عصر بازار

رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

برگزاری دادگاه های علنی و اظهارات غیرمسئولانه برخی مدیران، رتبه فساد در ایران را پایین آورد

عصر اعتبار- رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: برگزاری دادگاه های علنی و اظهارات غیرمسئولانه برخی مدیران، رتبه فساد در ایران را پایین آورد.

برگزاری دادگاه های علنی و اظهارات غیرمسئولانه برخی مدیران، رتبه فساد در ایران را پایین آورد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل  از سازمان بازرسی کل کشور، ناصر سراج روز یکشنبه در مراسم تحلیف سومین دوره کارآموزان بدو خدمت سازمان بازرسی کل کشور افزود: طی روزهای اخیر، سازمان شفافیت بین‌الملل رتبه فساد کشورها در سال 2018 را اعلام کرد که متأسفانه ایران، هشت پله سقوط کرده و از رتبه 130 به رتبه 138 رسیده است.
    وی افزود: دلیل این موضوع باید بررسی شود ولی تصور من این است که عامل تأثیرگذار بر این موضوع، برگزاری محاکم علنی و اظهارات غیرمسئولانه برخی مسئولان است که قصدشان انعکاس واقعیت نیست و بیشتر تلاش می‌کنند خودشان را به هر دلیل مطرح کنند و فساد را آن طوری که هست منعکس نمی‌کنند و نتیجه آن این است که سازمان شفافیت بین‌الملل رتبه ما را از 130 به 138 تقلیل داد.

    * سازمان بازرسی یک سازمان ضد فساد است
    سراج از سازمان بازرسی کل کشور به عنوان یک سازمان ضد فساد یاد کرد و گفت: ایران از دیدگاه سازمان شفافیت بین الملل در سال 2017، امتیاز 30 را کسب کرد که در سال 2018 به امتیاز 28 رسید. البته امتیاز کشور روسیه نیز 29 بود که امسال به امتیاز 28 رسید. بنابراین امتیاز فساد ما با روسیه برابر است ولی شاخص ادراک فساد در کشور ما قطعاً خیلی بیشتر از روسیه است.

    * باید واقعیت را به مردم گفت
    رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: این شاخص‌ها و امتیازها واقعی نیست، بلکه از روی ادراک فساد، امتیاز و رتبه‌ بندی انجام می‌شود که با تمهیداتی که قوه قضائیه در سال آینده ترتیب می‌دهد این موضوع مرتفع می‌شود. بنده بر این اعتقادم که باید واقعیت را به مردم منعکس کرد و ادراک فساد در جامعه را پایین آورد.

    * دشمنان، منبع اطلاعاتی سازمان شفافیت هستند
    سراج گفت: سازمان شفافیت بین‌الملل در ایران نمایندگی ندارد و اطلاعات خود را بیشتر از اپوزیسیون به دست می‌آورد. این در حالی است که دشمن قطعاً اطلاعات مثبت ما را ارائه نکرده و اطلاعات منفی علیه ما منعکس می‌کند و بر این اساس هم رتبه ‌بندی انجام می‌شود.
    وی افزود: بیش از دوسوم از 180 کشوری که توسط سازمان شفافیت بین‌الملل رتبه‌بندی می‌شود، دارای امتیازاتی زیر 50 هستند و امتیاز ایران جای نگرانی ندارد و با کمی کار می‌توانیم ادراک فساد در کشور را کاهش بدهیم که بخشی از این موضوع به کار شما جوانان و نیروهای تازه‌ نفس و نخبه سازمان بازرسی ارتباط دارد و شما انگیزه کافی برای کار دارید و در محیط ورود کرده و کار را به نحو احسن انجام می‌دهید.

    * شکوفایی بازرسی کل کشور با استفاده از نیروهای جوان و با تجربه
    سراج با گرامی داشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ایام الله دهه فجر گفت: رویکرد سازمان بازرسی استفاده از نیروهای جوان و نخبه دانشگاهی است تا در کنار بازرسان قدیمی و با انتقال تجربیات به نیروهای نخبه، شاهد شکوفایی و پیشرفت هر چه بیشتر نیروی انسانی سازمان در آینده‌ای نزدیک باشیم.

    * بازرسی می تواند در همه امور ورود کند
    رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به وظایف سازمان گفت: بر اساس اصل 174 قانون اساسی دو وظیفه برای سازمان بازرسی در نظر گرفته ‌شده است که یکی نظارت بر حسن اجرای امور و دیگری نظارت بر اجرای صحیح قوانین است.
    وی افزود: منظور از «امور» تمام کارهایی است که در کشور انجام می‌شود و بر همین اساس بخش خصوصی و بخش دولتی در حوزه صلاحیت سازمان بازرسی است ولی درباره تفسیر این بند از قانون، اختلاف‌نظر وجود دارد و بحث‌های زیادی مطرح ‌شده ولی می‌توان گفت که حداقل بخشی از کارشناسان این نظر را دارند که سازمان بازرسی می‌تواند در تمام امور وارد شود.

    * فضاسازی دشمن برای ایجاد نارضایتی مردم
    سراج گفت: شرایط فعلی کشور عادی نیست؛ خصوصاً در حوزه اقتصادی و ارتزاق عمومی. این فضای ناامنی اقتصادی، فضایی است که از بیرون به ما تحمیل‌شده است. این فضا باعث ایجاد موجی از تقاضاها و شکل‌گیری صف‌های طولانی برای دریافت برخی اقلام شده است.
    وی افزود: البته همه این فضاسازی‌ها در راستای نارضایتی مردم در ایام منتهی به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است تا از حضور باشکوه مردم در راهپیمایی روز 22 بهمن بکاهند.

    * مدیران کشور سرمایه های نظام هستند
    قاضی سراج تأکید کرد: اگر بازرس سازمان دقیق وارد عمل شود و بتواند کارش را به نحو احسن انجام دهد، دیگر لازم نیست سال آینده نیز به آن محیط برود. چون قطعاً آنان حواسشان جمع است و حداقل سعی می‌کنند خلاف عمل نکنند. ولی اگر امسال بازرس سازمان در محیط بازرسی حاضر شد و عملکرد مثبتی نداشته باشد، کار ابتر باقی می‌ماند.
    وی اضافه کرد: البته سازمان نمی‌خواهد برای هیچ‌کدام از مدیران مشکلی پیش بیاید. چون معتقدیم برای تربیت مدیران هزینه‌های زیادی شده و این‌ها سرمایه نظام هستند؛ بنابراین تحت هیچ شرایطی نباید اجازه بدهیم حیثیت مدیران لکه ‌دار شود و باید احترام مدیران حفظ شود.

    * تحلیف 61 نیروی تازه نفس
    حبیب ‌الله فتاحی مدیرکل منابع انسانی و تحول اداری سازمان بازرسی کل کشور گفت: جمع حاضر 61 نفر از نیروهای جدید سازمان با تأکید بر رشته‌های اصلی در حوزه حسابداری، حسابرسی، آی‌تی، عمران، مدیریت مالی، گمرک، بیمه و تخصص‌های موردنیاز سازمان هستند که طی 60 ساعت یعنی دو هفته تحت آموزش مسائل تئوری و عملی مرتبط با سازمان قرار گرفتند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو