم .
    طیب نیا درباره انتخاب محمدرضا حسین زاده مدیرعامل جدید بانک ملی ایران نیز گفت: انتخاب از میان خانواده نظام بانکی در دستور کار قرار دارد و یکی از سیاست های ما انتخاب مدیرانی است که به مسائل بانکداری تسلط داشته و تعهد و تجربه خود را در نظام بانکی به کار گرفته باشند.
    دکتر عبدالناصر همتی مدیرعامل پیشین بانک ملی نیز در این مراسم با اشاره به عملکرد خود در 33 ماه گذشته، اظهارداشت: 33 ماه پیش آقای طیب‌نیا از من خواست که به بانک ملی بیایم و بنده این مسئولیت را پذیرفتم.
    وی افزود: با وجود اینکه دوستان قبل از بنده زحمات زیادی در بانک ملی کشیدند اما مشکلات درون‌زا و برون‌زا در این بانک وجود داشت که تلاش ما در این مدت حل و فصل آنها بوده است.
    مدیرعامل سابق بانک ملی با اشاره به برخی کارشکنی‌ها در سال اول مدیریتش، گفت: تمام کسانی را که فتنه کردند به ویژه در اوایل حضور بنده در بانک ملی، می‌بخشم. عده‌ای شب‌نامه نوشتند، در کار ما اخلال کردند چرا که می‌دانستند می‌خواهیم بانک ملی را درست کنیم.
    وی با بیان اینکه اقدامات جدی و خوبِ انجام شده، با همکاری مدیران و کارکنان بانک صورت گرفته است، تصریح کرد: صدها میلیارد تومان پول وقتی در دست عده‌ای باشد و شما می‌خواهید آن را پس بگیرید قطعاً فشار می‌آورند، اما به حول و قوه الهی به مشکلات فائق آمدیم و مجدداً شعار "هرجا سخن از اعتماد است نام بانک ملی ایران می درخشد" بر تارک بانک نشست.
    همتی ادامه داد: رقابت بدی در سیستم بانکی به ویژه از سوی برخی موسسات و بانک  های خصوصی وجود داشت که ما را گرفتار کرد اما توانستیم روی پای خود بایستیم و با وجود این رقابت سخت، رتبه بانک را در جایگاه اول حفظ کردیم.
    وی تصریح کرد: منابع موثر بانک ملی هم‌اکنون به 120 هزار میلیارد تومان می‌رسد و نسبت به بانک دوم 20 هزار میلیارد تومان بیشتر است. همچنین نسبت منابع به پرسنل از 23 هزار میلیارد ریال به 40 هزار میلیارد ریال افزایش یافت در واقع در این بین شاهد رشد 70 درصدی در سرانه منابع بانک هستیم.
    مدیرعامل سابق بانک ملی اقدام دیگر خود در 3 سال گذشته را ساماندهی مطالبات معوق عنوان کرد و گفت: مطالبات معوق در پایان اسفندماه سال گذشته به 6.8 درصد کاهش یافت که البته با توجه به اینکه در اوایل سال معمولاً معوقات کمی رشد می‌کند فکر می‌کنم این نسبت هم‌اکنون 7 درصد باشد.
    وی اضافه کرد: 10 کارگروه ویژه برای وصول مطالبات معوق تشکیل شد و توانستیم بخش قابل توجهی از معوقات را وصول کنیم و حدود 5 هزار میلیارد تومان از معوقات را که نرخ سود 13 تا 14 درصدی داشت به 22 درصد رساندیم.
    همتی با اشاره به کاهش تعداد کارکنان بانک ملی از40  هزار نفر به 37 هزار نفر گفت: واقعاً کار در بانک ملی بسیار سخت است و هرکسی پشت صندلی مدیرعاملی بانک ملی ننشیند متوجه سختی آن نمی‌شود و نمی‌داند مدیریت بانک ملی یعنی چه.
    وی یکی از چالش‌های دوران مدیریتی خود را در بانک ملی تلاش عده‌ای برای اختلاس 873 میلیارد تومانی دانست و افزود: 3 ماه درگیر این موضوع بودیم تا در نهایت با کمک قوه قضائیه و برادران اطلاعات مانع از وقوع آن شدیم.
    مدیرعامل سابق بانک ملی با اشاره به اموال و شرکت های مازاد بانک ملی اظهارداشت: خیلی تلاش کردیم تا بنگاه‌های مازاد را واگذار کنیم و سال گذشته 780 میلیارد تومان واگذار کردیم اما چون بازار کشش نداشت امکان فروش بیشتر نبود.
    همتی اضافه کرد: هم‌اکنون کارکنان بانک ملی احساس می‌کنند که در یک بنگاه اقتصادی فعالیت می‌کنند و نه یک سازمان اداری و ما برای به وجود آمدن چنین فضایی 3 سال تلاش کردیم. سعی کردم تریبون و سخنگویی برای دفاع از سیستم بانکی باشم و هم‌اکنون دربرابر برخی فشارهای غیرمنطقی که به سیستم بانکی وارد می‌شود باید به طور جدی از سیستم بانکی دفاع شود.
    وی در پایان افزود:  خوشحالم که  آقای حسین‌زاده‌ بعد از بنده این سمت را بر عهده گرفته‌اند و امیدوارم که برنامه طرح تحول بانک ملی که از سال های پیش آغاز شده بود، ادامه یابد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی