عصر بازار

بیانیه وزارت خارجه انگلیس برای شرکت‌هایی که قصد تجارت با ایران دارند

عصر اعتبار- پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه انگلیس، با صدور بیانیه‌ای «فهرست ایران» ‌را پس از برداشته شدن برخی تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در پی دست یابی به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ به روز کرد.

بیانیه وزارت خارجه انگلیس برای شرکت‌هایی که قصد تجارت با ایران دارند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس آمده است: پس از سال‌ها اعمال تحریم‌های گسترده، جامعه بین المللی در پی دست یابی به توافق هسته‌ای با ایران در سال 2015 در حال تعامل دوباره با ایران است. در نتیجه توافق هسته‌ای حاصل شده بین گروه 1+5 (فرانسه، آلمان، انگلیس، چین،‌ روسیه و آمریکا) و ایران برخی از تحریم‌های مرتبط با هسته ای و دیگر تحریم های مالی و اقتصادی اعمال شده بر ایران در ژانویه سال 2016 برداشته شدند. از نظر ایران، این بخشی حیاتی از ادغام مجدد با جامعه بین المللی است.

    بر اساس گزارش، خبرگزاری صداوسیما، وزارت امور خارجه انگلیس در ادامه بیانیه خود افزوده است: به همین منظور، حجم «فهرست ایران» که ارائه کننده اطلاعاتی برای کارشناسان درباره نهادها، شرکت ها و سازمان های خاص در ایران است، کاهش یافته است.

    1- هدف از ایجاد «فهرست ایران» چه بود؟

    فهرست ایران توسط سازمان کنترل صادرات برای کمک به صادرکنندگان در اتخاذ تصمیمات آگاهانه درباره این موضوع منتشر شد که آیا صادرات آنها می تواند مایه ایجاد نگرانی هایی در ارتباط با استفاده نهایی از اقلام آنها باشد یا خیر. به همین دلیل دریافت مجوز صادرات برای اقلامی که به طور عادی تحت کنترل قرار نمی گیرند، لازم است زیرا صادر کننده از این موضوع آگاه است -یا به واسطه دولت انگلیس از این موضوع آگاه می شود- که درباره انحراف در استفاده از این اقلام برای برنامه تسلیحات کشتار جمعی نگرانی هایی وجود دارد.

    این فهرست -که در آن به نام شماری از نهادها، شرکت ها و سازمان ها در ایران اشاره شده است- به منظور کمک به صادرکننده در این باره صادر شده است تا او بتواند قضاوت کند بر اساس تصمیمات قبلی سازمان کنترل صادرات درباره صادرات، آیا درباره استفاده نهایی از اقلام صادراتی اش نگرانی وجود دارد یا خیر.

    2- این اقدام برای صادرکنندگان چه معنایی دارد؟

    اگر صادرکنندگان درباره استفاده کنندگان نهایی اقلام خود در ایران یا در دیگر کشورها نگران هستند، می توانند از خدمات و توصیه های مرتبط با این موضوع استفاده کنند که از طریق نظام صادر کردن مجوز صادراتی SPIRE در دسترس است.

    3- چه تحریم هایی همچنان به قوت خود باقیست؟

    برخی از تحریم ها برای هشت سال دیگر همچنان به قوت خود باقی است، برخی از تحریم ها همچنین تحت تأثیر توافق هسته ای قرار نگرفتند، به طور خاص تحریم های مرتبط با حقوق بشر و تروریسم. تجار انگلیسی که در تلاش برای انجام دادن مراودات تجاری یا سرمایه گذاری در ایران هستند باید اطمینان یابند که مراوده شان با ایران در راستای این اقدامات قرار دارد.

    صادرکنندگان می توانند دریابند آیا آنها در حال مراوده با یک فرد یا نهادی هستند که همچنان تحت تحریم قرار دارند یا این که مشکوک هستند که یک فرد یا نهاد تحت تحریم ممکن است در هر گونه مراوده تجاری با آنها دخیل باشد یا خیر. آنها همچنین اطمینان خواهند یافت که محصولاتشان یا موادشان بر اساس این تحریم ها محدود نیستند و این که هیچ محدودیتی بر آنهایی وجود ندارد که می خواهند پرداخت ها را انجام دهند.

    قبل از وارد شدن به هر گونه مراوده ای، در پیش گرفتن اقدامات مربوط مناسب است. ایران همچنان یک مکان چالش برانگیز برای انجام دادن مراودات تجاری محسوب می شود از این رو، صادرکنندگان مردد باید در پی دریافت مشاوره های حقوقی باشند.

    4- انجام دادن مراودات تجاری با ایران:

    برداشتن برخی از تحریم ها بدین معناست که ایران می تواند آزادانه تر با جامعه بین المللی مراوده تجاری انجام دهد. این موضوع سبب ارائه فرصتی برای شرکت های انگلیسی برای وارد شدن به بزرگترین بازار اقتصاد جهانی طی چند دهه می شود.

    دولت انگلیس به طور کامل از گسترش روابط تجاری ما با ایران حمایت می کند و تجار انگلیسی را به بهره برداری از فرصت های تجاری به وجود آمده ترغیب می کند.

    دولت ایران به طور واضح از تمایل خود برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی به منظور دست یابی به اهداف جاه‌طلبانه خود برای رسیدن به رشد اقتصادی خبر داده است و شرکت های خصوصی در سراسر جهان از جمله شرکت های انگلیسی به زودی با فرصت های تجاری جدیدی مواجه خواهند بود که به نفع ایران و مردم آن نیز هست.

    بخش تجارت بین المللی در انگلیس و در سفارت خانه انگلیس در تهران نقش مهمی در حمایت از روابط تجاری و سرمایه گذاری بین انگلیس و ایران ایفا می کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو